راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آپ به‌عنوان سومین شرکت PSP وارد بورس می‌شود / گفتگو با منصوری و شهیدی

شرکت آسان پرداخت پرشین که با نام تجاری «آپ» در بین مردم شناخته شده است، نیمه اول مهرماه 95 با ارائه 10 درصد از سهام خود وارد بورس می‌شود. شرکت آسان پرداخت پرشین، بعد از شرکت‌های «کارت اعتباری ایران کیش» و «تجارت الکتریک پارسیان» سومین شرکت PSP کشور است که وارد بورس می‌شود.

به گفته مهدی شهید قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت، 10 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومان سرمایه این شرکت در هفته اول مهرماه سال جاری با نماد «آپ» در بازار بورس عرضه خواهد شد.

شهیدی در پاسخ به اینکه چرا آپ طبق روال معمول ابتدا وارد فرابورس نشد، گفت: «شرکت آسان پرداخت از دو عنصر اصلی بازار سرمایه یعنی شفافیت و نقدشوندگی بهره می‌برد و این دو عامل سبب شد تا مستقیم در بورس پذیرش شده و مراحل پذیرش از فرابورس تا بورس را طی نکند.»

مهدی شهید قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت
مهدی شهید قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی شاپرک که مربوط به تیرماه 95 است، شرکت آسان پرداخت پرشین در بین 12 شرکت پرداخت الکترونیک کشور، 14.63 درصد از کل تعداد تراکنش‌های کشور را به خود اختصاص داده است. آسان پرداخت ازلحاظ سهم بازار در تعداد تراکنش‌ها بعد از شرکت به‌پرداخت ملت با 24.65 درصد و شرکت پرداخت الکترونیک سامان با 16.03 درصد، سومین جایگاه را دارد. همچنین شرکت آسان پرداخت، در حوزه پرداخت موبایلی با 41.63 درصد از کل تعداد تراکنش‌های موبایلی بیشترین سهم بازار در حوزه پرداخت‌های موبایلی را به خود اختصاص داده است. شرکت پرداخت نوین آرین با 28.69 درصد از کل تعداد تراکنش‌های موبایلی در جایگاه دوم از این بازار قرار دارد. (+)

شهیدی در ادامه با تأکید بر جایگاه آسان پرداخت در حوزه پرداخت موبایلی گفت: «در حال حاضر آپ بزرگ‌ترین فروشنده شارژ تلفن همراه در کشور است. همچنین ما در حال حاضر بسترسازی‌های خوبی انجام داده‌ایم و بیش از 500 هزار دستگاه کارت‌خوان فعال در سراسر کشور داریم که سرانه میانگین تعداد تراکنش‌های آن‌ها از میانگین، بیشتر است.»

.

قیمت سهام آپ در روز ارائه مشخص می‌شود

حامد منصوری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت، در خصوص برآورد میزان استقبال از سهام این شرکت در بورس گفت: «تجربه حضور در بورس برای ما هم تجربه جدیدی است و هم تجربه‌ای متفاوت. اینکه بگویم میزان استقبال مردم چقدر خواهد بود واقعاً پیش‌بینی سختی است هرچند با توجه به مقبولیت برند آسان پرداخت برای خودمان گمانه‌زنی‌هایی داریم ولی بگذارید بازار این را تعیین کند.»

وی در ادامه گفت: «در مورد قیمت سهم هم که طبیعتاً شرکت و مدیریت آن تابع اتفاقاتی است که در بازار بورس اتفاق خواهد افتاد. در این مورد هم نمی‌توانم در حال حاضر اظهارنظر قطعی داشته باشم. شاید بهتر و صادقانه‌تر این باشد که بگوییم اجازه بدهید روز آغاز فروش سهام در بورس، قیمت‌ها برای همه مشخص خواهد شد.»

.

چرا آسان پرداخت به فرابورس نرفت؟

وی همچنین در خصوص عدم ورود آپ به فرابورس گفت: «ما به این دلیل بازار بورس را انتخاب کردیم که برای حضور در بورس شفافیت مالی و مشخص بودن صورت‌های مالی از موارد مهم و اساسی و لازمه آن است ما هم این موارد را از نخستین روز تأسیس رعایت کردیم پس بهتر دیدیم که از ابتدا کار درست را انجام بدهیم. نکته دوم هم اینکه سرمایه اولیه شرکت آسان پرداخت بسیار بیشتر از اندازه شرکت‌هایی است که در فرابورس حضور دارند طبیعتاً حضور در فرابورس با این حجم سرمایه کار درستی نبود.»

حامد منصوری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت
حامد منصوری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت

به گفته منصوری قرار بود سهام آسان پرداخت اواسط شهریورماه 95 در بورس ارائه شود که به دلیل نامساعد بودن وضعیت بازار بورس، به مهرماه موکول شد.

.

برنامه‌های توسعه‌ای آسان پرداخت

مدیرعامل آسان پرداخت در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: «به‌طورقطع در پاییز امسال دو محصول جدید و دو خدمت جدید در حوزه پرداخت را رونمایی خواهیم کرد. همچنین تا پایان امسال قصد داریم دویست هزار دستگاه کارت‌خوان جدید وارد بازار کنیم.»

.

چالش‌های پیش روی آپ در بورس

یکی از نقاط چالش‌برانگیز در شرکت‌های بورسی، وابستگی خارجی در ارائه محصولات است. در ایران نیز تمام شرکت‌های PSP در خصوص تأمین دستگاه‌های کارت‌خوان به شرکت‌های خارجی وابسته هستند. منصوری در پاسخ به اینکه واردات و تأمین تجهیزات برای یک شرکت بورسی تهدید به‌حساب می‌آید یا خیر، گفت: «در این مورد چند مسئله قابل اشاره است. اول اینکه در زمانی که تحریم‌های بسیار زیادی علیه ایران اجرا می‌شد، ما همچنان مشکلی در این خصوص نداشتیم و تمام سرویس‌های خود را به بهترین نحو در اختیار مشتریان و پذیرندگان خود قرار می‌دادیم. اکنون دوران تحریم به اتمام رسیده و در دوران پسابرجام به سر می‌بریم و نوع تجارت و دریافت خدمات ما از شرکت‌های خارجی تسهیل شده است و حتی هزینه برای ما به‌نوعی کاهش پیدا کرده است اما نکته قابل‌توجه این است که ما تهدید همان روزها را که شما اشاره کردید را به فرصتی برای خودمان تبدیل کردیم و اتفاقاً جز مزیت‌های رقابتی ما هم همین موارد بود. البته هم این نکته مؤثر را نیز باید بگویم که این موارد تأثیری در روند فعالیت ما در بورس به‌هیچ‌وجه نخواهد داشت.»

یکی دیگر از مسائل شرکت‌های پرداخت الکترونیک، چرخه کارمزد در ایران است که در طول سال‌های گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بوده است. رئیس هیئت‌مدیره شرکت آسان پرداخت در خصوص اینکه این موضوع چالشی برای یک شرکت بورسی ایجاد خواهد کرد یا نه، گفت: «استراتژی شرکت آسان پرداخت کاملاً مشخص ترسیم شده است. ما هیچ‌وقت در شرکت آسان پرداخت حیات و ممات خود را وابسته به کارمزدها نکرده‌ایم. ما در این صنعت آموخته‌ایم که هیچ‌گاه تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهیم. مخصوصاً اینکه در این شرایط جدید، مردم سهامداران ما هستند و با امید به سهیم شدن در سود این شرکت و با توجه به سابقه فعالیت شرکت آسان پرداخت کنار ما قرار دارند.

پس طبیعتاً نوع فعالیت ما کاملاً متفاوت خواهد بود و البته استراتژی ما از روز نخست هم همین بوده است. ما وابسته به کارمزدهای دریافتی نیستیم و فعالیت‌های دیگر شرکت آسان پرداخت هم متمرکز بر این نوع فعالیت‌ها نیست. هرچند نوید این موضوع را هم باید بدهم که کارمزد و شکل دریافت آن هم در حال رفتن به سمت تعرفه‌ها و قوانین جهانی است.

این موارد جز تهدیدات این صنعت هست اما اگر با دانش و اصولی به آن نگاه شود مثل موارد دیگری که در این صنعت وجود دارد، تبدیل به فرصت می‌شود و اتفاقاً فرصتی هم هست که استفاده از آن می‌تواند در سودآوری شرکت به‌شدت مؤثر باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.