راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۸ استارت‌آپ فناوری مالی که عصر جدید صنعت انتقال پول را تعریف کردند

صنعت انتقال پول در گوشه و کنار جهان در حال شکوفایی است. فناوری‌های مالی صنعت پرداخت را با تغییر قابل‌توجهی مواجه کرده‌اند. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که اخیراً در این حوزه به وجود آمده‌اند راه‌حل‌های مناسبی برای پرداخت‌های نقدی نظیر به نظیر ایجاد کرده‌اند و نحوه‌ی انتقال بهتر پول را فراهم کرده‌اند. در این نوشته می‌خواهیم چند مورد از استارت‌آپ‌های برتر در حوزه‌ی فناوری مالی و راه‌حل‌های آن‌ها برای انتقال پول را موردبررسی قرار دهیم.

.

ترنسفروایز

انتقال پول بین کشورها بسیار گران است، هزینه‌های مبهمی که همه‌ی ما به بانک‌ها می‌پردازیم تا عمل انتقال پول را فراهم کنند. ترنسفروایز تمام این استراتژی‌های نادرست را حذف کرده است و به مردم اجازه می‌دهد تا با کمترین هزینه واقعی امکان ارسال پول به خارج از کشور را داشته باشند.

سازندگان این فناوری مالی دو دوست به نام‌های Taavet Hinrikus و Kristo Käärmann هستند که بر این باورند پول باید جریان آزاد داشته باشد، اما چنین امکانی فراهم نبود و مردم مجبور بودند برای انتقال پول‌هایشان مبلغی پرداخت کنند. یک اتفاق ساده به این دو دوست کمک کرد تا هزاران پوند را نجات دهند.

Transferwise-620-Way2pay-95-06-17

تاوت در استونی کار می‌کرد اما مجبور بود برای کاری مبلغی را با یورو به لندن صادر کند. کریستو نیز در لندن زندگی می‌کرد، اما باید در استونی وامی را پرداخت می‌کرد. این دو دوست مجبور بودند برای انتقال پول‌هایشان هر ماه مبلغی را پرداخت کنند؛ بنابراین تاوت با پوند وام کریستو و کریستو نیز بدهی تاوت را با یورو پرداخت می‌کرد. همین مسئله منجر به ایده‌ی ترنسفروایز شد که با آن به راحتی می‌توان پول‌ها را به سایر واحدهای پولی تبدیل کرده و برای افراد دیگر در کشورهای مختلف به آسانی پول فرستاد.

.

ورلدرمیت

ورلدرمیت سرویس انتقال پول آنلاین است که به شما امکان ارسال پول به دوستان و خانواده‌تان را تنها با استفاده از گوشی‌های هوشمند اندرویدی فراهم می‌کند.

Worldremit-620-Way2pay-95-06-17

این راهکار بسیار مناسب‌تر از راهکارها و شرکت‌های انتقال وجه سنتی است و هزینه‌های غیرمنطقی را از بین می‌برد. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های مهم ورلدرمیت مدت‌زمان انتقال پول است، با این استارت‌آپ انتقال پول به‌سادگی ارسال پیام در منسجر است. ورلدرمیت امکان نقل و انتقالات فوری بین کشورها را فراهم می‌کند، بقیه‌ی افرادی که از ورلدرمیت استفاده می‌کنند می‌توانند پول را به شکل پول نقد جلوی درب منزل یا به‌صورت اعتباری موبایلی دریافت کنند.

.

رمیت‌لی

فناوری مالی و سرویس انتقال پول دیجیتال آمریکایی است که انتقال پول از ۴۵ ایالت‌متحده‌ی آمریکا را فراهم می‌کند. یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت انتقال پول است که نقش بزرگی در بازار پول مصرف‌کننده داشته است. خدمات پرداخت تلفن همراه به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی به انتقال پول بین‌المللی بپردازند.

Remitly-620-Way2pay-95-06-17

.

وی‌سوآپ

به وی‌سوآپ معمولاً ارز اجتماعی هم گفته می‌شود، به جای این‌که به بانک مراجعه کنید و به خرید ارز بپردازید؛ می‌توانید پول خود را مستقیماً با مردم دیگر در خارج از کشور مبادله کنید. به‌عنوان‌مثال، تام برای تعطیلات می‌خواهد به فرانسه برود، او نیاز دارد که پوند خود را به یورو تبدیل کند، از طرف دیگر نیکول می‌خواهد از فرانسه به انگلیس برود و نیاز دارد یورو را به پوند تبدیل کند. آن‌ها می‌توانند به‌وسیله‌ی وی‌سوآپ پول‌های خود را با هم مبادله کنند.

Weswap-620-Way2pay-95-06-17

.

آزیمو

آزیمو یکی از بهترین استارت‌آپ‌های انتقال پول آنلاین است که در اکتبر سال ۲۰۱۲ با مأموریت «انتقال پول بین‌المللی ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر» راه‌اندازی شد. آزیمو توسط گاردین به‌عنوان بهترین برنامه‌ی Money-saving در جهان انتخاب شد.

azimo-funders1

مشتریان توسط وب‌سایت و برنامه‌ی تلفن همراه آزیمو قادر به انتقال پول به بیش از ۱۹۰ کشور دنیا با بیش از ۸۰ ارز مختلف هستند. اوایل سال ۲۰۱۶ حدود ۳۱ میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاران مختلف سرمایه‌گذاری شد، در ماه می نیز یکی از شرکت‌های ژاپنی برای سرعت بخشیدن به امکان استفاده از این برنامه در آسیا روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

.

سندمانی. پی‌اچ

این شرکت یکی از استارت‌آپ‌های فیلیپینی است که از بیت‌کوین برای ارائه‌ی خدمات انتقال پول به میلیون‌ها نفر از کارگران خارجی که هزینه‌های سنگینی برای انتقال پول به خانه‌هایشان متحمل می‌شدند ایجاد شده است.

.

پی‌یِر تِرَنسفر

یکی از پیشروان پرداخت برای صنعت آموزش‌وپرورش است. انتقال پول برای دانشجویان بین‌المللی همواره یک معضل بوده و روش‌های سنتی اغلب خیلی گران هستند، بنابراین Peertransfer یک راه‌حل مؤثر و جذاب برای مؤسسات آموزشی بین‌المللی است.

PeerTransfer-620-Way2pay-95-06-17

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شما در دانشگاه MIT درس می‌خوانید، اگر بخواهید با ارز خودتان به آن‌جا پول ارسال کنید متحمل هزینه‌ی مبادله خواهید شد. از طرف دیگر از انتقال بانکی سنتی یک هفته طول می‌کشد تا پول شما به مقصد برسد؛ اما PeerTransfer از کانال‌های بانکی معمول استفاده نمی‌کند و در عرض ۳۶ تا ۴۸ ساعت با کمترین هزینه انتقال پول را انجام می‌دهد.

امروزه سرویس‌های بسیاری برای انتقال پول وجود دارند که سرعت انتقال آن‌ها فوق‌العاده بالاست، به‌عنوان ورلدرمیت که در بالا به آن اشاره کردیم، اما این سرویس‌ها به PeerTransfer نیاز دارند.

.

اِم‌پِسا

این استارت‌آپ یکی از موفق‌ترین سرویس‌های انتقال پول است که مدل کسب‌وکاری آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر دو مدل P2P (نظیر به نظیر) و C2B (مصرف‌کننده به کسب‌وکار) را فراهم می‌کند. آن‌ها یک برنامه‌ی مالی کوچکی راه‌اندازی کردند که تفاوت بزرگی در زندگی میلیون‌ها نفر از افرادی که به دنبال انتقال پول‌هایشان بودند ایجاد کرد.

.

نتیجه‌گیری در مورد فناوری مالی

استارت‌آپ‌ها خیلی سریع به صنعت مالی نفوذ کردند و با یافتن راهکارهای بی‌نظیر این صنعت را با تغییرات بسیاری در مدت کوتاهی مواجه کردند. در این مطلب چند فناوری مالی مشهور درزمینه‌ی انتقال پول و پرداخت را معرفی کردیم و ایده‌های آن‌ها را به اقتضای مطلب شرح دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید همه‌ی این‌ها تقریباً ایده‌ی مشابهی داشتند و نمی‌توان گفت کدام نسبت به دیگری موفق‌تر است. آن‌چه که بین این استارت‌آپ‌ها تعیین کننده خواهد بود «زمان تراکنش» است که همگی در تلاش هستند با بهینه‌سازی زمان انتقال پول پیروز این مسابقه شوند.

منبع: وبلاگ حسابیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.