راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج دلیل برای برون‌سپاری خدمات خودپرداز / بانک‌ها باید شرکای فناوری جذب کنند

برای هماهنگ شدن با دنیای دیجیتال امروز و شکلی که هزاره جدید نحوه تجارت و کسب‌وکار را تغییر داده است، مؤسسات مالی در حال روی آوردن بیشتر به سمت سلف‌سرویس و تعامل کمتر با تحویل‌داران هستند. به لطف تبلت‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و فناوری‌های نوین بانکداری، رفته‌رفته شاهد شکل‌گیری شعبات جمع‌وجور و کوچک در اقصی نقاط جهان هستیم که تجربه متفاوتی را برای مشتریان درزمینۀ خدمات بانکداری رقم می‌زنند. «تی دی بانک»، «پیان سی بانک»، «ولز فارگو»، «اومپکئوا بانک» و «بانک ملی استرالیا» ازجمله بانک‌هایی هستند که در سال‌های اخیر، اقدام به راه‌اندازی آزمایشی چنین شعباتی کرده‌اند.

برون‌سپاری خدمات خودپرداز
پنج دلیل برای برون‌سپاری خدمات خودپرداز / بانک‌ها باید شرکای فناوری جذب کنند

بااین‌حال، هرچند مؤسسات مالی همزمان از امکانات فیزیکی و دیجیتالی خود برای رفع نیاز و تقاضای مشتریان بهره می‌گیرند، هنوز برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارند، باید زیرساخت‌های اطلاعات فناوری (IT) و مدیریت بهره‌وری خود را ارتقاء دهند.

به نظر می‌رسد که صنعت بانکداری در خصوص اینکه چرا باید شکل شعبات خود را دگرگون کند، دلایل روشن و مشخصی دارد، بااین‌حال به نظر هیچ‌کس هنوز نتوانسته مشکلاتی که درزمینۀ زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) وجود دارد را آن‌طور که بایدوشاید مرتفع کند. این‌که بانک‌ها چگونه می‌خواهند این رشد چشمگیر در تقاضا برای خود سرویسی را مدیریت کرده و چگونه می‌خواهند فناوری‌های لازم برای آن را فراهم کنند، سؤالاتی است که نیازمند پاسخ است.

وقتی خوب به آن فکر کنید، متوجه می‌شوید که تمام فعالیت‌هایی که در تغییر شکل شعب مؤثرند، حول محور فناوری‌های پیشرفته‌تر می‌گردند؛ خواه این فناوری پیشرفته و پیچیده iPad ها باشند، خواه تلویزیون‌های دیجیتال، صفحات لمسی رایانه‌ها، اتصال Wi-Fi یا دیگر تجهیزات پیشرفته. به زبان ساده، ساختار سنتی بانک‌ها توانایی و قابلیت مدیریت این نیاز را ندارند علی‌الخصوص که نهادهای مالی درنتیجه بحران‌های اقتصادی مجبور شده‌اند تا بودجه‌های اختصاص‌یافته خود به بحث فناوری اطلاعات (IT) و نیروی کار خود را کاهش دهند.

.

راهکاری به نام برون‌سپاری

کارکنان بخش فناوری اطلاعات در بسیاری از مؤسسات و نهادهای مالی از توانایی و مهارت فنی بالایی که لازمه مدیریت و ارائه بسیاری از روندهای بانکداری دیجیتال است، برخوردار نیستند؛ اما از طریق برون‌سپاری امور به یک شریک معتبر و مورد وثوق، مؤسسات مالی می‌توانند به‌سرعت و به شکل چشمگیری، قابلیت‌های خود در حوزه روش‌های فناورانه را افزایش دهند، بدون آن‌که نیاز داشته باشند متحمل هزینه‌های آموزش، خرید، نصب و نگه‌داری شوند. در ادامه به خدماتی که دستگاه‌های خودپرداز و تأمین‌کنندگان خدمات فناوری اطلاعات (IT) می‌توانند ارائه داده و مواردی که بانک‌ها می‌توانند از آن بهره گیرند، اشاره خواهیم داشت:

1. فناوری به‌مثابه یک خدمت (سرویس): ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات (IT) می‌توانند خدماتی را با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی و کاهش صرف بودجه به مؤسسات مالی و بانک‌ها ارائه کنند که از طریق کاهش نیاز به ساخت شعبات جدید که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و کلان است، محقق می‌شود.

2. پشتیبانی IT همه‌جانبه: بسیاری از مؤسسات مالی، دستگاه‌های خودپرداز خود را از یک تأمین‌کننده و نیازهای IT خود را از یک تأمین‌کننده دیگر تهیه می‌کنند که این مسئله باعث سردرگمی کارکنانی می‌شود که باید محصولات ناهمگن تأمین‌کنندگان چندگانه را مدیریت کنند. یک روش بهتر، پیدا کردن شرکایی است که بتوانند همه نیازهای بانک از دستگاه‌های خودپرداز تا رایانه‌های رومیزی را مرتفع کنند.

3. مدیریت روزانه: اگر یک بانک یا موسسه مالی بخواهد به روش‌های فناورانه‌اش برای انجام کسب‌وکار و ارائه خدمات به مشتریان متکی شود، این فناوری نباید هیچ‌وقت از کار بیفتد. برای مؤسسات مالی که از کارکنانی محدودی در بخش فناوری اطلاعات (IT) برخوردارند، برون‌سپاری راهی است برای تضمین این‌که سیستم‌ها همیشه مثل ساعت کار کنند و هرگونه مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

4. پشتیبانی همه‌جانبه: بانک‌ها اغلب نگران این هستند که برون‌سپاری آن‌ها را مجبور می‌کند تا سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود را با آن چیزی که شریک تجاری‌شان درزمینۀ خدمات IT تعیین می‌کند، جایگزین کنند؛ اما این کار ضرورتی ندارد. شرکایی وجود دارند که می‌توانند با همان زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کار خود را پیش ببرند. آن‌ها می‌توانند با افزایش کارایی شرکت و کارکنان، در هزینه و زمان سازمان شما صرفه‌جویی کنند.

atm2-index-way2pay-95-06-03

5. به‌کارگیری پروژه تجاری: یکی از جنبه‌های مهم و حیاتی دگرگونی واقعی شعب بانکی این است که خدمات چه به‌صورت آنلاین، موبایلی یا از طریق ATM یا حتی در داخل شعبه ارائه شوند، باید بتوانند تجربه واحد و مشابهی را برای مشتری رقم بزنند. بااین‌وجود، برای یک مؤسسه مالی بزرگ‌تر، شاید اجرایی کردن یک فناوری جدید به شکلی که بتواند هم‌زمان در تمام مجاری و کانال‌های آن پیاده‌سازی شود، امر دشواری است.

با سپردن این وظیفه به یک شریک داخلی، بانک می‌تواند از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیروی آموزش‌دیده آن سازمان برای محقق کردن این امر بهره گیرد و درنتیجه پیاده‌سازی موفق زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، علاوه بر عدم ایجاد اختلال عملکردی، می‌تواند هزینه را نیز به حداقل برساند.

منبع: بانکداری الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.