راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک‌ها به فین‌تک موبایل روی خوش نشان نمی‌دهند؟

مینا والی، مترجم / مایک سیمونلی در مقدمه کتاب «قدرت بانکداری همراه» نوشته سانکار کریشنان شرح می‌دهد که چرا بانک‌ها با این که قدرت بانکداری همراه را درک کرده‌اند اما هنوز با آن همراهی نمی‌کنند و برای بهره‌برداری از قدرت آن دست دست می‌کنند.

از آنجایی که ابزارهای همراه بستر قابل توجهی برای نوآوری است، می‌توانند به سرعت بانکداری خرد را در سراسر جهان متحول کند.

برآورد پیش‌بینی‌ها این است که تا سال 2017 بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا از بانکداری همراه استفاده کنند. اما این عدد ممکن است حتی بیشتر از این باشد. مصرف‌کنندگان از بانک‌هایشان تجربه مشتری شخصی می‌خواهند و تلفن همراه بهتر از هر فناوری دیگری تجربه شخصی مناسب ارائه می‌دهد.

در حالی که بسیاری با بهانه نگرانی از مسائل امنیتی از بانکداری همراه استفاده نمی‌کنند، این دستاویز بی‌پایه و اساس است. حقیقت این است که بانکداری همراه به اندازه بانکداری آنلاین و شاید بیشتر از آن امن است. در حقیقت شکایت از امنیت بانکداری همراه ادعای بی‌ارزش کسانی است که از این غافله عقب خواهد ماند.

پس چرا رهبران بازار محرکی برای کانال موبایل نیستند؟ باید این را هم در نظر بگیریم که بانک‌های تاسیس شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اکنون در بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری بر روی تغییرات مثبت حاصل از بانکداری همراه هستند. آنها قادرند بزرگ‌ترین تفاوت را ایجاد کنند چرا که منابع و سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری روی نوآوری‌های تلفن همراه را دارند.

با این حال اغلب همین شرکت‌های تاسیس شده بی‌میل‌ترین شرکت‌ها برای استقبال از تغییرات‌اند. آنها سهمی از بازار را در دست دارند اما داشتن سهم بازار ضامن موفقیت نیست. موفقیت در آینده از آنِ شرکت‌های چابک و سازگار با تغییرات است؛ شرکت‌هایی که فرصت‌های جدید تلفن همراه را شناسایی می‌کنند و آنها را توسعه می‌دهند.

درک و توسعه کانال تلفن همراه برای بعضی از شرکت‌ها دشوار است چرا که این موضوع فقط یک پدیده فنی نیست؛ بلکه همچنین یک پدیده روانشناختی و اجتماعی است. نوآوری تلفن همراه نیاز به درک تغییرات و توانایی استقبال از این تغییرات دارد. بانک‌ها مجبور خواهند بود تخصص عملیاتی خود را تغییر دهند تا بانکداری همراه را نیز پوشش دهند و مجبورند فرآیندها و محصولات‌شان را برای مواجهه با نیازهای جدید تنظیم کنند. آنها نیاز به مدل و استراتژی‌ای دارند که تلفن همراه را به عنوان اولویت اول قرار دهند نه به عنوان چاره‌ای برای روز مبادا.

این موضوع درباره فناوری نیست، درباره تغییر است. بانک‌ها مجبورند چندکاره باشند (بتوانند با یک دست کسب‌وکار تراکنشی فعلی‌شان را ادامه دهند در حالی که با دست دیگر در حال توسعه و ابتکار در نوآوری‌های تلفن همراه هستند.) این کار کوچکی نیست همان‌طور که اغلب بانک‌های بزرگ هنوز هم توسط رهبران تراکنشی  رهبری می‌شوند. تفاوت میان رهبران تراکنشی و رهبران تحول‌گرا  تاثیرگذار است.

رهبران تراکنشی تمایل دارند در سیستم موجود به صورت منفعلانه کار کنند و فقط زمانی که مجبور هستند تغییر کنند، در حالی که رهبران تحول‌گرا تمایل به تغییرات ناگهانی روش انجام کارها دارند. گرچه، به وضوح می‌بینیم که استراتژی‌های همراه موفقیت‌آمیز خواهند بود، اما خیلی از بانک‌های بزرگ هنوز هم از وضعیت موجود و تراکنش‌های فعلی راضی‌اند.

برخلاف بانک‌های سنتی، استارت‌آپ‌ها اهمیت تلفن همراه را درک کرده‌اند و از آن برای به دست آوردن سهم بازار استفاده می‌کنند و رقبای غیرسنتی مانند شرکت‌های اینترنتی و ارتباط از راه دور در حال موقعیت‌یابی برای بهره‌برداری از بازار بانکداری همراه هستند. در همین حال بانک‌های سنتی و رهبران بازار در حال تماشای همه آنچه رخ می‌دهد هستند. دلیل نیاز به این کتاب هم همین است.

موفقیت در آینده از آنِ شرکت‌های چابک و سازگار با تغییرات است؛ شرکت‌هایی که فرصت‌های جدید تلفن همراه را شناسایی می‌کنند و آنها را توسعه می‌دهند

دیدگاه سانکار برای هر کسی که در کسب‌وکار بانکی است خیلی مهم است و به موقع مطرح شده است، اما به‌ویژه برای بانک‌های تاسیس شده که در حال حاضر صاحب سهم قابل توجهی از بازار هستند بسیار ارزشمند است. بانک‌های تاسیس شده به تلنگر یک متخصص قابل اعتماد در صنعت نیاز دارند که سانکار این فرد مناسب است. او به عنوان کسی که مدتی طولانی در بانکداری مشغول است و به عنوان یک مبتکر بانکی، تجربه دنیای واقعی را در مقابل نظریه‌ها و مفاهیم ایجاد می‌کند. او در این داستان به طرز ماهرانه‌ای خلاصه‌ای از فکر و خرد سایر متخصصان پیشتاز را ارائه می‌دهد تا همگی بهره‌مند شویم.

از نگاه یک شهروند متولد هند که بانکداری بین‌المللی را می‌شناسد، سانکار دیدگاه ارزشمند از یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا و بازار اولیه‌ای که در آن نوآوری معکوس اتفاق می‌افتد را به ارمغان می‌آورد. از همه مهم‌تر اینکه آرزوی سانکار کمک به دیگران از طریق این کتاب است.

در دنیا هیچ صنعتی نیست که موقعیت بهتری نسبت به بانک‌های پیشرو برای کمک به دیگران داشته باشد و کانال بزرگ‌تری از موبایل برای چنین کمکی وجود ندارد.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.