راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از غبار به شفافیت

رضا قربانی / هفته گذشته جوانی با شرکتی تازه تأسیس به کمک ورود عجیب وزارت ارتباطات و پست هیاهویی ایجاد کردند و مسترکارت را به صدر خبرهای ایران آوردند. البته مدیران مسترکارت حضور در ایران را رد کردند و کاملاً هم طبیعی است که اگر قرار باشد مسترکارت به ایران بیاید پای شرکت‌های پرداخت، بانک‌ها، بانک مرکزی و شاپرک از مدت‌ها قبل وسط خواهد بود و روزی که مسترکارت در ایران عملیاتی شود پیش از آن به‌اندازه کافی اطلاعات منتشرشده است. برخلاف تصور، مسترکارت از آن طرح‌هایی نیست که در هفته دولت رونمایی می‌شود و بعداً ممکن است به فراموشی هم سپرده شود. لذا در این‌باره پرسش‌ها از مدیران پست و وزارت ارتباطات زیاد است. این‌که چگونه است که نهادهای دولتی که تا امروز کوچک‌ترین نقشی درزمینهٔ پرداخت و بانکداری نداشته‌اند حالا ناگهان احساس تکلیف کرده‌اند که باید مسترکارت را به ایران بیاورند. در گزارش همین صفحه به‌تفصیل به این پرداخته‌شده که کارت اعتباری چیست و این شبه کارتی که به دست مردم از همه‌جا بی‌خبر قرار است داده شود چیست.

در شلوغی‌های هفته پیش اما یک خبری منتشر شد که نمی‌شود خیلی راحت از کنار آن گذشت هرچند که دیده نشد. هفته پیش خبر آمد که برخی از فروشگاه‌ها مردم را مجبور می‌کنند از کارت‌خوان خاصی استفاده کنند چون بقیه کارت‌خوان‌ها از مردم ارزش‌افزوده کسر می‌کنند و کارت‌خوان خاص این ارزش‌افزوده را کسر نمی‌کند. تقریباً حالا همه اصناف مشمول ارزش‌افزوده شده‌اند و به‌جز موارد استثنایی که در قانون ارزش‌افزوده هست بقیه مکلف به پرداخت ارزش‌افزوده هستند. البته به‌طورکلی این عدد بخشی از قیمت یک کالا یا خدمت است و این‌گونه نیست که از طریق دستگاه کارت‌خوانی این عدد به‌صورت خودسرانه اضافه شود.

متأسفانه در این ۱۵ سالی که صنعت پرداخت شکل‌گرفته این حربه‌های کثیف هرچند یک‌بار از طرف کسانی اجراشده و می‌شود و این موضوع همه را دچار مشکل می‌کند. این‌که گفته شود از کارت‌خوان استفاده نکنید چون اطلاعات شما ثبت می‌شود و مالیات از شما مالیات می‌گیرد به دلیل عملکرد ضعیف نهادهایی مانند مالیات است. چون در سیستم مالیاتی ایران هرچقدر غیر شفاف‌تر عمل کنی موفق‌تر هستی و آن‌کسی که شفاف عمل می‌کند همیشه کلاهش پس معرکه است. تا زمانی که شفافیت به یک اصل تبدیل نشده همه ما دچار مشکلات اساسی خواهیم بود و اوضاع به نفع کسانی است که منفعتشان در غبارآلود بودن فضاست.

تا زمانی که شفافیت نباشد ما شاهد خبرهایی هستیم که بدون منبع مشخص منتشر می‌شوند و هرکدام ما را به سمتی هدایت خواهند کرد و برآیند آن‌ها همه ما را دچار مشکل خواهد کرد. تا زمانی که شفافیت نباشد همه منتظر می‌مانند تا ببینند چه می‌شود و هیچ فردی پا در میدان نخواهد گذاشت.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.