راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید از تولید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت در کشور حمایت کرد؟

شاهین جوانمردی؛ مدیرعامل شرکت ارونتک / در چند سال اخیر شرایط حاکم بر کشور متأثر از تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی سبب شد، اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک الگوی علمی و راهکاری جهت برون رفت از فشارهای سیاسی- اقتصادی مطرح و شناخته شود. در تبیین ارکان این مدل اقتصادی می‌توان حمایت از تولید ملی و کارآفرینی را به‌عنوان دو رکن اساسی آن بر شمرد. اکنون سؤال اینجاست، نقش شرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان نیروی محرکۀ اقتصاد دانش بنیان در پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟ و اساساً اقتصاد دانش بنیان چگونه می‌تواند هم به پویایی و بالندگی فزایندۀ کارآفرینی کمک کند و هم موجب تحکیم پایه‌های مدل اقتصاد مقاومتی شود؟

با توجه به آنچه گفته شد تنها راه برون رفت از شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور را می‌توان تعامل سه ضلعی صنعت، دانش و سرمایه‌گذار دانست. برخی صنایع کشور با اتکا به همین اصل در شرایط تحریم‌های بین‌المللی توانستند با اتکا به دانش نیروی مستعد و جوان به خود باوری برسند و علاوه بر بومی‌سازی دانش، موجبات ارتقا کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی را فراهم آورند. در نگاهی جامع می‌توان صنعت بانکداری الکترونیک را به‌عنوان یکی از صنایعی بر شمرد که در دوران تحریم توانست به رشد و بالندگی فزاینده‌ای دست یابد؛ اما متخصصین این صنعت اذعان دارند آنچه تاکنون در این زمینه به دست آمده، مربوط به حوزه نرم‌افزار است.

پرواضح است شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از زمانی که رویکرد بومی‌سازی را در پیش گرفتند و با نگاه ایجاد فرصت‌های شغلی گام برداشتند، درزمینه‌های نرم‌افزاری توفیق بیشتری داشتند اما همچنان به‌عنوان واردکننده درزمینه سخت‌افزار باقی ماندند. شاید وقت آن رسیده که فعالان این عرصه هم به ایفای نقش در حوزه سخت‌افزار و تجهیزات بیندیشند. امروز به‌واسطه تجارب سالیان گذشته، شرایط برای فعالیت در حوزه سخت‌افزارهای صنعت بانکی به‌عنوان یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم شده است.

با نگاهی گذرا به تاریخچه شرکت‌های فعال در حوزه سخت‌افزار به شرکت‌هایی برخورد می‌کنیم که سال‌ها پیش تلاش کردند وارد عرصه طراحی و تولید سخت‌افزارهای صنعت بانکی شوند اما به علت عدم امکان کسب استانداردهای امنیتی و بین‌المللی به دلیل وجود شرایط تحریمی، با استقبال بانک‌ها مواجه نشده و یکی پس از دیگری مجبور به ترک صحنه فعالیت شدند، اما اکنون با بهره‌گیری از شرایط پسابرجام و فراهم شدن زمینه همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات خارجی می‌توان به کسب گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی نائل و وارد عرصه رقابت با رقبای خارجی شد.

آنچه در این خصوص حائز اهمیت است توجه ویژه به بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار و نیازسنجی بازار است. در سالیان گذشته عدم توجه شرکت‌های تولیدکننده به نیازهای مشتری و عدم توانایی آن‌ها در هماهنگی با تغییرات سریع تکنولوژیکی در دنیا، باعث رکود و تعطیلی بسیاری از بخش‌های صنعتی کشور شد. بدون شک این بخش از صنعت یعنی تولیدکنندگان سخت‌افزارهای بانکی هم از این قاعده مستثنا نبوده و در صورت نداشتن توجه ویژه به بخش تحقیق و توسعه از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

همکاری‌های مشترک با شرکت‌های بین‌المللی و تبعیت از استانداردهای ویژه حوزه سخت‌افزارهای بانکی و فناوری اطلاعات می‌تواند به رشد سریع شرکت‌های داخلی منجر و امکان ورود به بازارهای منطقه‌ای را فراهم کند. لکن توجه به نیازهای خاص مشتریان داخلی و منطقه‌ای در طراحی و توسعه محصولات و عدم کپی صرف، از ملزومات ورود به این عرصه است.

همچنین افزایش ظرفیت تولید با دستیابی به بازارهای منطقه‌ای، تولید بسیاری از اقلام سخت‌افزاری -که در حال حاضر تولیدشان مقرون به صرفه نبوده- را توجیه‌پذیر ساخته و می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را جهت ورود به عرصه تولید این قطعات متقاعد کند.

اما آن چه که در کشور ما در اکثر موارد مورد غفلت قرار گرفته و باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان عرصه را به رقبای خارجی واگذار کنند، عدم توجه ویژه به بحث کیفیت محصولات تولیدی بوده که همواره با تسامح با آن برخورد شده است. توجه ویژه به کیفیت و رشد و ارتقای مستمر آن در تولید از ملزومات حضور دائم در بازار و استمرار عمر یک برند است که هیچ‌گاه نباید از نظر دور داشت، طبیعی است بحث کیفیت در تولید سخت‌افزارهای حوزه بانکی هم به دلیل حساسیت موجود از پارامترهای اصلی و حائز اهمیت است.

از دیگر مواردی که بحث تولید داخلی در صنعت بانکداری الکترونیک را توجیه‌پذیر می‌کند، شناسایی مزیت‌های رقابتی داخلی و پایه قراردادن آن‌ها در موضوع تولید است.

به‌عنوان نمونه بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی متخصص، جوان و باانگیزه یکی از ده‌ها مزیتی است که ما را در مقایسه با رقبای خارجی متمایز و به‌عنوان یکی از فعالان اصلی تولید سخت‌افزارهای بانکی در منطقه معرفی می‌کند.

در نهایت می‌توان گفت گسترش همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی، اخذ گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، شناسایی مزیت‌های رقابتی داخلی، رصد نیاز مشتریان، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، رشد هماهنگ با تغییرات تکنولوژی روز، ارتقا و استمرار کیفیت در تمام ابعاد و رشد مستمر آن از مهم‌ترین عوامل حضور در حوزه تولید سخت‌افزارهای صنعت بانکداری الکترونیک است که می‌تواند این صنعت را روی ریل اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نگه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.