راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در استارت‌آپ تریگر فین‌تک شریف چه گذشت؟

غزل عسکری / پنجمین دوره رویداد استارتاپ تریگر از ۱۰ تا ۱۵ مرداد، برای شش روز، در ساختمان تالارهای دانشگاه صنعتی شریف و با موضوع تکنولوژی مالی (Fintech) برگزار شد.

در چهار روز اول، کارگاه‌های مرتبط با موضوع این دوره از رویداد برای شرکت‌کنندگان برگزار شد؛ پس‌ازآن مهمانان ویژه صحبت کردند و بعدازآن نوبت شرکت‌کنندگان بود که سؤالات خود را از مهمانان بپرسند. در آخر نیز برنامه ملاقات سریع (Fast Meeting) برپا بود که در آن شرکت‌کنندگان دوبه‌دو مقابل هم قرار می‌گرفتند و هر کس ۹۰ ثانیه فرصت داشت رزومه و ایده خود را برای طرف مقابل توضیح دهد. هدف از برگزاری این بخش، تمرین ارائه فردی و آشنایی شرکت‌کنندگان با یکدیگر بود. در چهار روز اول برنامه‌ها از ساعت ۱۶- ۲۰: ۳۰ برگزاری می‌شدند.

در دو روز آخر نیز شرکت‌کنندگان تیم تشکیل دادند و روی ایده خود کارکردند تا برای آن بوم کسب‌وکار، برنامه مالی و فایل ارائه آماده نمایند. در روز آخر تیم‌ها نتیجه تجربه یک‌هفته‌ای خود را مقابل داوران ارائه می‌دادند و درنهایت سه تیم به‌عنوان تیم‌های برگزیده رویداد انتخاب شدند.

 

روز اول (یکشنبه، ۱۳۹۵/۵/۱۰)

پنجمین رویداد استارتاپ تریگر در دانشگاه صنعتی شریف با سخنان مجری برنامه پیرامون رویداد آغاز شد. پس‌ازآن شرکت‌کنندگان در اولین کارگاه با عنوان «مورد کاوی مدل کسب‌وکار استارتاپ‌های موفق فین‌تک دنیا» حاضر شدند. آقایان عطاالله افتخاری، کارشناس ارشد شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان درزمینۀ سرمایه‌گذاری جسورانه، و وحید شیرازی، مدیر سابق private equity در شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، مدرسین این کارگاه بودند. در این کارگاه درباره تکنولوژی مالی و انواع سیستم‌های مالی صحبت شد و استارتاپ‌های موفق این حوزه نیز معرفی شدند.

پس از پذیرایی شام رویداد میزبان مهمانان ویژه بود، کسانی که درزمینۀ کاری خود جزو افراد باتجربه حوزه خود محسوب می‌شدند. مهمانان روز اول آقایان مصطفی محسنیان (مدیر تولید و کنترل کیفیت ایران ارقام)، ابراهیم حسینی‌نژاد (مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان) و محبوبی (از بنیان‌گذاران توسن‌بوم) بودند. در آخر نیز شرکت‌کنندگان در ملاقات سریع حاضر شدند.

 

روز دوم (دوشنبه، ۱۳۹۵/۵/۱۱)

این روز نیز مانند روز گذشته با کارگاه شروع شد. کارگاه این روز، «آشنایی با کاربردهای داده‌کاوی در حوزه مالی» با تدریس آقای فرزاد خندان، مدیرعامل شرکت داده‌پردازی سیماگران، بود. در این کارگاه آشنایی با مفهوم داده‌های عظیم صورت گرفت و تأثیر آن بر محیط کسب‌وکار بررسی شد.

 

در این روز رویداد میزبان حبیب‌الله فدایی (رئیس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان)، علی لطفی (معاون سرمایه‌گذاری شرکت تأمین آتیه مسکن)، حمیدرضا سعد الله (مدیرعامل و از سهام‌داران شرکت هوشمند سامانه همیان) و علی قاسم نژاد (مدیر سرمایه‌گذاری سبد گردان نوین نگر آسیا) بود. ملاقات سریع نیز پایان‌بخش برنامه این روز بود.

 

روز سوم (سه‌شنبه ۱۳۹۵/۵/۱۲)

کارگاه روز سوم به موضوعات پیرامون امنیت و با عنوان «امنیت و Corebanking در سیستم بانکی» اختصاص یافت.

آقای رضا گنجی، مدیرعامل زیرساخت شرکت توسن، تدریس این کارگاه را بر عهده داشت.

مهمانان ویژه نیز در رویداد حضور پیدا کردند و سخنان و راهنمایی‌های خود را برای شرکت‌کنندگان ارائه کردند. آقایان فرهنگ حسینی (معاون سرمایه‌گذاری اقتصادی هولدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری)، محمدقاسمی (رئیس هیئت‌مدیره شرکت تحلیل‌گر امید و رئیس هیئت‌مدیره شتاب‌دهنده فارابی) و حسن کاظم‌زاده (مدیر ارزش‌گذاری و سبد گردانی تأمین سرمایه شرکت لوتوس پارسیان) و ناصر غانم‌زاده (بنیان‌گذار گروه استارتاپ ایران و سایت CO) به‌عنوان مهمان در رویداد حضور پیدا کردند. آخرین ملاقات سریع نیز در این روز برگزار شد.

از اتفاق‌های ویژه این روز می‌توان به حضور آقای دکتر ستاری- معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر فتوحی- رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر تجریشی- معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و مهندس دهبیدی پور- مدیر مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته و مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد.

 

روز چهارم (چهارشنبه، ۱۳۹۵/۵/۱۳)

این روز آخرین روز برگزاری کارگاه‌ها بود. کارگاه این روز شرکت‌کنندگان را برای روز ارائه آماده می‌کرد. کارگاه «نحوهٔ ارائه ایده به سرمایه‌گذار» با سرفصل‌های ارائه (Pitching) چیست، مورد کاوی یک ارائه و المان‌های ضروری یک ارائه با تدریس آقای شهرام صادقی، از بنیان‌گذاران استارتاپ SoAmpil در اروپا و بنیان‌گذار استارتاپ Appsi در ایران، برگزار شد.

مهمانان این روز که در جمع شرکت‌کنندگان شرکت داشتند، آقایان پیمان اکبری (سرپرست IT ایران ارقام)، جواد جوادی (معاون بانک خاورمیانه) و علی‌اکبر رمضانی (مدیرعامل فناوران اطلاعات ذخیره) بودند. در آخر نیز تمام شرکت‌کنندگان باید در یک تیم جای می‌گرفتند تا فردا کار بر روی ایده خود را آغاز کنند. تا پایان این روز شرکت‌کنندگان تیم‌های خود به همراه عنوان ایده را انتخاب کردند و تحویل واحد پذیرش دادند. به‌این‌ترتیب، شرکت‌کنندگان در قالب تیم قرار گرفتند.

 

روز پنجم (پنج‌شنبه، ۱۳۹۵/۵/۱۴)

از ساعت ۸ صبح تیم‌ها کار بر روی طرح خود را آغاز کردند و به آن‌ها طرح بوم کسب‌وکار نیز به همراه توضیحات لازم برای ارائه و نکات لازم برای ارائه نهایی داده شد. تیم‌ها تا فردا قبل از ظهر فرصت داشتند که فایل ارائه و برنامه مالی خود را کامل نمایند. برای راهنمایی به تیم‌ها، منتورها در رویداد حضور داشتند. جناب آقای مهندس دهبیدی پور، رئیس مرکز رشد و کارآفرینی شریف نیز در رویداد حضور پیدا کردند. همچنین کتاب Technology Ventures From Idea to Enterprise جهت راهنمایی برای نوشتن بوم کسب‌وکار معرفی شد. تیم‌ها تا ساعت ۱۸ در سالن حضور داشتند.

 

روز ششم (جمعه، ۱۳۹۵/۵/۱۵)

از ساعت ۸ تا پیش از ظهر تیم‌ها فرصت داشتند که روی ملزومات ارائه خود کار کنند و منتورها نیز در رویداد حضور داشتند. پس‌ازآن برای تعیین نوبت ارائه‌ها قرعه‌کشی انجام شد؛ اما سه تیمی که آخر ارائه داده بودند، به‌عنوان سه تیم اول ارائه دادند.

نام تیم‌ها به همراه ایده آن‌ها به شرح زیر است:

Stockler: فیلتر اخبار بازار سرمایه

ساخت ما: انجام crowd funding بر روی ایده‌های استارتاپی دانشجویی و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی

Zulutu: استارتاپی است که می‌خواهد کارت هدیه مجازی بفروشد. افراد و یا سازمان‌ها برای مناسبت‌های مختلف در هر زمان می‌توانند از امکانات این سایت برای اهدای هدیه استفاده کنند.

استارتاپ شاخص که استراتژی‌های معاملاتی را به کد تبدیل می‌کند. به کمک شاخص می‌توان موقعیت‌های خریدوفروش سهام را به‌صورت خودکار تشخیص داد.

فرا تیم: نسل نوین پردازش اطلاعات مالی، جمع‌آوری و پردازش داده‌های مالی و ارائه الگوریتم‌ها معادلاتی مبنی بر هوش مصنوعی

Phindo (بخشش انسان دوستان): خود کار کردن معاملات بر مبنای استراتژی

پکا (پرداخت کارتی آسان): تسریع پرداخت اینترنتی از طریق گوشی همراه

Teleshop: پلتفرم ایجاد فروشگاه‌های کوچک و بزرگ مجازی از طریق جمع‌آوری داده‌های کلان (Big Data) و بازاریابی، در فضای آشنای پیام‌رسان (Messanger) و ایجاد محیط هوشمندانه برای خرید آسان کاربران

fam lend: صندوق وام‌های خانوادگی با پشتوانه

Bite Coin که یک کیف پول مجازی است که می‌خواهد دنیای مارکتینگ را در اپلیکیشن‌های موبایل تغییر دهد. به کمک اپلیکیشن Bite Coin افراد می‌توانند به سایر اپلیکیشن‌ها دسترسی یافته و سپس سکه دریافت کنند و آن‌ها را هزینه کنند.

هایزنبرگ: ایده تولید نرم‌افزار اندروید جهت مشارکت بیشتر افراد جامعه در «بازار سرمایه»

دیده‌بان: استفاده از تفکر جمعی با استفاده از اعتبار سنجی برای پیش‌بینی مسائل اقتصادی درزمینۀ بورس، قیمت طلا، نفت و…

بیمه یار: سامانه مقایسه و ارائه پیشنهاد به بیمه گذران و بیمه گران به همراه ارائه خدمات آنلاین فروش و فروش طبقه‌بندی‌شده اطلاعات به بیمه گران

عرش: ارائه تحلیل و پیشنهاد پیرامون بازار بورس

۴ دیواری: کمک به ارتباط بین بانک‌ها و فروشندگان و خریداران املاک

FinExpert: سیستم مشاوره و پیشنهادی امور مالی

پس از دریافت فایل ارائه‌ها و صرف نهار حاضران به سمت محل ارائه‌ها و داوری حرکت کردند. داوران این دوره از رویداد آقایان مهدی سادات (مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف)، عباس ترابی (رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی شریف)، حمیدرضا سعد الله، رضا قربانی (مدیر گروه رسانه‌ای شفق) و حامد ساجدی (عضو هیئت‌مدیره شرکت طنین پرداز پاسارگاد و مدیرعامل شرکت پیشگامان امین پاسارگاد (شناسا) بودند.

پس از پایان داوری و مشورت داوران، مراسم اختتامیه شروع شد. در ابتدا دبیر رویداد، جناب آقای حاج‌هادیان، سخنرانی کرد و از همه تشکر کرد و هدف برگزاری این رویداد را فراهم آوردن شرایط مشابه یک محیط استارتاپی عنوان کرد. سپس اعلام کرد که ۱۴ مهمان و بیش از ۲۵ منتور در رویداد حضور داشتند. از حامیان برنامه مرکز رشد و فناوری‌های پیشرفته، مرکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده شریف، وی سی کاپ و شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز تشکر شد. تقدیر از کادر اجرایی به شیوه‌ای متفاوت و با دعوت کردن از آن‌ها برای آمدن روی سن صورت گرفت. داوران نیز بیانیه خود که حاوی نکات موردنیاز تیم‌ها در آینده بود را خواندند و در حضور داوران، اسامی برندگان اعلام شد:

 

تیم اول: Bite Coin

تیم دوم: شاخص

تیم سوم: Zulutu

تیم‌های اول تا سوم به ترتیب برنده ۲٫۵ میلیون تومان، ۱٫۵ میلیون تومان و یک‌میلیون تومان شدند. در ادامه از داوران نیز تقدیر شد.

مدیر شتاب‌دهنده شریف، خانم مونا ناصری، نیز پس از اهدای جوایز روی سن آمد و این نوید را به شرکت‌کنندگان داد که تا دو ماه تیم‌ها می‌توانند از جلسات منتورشیپ که برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است بهره‌مند شوند و ایده خود را به‌جایی برسانند که به بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. نکته جالب‌توجه دیگر ذکر این مطلب بود که داوران سرمایه‌گذار بودند و درواقع شرکت‌کنندگان در مقابل سرمایه‌گذاران ایده‌های خود ارائه کرده بودند که این امر می‌تواند روند پیشرفت آنان در این حوزه را با سرعت متفاوتی پیش ببرد. خانم ناصری نیز از شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان که جزو شرکت‌های بخش خصوصی محسوب می‌شود، بابت این همکاری تشکر کرد.

در آخر نیز همه حاضران روی سن آمدند تا عکس یادگاری حسن ختام رویداد باشد.

منبع: ستاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.