راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکدارهای آینده روی فیس‌بوک حساب باز کرده‌اند / هیجان کاذب استفاده از VTM

«به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژندهٔ خود را» مخاطبی که اندکی شعر خوانده و اندی سینما رفته می‌داند که تیتر این متن مصرعی از یکی از شعرهای نیماست و در یکی از بهترین فیلم‌های جریان روشنفکری بعد از انقلاب یعنی هامون از زبان این سرگشته جاری می‌شود و کمتر کسی فکر می‌کرد که امروز بتواند به کمک ما بیاید برای ترسیم حال‌وروز بانکداری ایران! بدتر از همه هم این‌که از گوشه‌کنار نجواها و جنب‌وجوش‌هایی احساس می‌شود که مصداق «به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژندهٔ خود را» است. برای کسانی که چشم آبی‌ها ممکن است تأثیر بیشتری از حرف وطنی‌ها روی آن‌ها داشته باشد، بخشی از یکی از مهم‌ترین کتاب‌های مقدس فین‌تکی‌ها یعنی گسست بانک‌ها (برکینگ بنکس) را ترجمه کردیم شاید به کار آید. فقط قبل از مصاحبه بدانید که برت کینگ معروف‌ترین شخصیت فضای فین‌تک جهان است که کتاب را او نوشته است و این مصاحبه در این کتاب آمده است. فرانک الیاسون، قائم‌مقام رسانهٔ اجتماعی در سیتی‌بانک و نویسندهٔ کتاب «در خدمتِ شما» که توسط انتشارات وایلِی به چاپ رسیده است. سیمون مَک‌کالِم هم مدیر بخش تدوین استراتژی رسانهٔ اجتماعی در اِ‌ی‌بی‌اِس است

.

وقتی همه به هم متصل می‌شوند

برِت: در این چند سال که در عرصهٔ رسانهٔ اجتماعی در سیتی، فعالیت داشته‌اید تا چه حد، می‌توانید ادعا کنید که می‌دانِید و سطح آگاهیِ شما وسیع‌تر شده است؟

فرانک: همهٔ مدیران ارشد در داخل سازمان از تلاش‌های ما درزمینهٔ رسانهٔ اجتماعی، کاملاً مطلع هستند ضمن آن‌که نسبت به قابلیت‌هایی که رسانهٔ اجتماعی به همراه می‌آورَد، هم آگاهی دارند و هم اشتیاق. یکی از قابلیت‌ها این است که مدیران ارشد، اتفاقات واقعیِ کسب‌وکار خود را عمیقاً درک می‌کنند و این، از قابلیت‌های منحصربه‌فرد رسانهٔ اجتماعی و ابزارهای کنترلیِ رسانهٔ اجتماعی است. از جنبهٔ دیگر، شدیداً تلاش می‌کنیم از ابزارهای رسانهٔ اجتماعی در داخل سازمان نیز بهره ببریم؛ ما از ویژگیِ مرتبط بودنِ تمام انسان‌های کُرهٔ زمین به یکدیگر، استفادهٔ بهینه کرده‌ایم و این کار، منافع بسیار خوبی برای سازمان به همراه داشته است. ادامهٔ این روند، ما را بی‌نهایت قدرتمند خواهد کرد ولی باید این موضوع را هم درک کنیم که ابزار، همه‌چیز نیست. فرهنگ در رسانهٔ اجتماعی روزبه‌روز، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ جنبهٔ حقوقیِ شما اهمیتِ بیشتری دارد و ابزارها تنها وسیله‌ای برای رسیدن به آن مقصد هستند. ابزار، راه‌حل نیست بلکه فقط به ما کمک می‌کند سازمانی، متصل‌تر و مرتبط‌تر داشته باشیم.

.

برِت: می‌خواهیم دربارهٔ روند رشد رسانهٔ اجتماعی، به‌عنوان یک محیط کاربری، کمی دقیق‌تر و عمیق‌تر صحبت کنیم. پیش‌ازاین دربارهٔ مجموعه مهارت‌های موردنیاز و شیوهٔ پشتیبانیِ سازمانی از آن‌ها سخن گفتیم. در حال حاضر چه شیوه‌های نوینی برای جذب مشتریان دارید؟ آیا خدمات و محصولات جدیدی وجود دارند که اساساً از طریق رسانهٔ اجتماعی ارائه‌شده و فرآیندهای قراردادی و رویکردهای سنتی، قابلیت‌های لازم برای ارائهٔ آن‌ها را نداشته باشند؟ به‌عنوان‌مثال در فیس‌بوک چه‌کارهایی انجام می‌دهید که تا حدودی بدیع و جذاب باشند؟

سیمون: برخی از کارهای ما تا حدودی متفاوت‌اند. یکی از آن‌ها شعبهٔ مجازی است که یک محیط امن و خصوصی برای گفت‌وگوهای اینترنتی به شمار می‌آید. سیستم‌های ارائهٔ درخواست در فیس‌بوک داریم که مشتریان، کاملاً بی‌واسطه با مشاور مربوطه اینترنتی گفت‌وگو کرده و هریک از نیازهای بانکداری خود را مطرح می‌کنند. در حال حاضر این سرویس فقط در فیس‌بوک وجود دارد و مشتریانِ ما مشتاقانه از آن استقبال و استفاده می‌کنند. گروهی از افراد هستند که به‌طور مداوم از این خدمات بهره برده و با مشاورانِ خدمات مشتریان، گفت‌وگو می‌کنند. یکی دیگر از خدمات ما، انجام پرداخت در فیس‌بوک و از طریق تلفن همراه است. با استفاده از برنامهٔ کاربردی اِی‌اِس‌بی که برای سیستم‌عامل‌های اَپِل آی‌اُاِس، اندروید و ویندوزِ موبایل، طراحی‌شده شما می‌توانید به‌حساب یکی از دوستان خود در فیس‌بوک، پول واریز کنید. اگر من بخواهم مبلغی به‌حساب شما واریز کنم کافی است با استفاده از برنامهٔ کاربردی موبایل بانک خود به سیستم پرداخت فیس‌بوک، متصل شده و نام شما را از منوی دوستان فیس‌بوک انتخاب کنم، آواتارها نیز در آنجا قابل‌مشاهده هستند، پس از واردکردن مبلغ موردنظر، با یک کلیک، عملیات به پایان می‌رسد. سپس در فیس‌بوک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود و شما می‌توانید پول را برداشت کنید. یک مسیر ساده و آسان.

.

برِت: اگر من مشتریِ اِی‌اِس‌بی نباشم چطور؟

سیمون: لازم نیست مشتریِ ما باشید و همین امر، یکی از مزیت‌های بسیار خوب این سیستم است. چنانچه مشتریِ اِی‌اِس‌بی نباشید وقتی روی کلیه اعلان کلیک می‌کنید از طریق سیستم اِی‌اِس‌بی به یک صفحهٔ امن در فیس‌بوک هدایت می‌شوید که در آن، جزئیات اطلاعات بانک خود را وارد می‌کنید سپس ما اطلاعات را پردازش کرده و مبلغ را به هریک از بانک‌های نیوزیلند منتقل می‌کنیم. به‌این‌ترتیب شما در طول روز، امور بانکداری خود را کاملاً ساده و یکپارچه انجام می‌دهید. در حینِ صرف ناهار، صورت‌حساب‌های خود را نیز پرداخت می‌کنید، یکی از دوستان شما پول ناهار را پرداخت می‌کند و شما خیلی فوری سهم خود را به حساب وی واریز می‌کنید بدون آن‌که لازم باشد به خاطر بسپارید و در آینده آن را پرداخت کنید. شما فقط از طریق تلفن همراه در همان رستوران این کار را انجام می‌دهید. لازم نیست شماره‌حساب خود را به خاطر بسپارید، فقط کافی است وارد فیس‌بوک شوید.

.

برِت: شما چطور فرانک؟ شما در ارتباط با شیوه‌های نوین واریز پول، ارائهٔ خدمات به مشتریان و هدفمندیِ سیستم بانکداری از چه روش‌های نوینی بهره می‌برید؟

فرانک: این عرصه دائماً در حال رشد و توسعه است و اخیراً نیز آمار و ارقام، از افتِ برخی بخش‌ها در فیس‌بوک و بهبود توییتر حکایت می‌کنند؛ بنابراین تغییر در همهٔ زمینه‌ها وجود دارد. به‌هرحال قبول دارم انجام فرآیند پرداخت در رسانهٔ اجتماعی یک موضوع جالب و جذاب به شمار می‌آید. اخیراً شرکت گوگل امکان پرداخت از طریق جیمیل را فراهم آورده است. ازآنجایی‌که بسیاری از بانک‌ها ازجمله سیتی مدتی است که قابلیتِ ایمیل کردن پول را به خدمات خود افزوده‌اند بنابراین این موضوع، خیلی جدید نیست ولی بااین‌وجود مردم می‌گویند «این کار جیمیل عالی است!». به‌هرحال نقل‌وانتقال سریع و آسان پول از جایی به‌جای دیگر دائماً در حال گسترش و پیشرفت است. مهم این است که در مسیرِ تغییر شیوهٔ ارتباطات، حرکت کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم مردم با ترک فیس‌بوک به سمت محیط‌هایی همچون توییتر می‌روند زیرا علاوه بر آن‌که کاملاً عمومی است ولی می‌توانند فضا و برنامه‌های کاربردیِ اختصاصیِ خود را نیز داشته باشند. برای آن‌که بتوانیم از رسانهٔ اجتماعی برای ارتباط با هر شخصی در هرکجا استفاده کنیم باید فضایی راحت برای مشتریان فراهم آوریم. با چنین رویکردی فکر می‌کنم شیوهٔ خدمت‌رسانی به مشتریان نیز تا حدودی تغییر خواهد کرد. جنبهٔ بسیار مهمِ دیگر، استفاده از ویدیو است. در حال حاضر شعبهٔ شما موبایلِ شماست بنابراین ویدیو، یکی از عواملِ مهم تغییر خواهد بود. چگونه استفاده از آن را گسترش خواهید داد؟ چگونه آن را شخصی کرده و ارتباطات انسانی را بر پایهٔ آن، بنا خواهید کرد؟ به عقیدهٔ من، یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در مسیرِ پیش روی ما، ویدیو خواهد بود.

با استفاده از برنامهٔ کاربردی اِی‌اِس‌بی که برای سیستم‌عامل‌های اَپِل آی‌اُاِس، اندروید و ویندوزِ موبایل، طراحی‌شده شما می‌توانید به‌حساب یکی از دوستان خود در فیس‌بوک، پول واریز کنید. اگر من بخواهم مبلغی به‌حساب شما واریز کنم کافی است با استفاده از برنامهٔ کاربردی موبایل بانک خود به سیستم پرداخت فیس‌بوک، متصل شده و نام شما را از منوی دوستان فیس‌بوک انتخاب کنم.

.

هیجان کاذب استفاده از VTM

برِت: هیجان استفاده از دستگاه «VTM» در تمام بانک‌های فعلی، جالب است. بانک آمریکا نیز دستگاه خودپرداز را با تحویلدار ویدئویی ترکیب کرده است. ولی واقعیت آن است که در حال حاضر شما این دستگاه‌ها را همراه خود حمل می‌کنید؛ تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها دقیقاً همین کارایی را دارند. وقتی من با یک کلیک و ورود به فیس‌بوک یا از طریق اسکایپ می‌توانم به‌راحتی با مشاورین و متخصصان بانک در ارتباط باشم چرا باید به شعبه یا دستگاه خودپرداز مراجعه کنم؟ گفته می‌شود نسل Y درزمینهٔ جذابیتِ برند، به امور بصری، اهمیت بیشتری می‌دهند و واتس‌آپ، اینستاگرام، پینتِرِست، تامبلر و امثالهم نیز به‌نوعی این ادعا را تأیید می‌کنند. بررسیِ نقش ویدیو و ارتباطات ویدئویی در توسعهٔ برند، جالب‌توجه است. سیمون! ازنظر شما در آینده چه اتفاق مؤثر و مهیجی خواهد افتاد؟ آیا فکر می‌کنید خدمات بانکداری و مالی منحصراً از طریق رسانهٔ اجتماعی و یا مسیرهایی کاملاً متفاوت نسبت به رویکردهای اولیهٔ بانکداری خُرد، ارائه خواهند شد؟

سیمون: ما شاهد یک رشد و تکامل تدریجی هستیم؛ رسانهٔ اجتماعی و فضای دیجیتال درهم‌تنیده خواهند شد بنابراین این فضا صرفاً رسانهٔ اجتماعی نیست، دیجیتال و موبایل هم مهم هستند. ترکیبی از تمام این موارد، پیش روی ماست. شاید در آینده راه‌حل‌های متفاوتی برای وام‌دهی نظیر به نظیر ایجاد گردند. شیوهٔ گسترش این موارد طی سال آینده، جالب‌توجه خواهد بود.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.