راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در بریتانیا از هر دو پرداخت یکی با سکه و اسکناس انجام می‌شود

توسعه هم‌زمان پول نقد و روش‌های نوین پرداخت

بریتانیا (UK)  مهد فین‌تک جهان است و حداقل قبل از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا لندن را مهم‌ترین هاب فین‌تک جهان می‌دانستند و این که در روزهای آینده هم این عنوان را یدک بکشد بعید نیست. بریتانیایی‌ها در استفاده از ابزارهای پرداخت همراه و بدون تماس هم پیشرو هستند و بسیاری از فعالان صنعت پرداخت در ایران، سیستم حمل‌نقل این کشور را مثال می‌زنند که پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در پرداخت همراه داشته است. حالا برخلاف تصور گزارشی تحقیقاتی نشان می‌دهد که یکی از سنتی‌ترین ابزارهای پرداخت در بریتانیا به شدت محبوب همگان است و آن چیزی نیست جز اسکناس و سکه یا همان پول نقد!

برمبنای تجزیه و تحلیل‌های وب‌سایت PYMNTS که در گزارشی با عنوان Global Cash Index™ منتشر شده است با این که از سال ۲۰۱۴ حرکت محسوسی نسبت به روش‌های متنوع پرداخت مشاهده شده است اما هنوز استفاده از سکه و اسکناس رواج دارد و با شیب نسبتا ملایمی شاهد افزایش استفاده از آن بوده‌ایم. اکنون نزدیک به ۴۸ درصد تراکنش‌هایی که در بریتانیا انجام می‌شود با استفاده از سکه و اسکناس انجام می‌گردد. به عبارتی از هر دو پرداختی که در این کشور انجام می‌شود در یکی از آنها پای سکه و اسکناس در میان است.

 

ببینید: صنعت خودپرداز سال آینده پنجاه ساله می‌شود

 

گفتیم که شیب رشد استفاده از اسکناس ملایم بوده است. اگر بخواهیم این گزاره را به جمله‌ای شامل عدد تبدیل کنیم باید بگوییم که هر سال شاهد ۰.۶۱ درصد افزایش استفاده از سکه و اسکناس خواهیم بود که هرچند در حدی نیست که جهان را به آتش بکشد اما با این نرخ رشدی که برای ۴ سال آینده پیش‌بینی شده حداقل خبری از کاهش استفاده از سکه و اسکناس نخواهد بود. این رشد در حالی است که هر سال شاهد استفاده از ابزارهایی مانند کارت‌خوان‌های بدون تماس و همین‌طور کیف‌پول‌های موبایلی خواهیم بود.

حالا سوال اینجاست که سکه و اسکناس تا چه زمانی می‌توانند به این مقاومت ادامه دهند؟

در بخشی از گزارش PYMNTS آمده است که پول نقد به عنوان جذاب‌ترین روش پرداخت حجم بالایی از تراکنش‌ها را از آن خود خواهد کرد و به این مسیر ادامه می‌دهد. هرچند باید توجه داشته باشیم که متوسط ارزش تراکنش‌هایی که با پول نقد انجام می‌شود از اغلب تراکنش‌هایی که با روش‌های دیگر صورت می‌گیرد کم‌تر است. برای مثال، کل ارزش تراکنش‌هایی که با پول نقد در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا انجام شده ۲۱۶.۱ میلیارد پوند بوده است که نصف ارزش تراکنش‌هایی است که با کمک‌ کارت‌های نقدی (debit card) انجام شده است. ارزش تراکنش‌هایی که با کارت‌های نقدی در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا انجام شده ۴۹۰ میلیارد پوند است.

 

ببینید: پایان دوره پرداخت نقدی! / نگاهی به وضعیت منحصربه‌فرد پرداخت الکترونیک در سوئد

 

با این‌حال، حجم استفاده از پول نقد در تراکنش‌های پرداخت در بریتانیا پیش‌بینی می‌شود که افزایش خواهد یافت و شاهد کاهش سهم این ابزار سنتی در ارزش تراکنش‌ها خواهیم بود. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ کل میزان استفاده از پول نقد هر سال حدود ۱.۳۸ درصد افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰ هر سال شاهد ۰.۶۱ درصد افزایش باشیم.

ویکتوریا کللند، رئیس خزانه‌داری و اداره چاپ‌ونشر اسکناس بانک انگلستان
ویکتوریا کللند، رئیس خزانه‌داری و اداره چاپ‌ونشر اسکناس بانک انگلستان

بگذارید نقل‌قولی از رئیس خزانه‌داری و اداره چاپ‌ونشر اسکناس بانک انگلستان که در واقع همان بانک مرکزی انگلستان است برای‌تان بیاوریم. خانم ویکتوریا کللند (Victoria Cleland) می‌گوید:

من از زمانی که به دنیا آمدم مردم پیش‌بینی می‌کردند که پایان پول نقد فرا رسیده است … هر ده سال یک بار هم این پیش‌بینی دوباره پررنگ می‌شود و هنوز آنها اشتباه می‌کنند.

ترجیح مصرف‌کنندگان برای استفاده از پول نقد در موقعیت‌های مختلف مطمئنا دچار تغییر و تحول خواهد شد امان پول نقد کماکان زنده است و به زندگی ادامه می‌دهد. به عنوان نمونه امروزه در انگلستان تنها ۱۰ درصد پرداخت‌های مربوط به قبض‌ها به صورت نقد انجام می‌شود و نزدیک به ۵۲ درصد تراکنش‌هایی که در زمان خرید کالاها و سرویس‌ها در نقطه فروش صورت می‌گیرد به صورت پول نقد است.

 

برای مطالعه اصل گزارش به صورت یک فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.