راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شبکه بومی پرداخت را باید حفظ کرد

فرهنگ فرزان، معاون توسعه کسب‌وکار اتیک / از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تا امروز، اظهارنظرهای مثبت و منفی زیادی از تأثیرات این مسئله بر اقتصاد کشور شده است؛ عده‌ای به دلیل اینکه شبکه پرداختی کشور به شبکه‌های پرداخت جهانی متصل و تبادلات مالی دوباره از سر گرفته می‌شود، آن را فرصت می‌دانند و عده‌ای دیگر به دلیل ایجاد مشکلاتی همچون رقابت شرکت‌ها، منابع انسانی و بحث‌های زیرساختی، آن را چالش می‌دانند.

شاید بد نباشد کمی خوش‌بینانه‌تر به این مسئله نگاه کنیم و علی‌رغم تمامی چالش‌ها و ریسک‌ها، آن را فرصتی برای شرکت‌های فعال پرداخت بدانیم؛ چراکه حضور شرکت‌های خارجی شرایط مناسبی را برای رقابت فراهم می‌کند؛ رقابتی که هم رشد شرکت‌های داخلی را در پیش دارد و هم نفع مردم به‌عنوان مشتری نهایی را بیش‌ازپیش تضمین می‌کند.

اگرچه تحریم‌ها باعث عقب ماندنمان از اکوسیستم پرداختی دنیا شده اما پیشرفت‌هایی هم در این حوزه داشته‌ایم. محصولات و خدمات سیستم‌های بانکی و پرداختی ایران در مقایسه با بسیاری کشورها، از پیچیدگی و تنوع زیادی برخوردار است. عقود اسلامی و پیاده‌سازی آن در سیستم‌ها، مصداقی از این توانایی‌‌های ایجاد شده به‌واسطه پیچیدگی اصول و مقررات بانکی ایران است. یا با بررسی روش‌های انتقال وجه می‌بینیم که به دلیل تعدد کارت‌های نقدی در ایران، انتقال کارت به کارت و خدمات مشابه آن بسیار رایج است؛ بنابراین با نگاه پسابرجام از این توانایی‌ها باید در جهات دیگری نیز استفاده کرد. هر چند این سرویس‌ها به مردم در انجام عملیات پرداختی کمک می‌کند، اما به دلیل شرایط بسته ایران و وجود تحریم‌ها در فضای داخلی ایران تنها قابل‌استفاده است و در جایی دیگر کاربرد ندارد.

بدیهی است برای فعالیت بین‌المللی در حوزه پرداخت چه در سمت صادرکنندگی و چه در سمت پذیرندگی، لازم است الزامات فنی و قانونی برای استانداردهای بین‌المللی را رعایت و تغییراتی را در حوزه تولید نرم‌افزار ایجاد کنیم؛ یعنی تنها کافی است با استفاده از خلاقیت و نوآوری، امکانات جذاب و ساده‌ای را به مشتری ارائه دهیم. چراکه هنوز محصولات و خدماتمان به لحاظ دسترس‌پذیری، کارایی و امنیت در مقایسه با محصولات و خدمات بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی ضعف دارند و لازم است برای فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی یا حتی ارائه خدمات به مشتریان غیر ایرانی در داخل ایران، بهبودهای جدی را به دست آوریم.

کشورهای منطقه، ایرانیان مقیم خارج از کشور و گردشگران خارجی می‌توانند نقاط تمرکز شرکت‌های ایرانی برای ارائه خدمات پرداختی باشد. از یک‌سو در بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل ناامنی تاکنون کشوری ورود نکرده است و از سوی دیگر تعداد زیادی از ایرانیان در خارج از کشور هستند و هرساله گردشگران زیادی به ایران وارد می‌شوند؛ بنابراین ارائه سرویس در داخل مرزهای ایران به شهروندان خارجی، در خارج از مرزهای ایران به ایرانی‌ها و شهروندان خارجی فضاهای خالی برای ادامه فعالیت است.

در چنین شرایطی، هم بازیگران و هم قانون‌گذار باید ایفای نقش کنند. از یک‌سو بانک مرکزی باید به نحوی با شرکت‌های خارجی تعامل و قانون‌گذاری کند که شبکه بومی پرداخت حفظ شود؛ چراکه تا امروز سیستم‌های قدرتمند و رقابت‌پذیری توسط شرکت‌های داخلی ایجاد شده است و از سوی دیگر، شرکت‌های داخلی خود باید صاحب‌فکر باشند؛ یعنی با رقبای خارجی وارد تعامل شوند و در قالب‌های گوناگون همچون شریک تجاری فعالیت خود را با آن‌ها ادامه دهند؛ بنابراین باید شبکه بومی را برای پرداخت‌های داخلی حفظ و زیرساخت‌های استفاده از کارت‌هایی همچون مستر، ویزا و … را برای استفاده در خارج از ایران ایجاد کنیم.

منبع: فناپ

1 دیدگاه
  1. صابر می‌گوید

    واقعا افتزاحه ما وقت زیادی نداریم
    برای پرداخت اقساط همیشه مشکل قطع ارتباط وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.