راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه ترول‌ها ناگهان پین‌پد را کشف کردند؟

پین‌پد یکی از کم‌کاربردترین ابزارهای بانکی است و در واقع ابزاری برای کاربردهای محدود درون شعبه‌ای است و طبق آمارهای بانک مرکزی از کم‌تراکنش‌ترین ابزارها است. اخیرا متنی در وب به صورت گسترده منتشر شده و گویی برخی افراد باهوش تازه متوجه این ابزار شده‌اند و به افرادی که دنبال دریافت پول نقد بیشتری از دستگاه‌های عابربانک هستند استفاده از پین‌پد را پیشنهاد داده‌اند. بامزه بودن این پیشنهاد در این‌جاست که پیشنهاددهندگان خلاق این راه‌کار به این فکر نکرده‌اند که تفاوت عابربانک و پین‌پد در این است که برای استفاده از عابربانک لازم نیست به درون شعبه بروید و برای پین‌پد لازم است به شعبه مراجعه کنید و جدا از محدودیت زمانی شعبه‌ها، چرا فردی که رفته درون شعبه و صف ایستاده ۵۰۰ هزار تومان پول نقد بردارد؟ چرا از پین‌پد؟ نکته دیگر هم این که پین‌پدهای بانک‌ها معمولا برای ارائه خدمات به مشتریان همان بانک است و افراد نمی‌توانند با کارت یک بانک از پین‌پد بانک دیگری استفاده کنند و این دقیقا ویژگی ممتاز دستگاه‌های عابربانک در ایران است که مهم نیست کارت شما متعلق به چه بانکی است. هرچند منع قانونی برای سرویس‌دهی پین‌پد یک بانک به کارت‌های بانکی دیگر وجود ندارد اما این موضوع مرسوم نیست. متن خلاق که از انفجار ذهنی باهوش تراوش کرده را در ادامه ببینید:

 

هم اکنون در قوانین موجود در نظام بانکی می‌توان از کارت‌های عضو شبکه شتاب تا 500 هزار تومان نیز برداشت کرد. برداشت وجه نقد از خودپردازها بر اساس قانونی که حدوداً یک دهه پیش از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ شده مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است. البته در این مدت چندین بار چه قانونی و چه غیر قانونی افزایش سقف برداشت نقد از خودپردازها انجام شده است. چند سال پیش برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری سقف برداشت از کارت‌های خود را در خودپردازهای خودتا ۵۰۰ هزار تومان نیز افزایش دادند. البته این موضوع از سوی بانک مرکزی غیر قانونی اعلام و بانک‌ها نیز بلافاصله محدودیت ۲۰۰ هزار تومان را رعایت کردند. آخرین بار نیز در اوایل سال جاری بانک مرکزی مجوز این افزایش برداشت وجه نقد از خودپردازها را برای مدت محدود تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به بانک‌ها داد.

جالب است بدانید هم اکنون قانونی در نظام بانکی وجود دارد که می‌توان با مراجعه به یکی از شعب بانک‌های کشور به‌راحتی تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برداشت کرد. به گزارش اخباربانک بر اساس این قانون الزامی نیست که حتماً به همان بانک صادرکننده کارت مراجعه کرد و به هر شعبه بانکی می‌توان این خدمت را درخواست و تقاضای وجه نقد تا ۵۰۰ هزار تومان کرد. دستگاه‌هایی در شعبه به این منظور نصب شده که پین پد گفته می‌شود و مشتری دارنده کارت شتاب می‌تواند از متصدی امور بانکی درخواست کشیدن از کارت و برداشت تا ۵۰۰ هزار تومان کند. البته برای دریافت این خدمات الزاماً باید دارنده کارت با ارائه کارت ملی دریافت وجه کند.

اما پین‌پد به چه کار می‌آید؟

اساساً پین‌پد دستگاهی است که پس از دریافت کارت و شناسایی و تأیید آن برای انجام عملیات بانکی به کار گرفته می‌شود. چه عملیاتی:

  • انتقال وجه  تا سقف ۱۵ میلیون تومان (برای کارت‌های همان بانک یا بانک‌های دیگر به صورت شتابی با کسر هزینه)
  • صورتحساب کوتاه (دریافت 10 گردش آخر حساب)
  • مانده (با کارت‌های همان بانک یا بانک‌های دیگر به صورت شتابی با کسر هزینه)
  • پرداخت قبوض
  • فعالسازی کارت‌های نقدی با استفاده از پایانه شعبه

در واقع در زمانی که دستگاه عابربانک دچار مشکل باشد که در این سال‌ها واقعا سرویس‌دهی دستگاه‌های عابربانک دچار تحول شده، می‌توان به شعبه مراجعه کرد و برای خدمات غیرنقد و بی‌ربط به اسکناس از پین‌پد استفاده کرد. برای استفاده از دستگاه‌های پین‌پد نمی‌توان به همان آسانی که از دستگاه عابربانک استفاده می‌کنیم بهره ببریم و گاهی باید فرم‌هایی را هم پر کنیم که همین موضوع این سوال را به ذهن می‌رساند که اساسا وقتی کسی به شعبه مراجعه می‌کند چرا باید خودش را به ۵۰۰ هزار تومان محدود کند و این همان دلیلی است که ما می‌گوییم پین‌پد به هیچ وجه جایگزین عابربانک نیست.

در پایان هم خاطره‌ای از وبلاگ بانک‌نوشت برای شما نقل می‌کنیم:

یه روز شلوغ مشغول انجام امور مشتریها بودیم، آقای میانسالی جلوی باجه بود که قصد داشت با pinpad از حسابش برداشت کنه. نفر بعدی هم یه پسر جوان بود.. کار برداشت با کارت تمام شد و طرف وجه را که دریافت کرد به سمت درب خروجی رفت که ناگهان شخص جوان یه نگاه به دستگاه pinpad کرد و با صدای بلند به اون مرد میانسال که داشت می‌رفت گفت: آقا.. آقا.. دستگاهتون را جا گذاشتید!!!…یه مکث چند ثانیه‌ای و بعد هم انفجار خنده مشتریها…بنده خدا بعد از اینکه فهمید قضیه چیه، چقدر خجالت کشید…اگه یه مقدار دقت داشت حداقل سیم دستگاه را می‌دید که به پایین وصل شده………….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.