راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند اول و دوم شهریور ۹۵ در برج میلاد تهران

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی در نشست خبری «دومین همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری در شهر هوشمند» اظهار داشت که فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در حوزه شهر هوشمند فراهم است.

نشست خبری «دومین همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند» با حضور رضا باقری اصل دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی، علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، محمود زرگر دبیر علمی همایش، سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش، محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت، اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه و مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری شرکت فناپ برگزار شد.

رضا باقری اصل دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی با بیان اینکه دومین دوره این همایش اول و دوم شهریورماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود گفت: شهر هوشمند یکی از فرصت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری است و باید برای بهبود کیفیت زندگی مردم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: شهر هوشمند به دلیل سودآوری بالا به موضوعی جذاب برای سرمایه‌گذاری بدل شده است به‌ویژه اینکه نسل سرمایه‌گذاری در موضوعاتی چون ساخت خانه، جاده و موارد فیزیکی رو به افول بوده و حاشیه سود این موارد پایین آمده است؛ به همین دلیل هم فضای کسب‌وکار به سمت توسعه کسب‌وکارهای حوزه شهر هوشمند حرکت می‌کند.

رضا باقری اصل دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی
رضا باقری اصل دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی

باقری اصل ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید در حوزه شهر هوشمند مورد توجه قرار گیرد، بحث به اشتراک‌گذاری است. معتقدیم فناوری اطلاعات می‌تواند سبب توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی همه مردم شود و بنابراین نباید فرصت‌های سرمایه‌گذاری صرفاً به کلان‌شهرها محدود شود. به همین دلیل باید اشتراک‌گذاری در زمینه تجربیات، دانش و منابع در بیش از 1200 شهر کشور صورت گیرد که این موضوع از طریق این همایش ممکن می‌شود.

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در کشور به این بلوغ رسیده است که درک جدیدی از کسب‌وکارها صورت بگیرد، گفت: با راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک دیتای کشور در چهار شهر مشهد، تبریز، شیراز و تهران، عملاً فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به پایان رسید و اکنون می‌توان با جدا کردن اقتصادی ترافیک داخلی از خارجی، هزینه ترافیک داخلی را کاهش داد تا در نتیجه سرمایه‌گذاری روی سرویس‌های الکترونیکی را ارزان‌تر کرد.

وی تأکید کرد: بحث یکپارچه‌سازی در حوزه مدیریتی دولت الکترونیکی تا یک ماه آینده به سرانجام می‌رسد و می‌توان به بحث سرویس‌ها و خدمات به‌صورت جدی ورود کرد. در این بخش هم با ابلاغ دولت، امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.

باقری اصل گفت: انتظار می‌رود با برگزاری این همایش و رویدادهای مشابه، رقابت میان شهرها در حوزه هوشمندسازی، سبب به اشتراک‌گذاری راه‌حل‌ها و درنهایت مدیریت دانش در این بخش شود تا همه شهرهای کشور بتوانند در جهت دستیابی به شهر هوشمند گام بردارند.

.

دستیابی به اشتراک‌گذاری تجربیات میان شهرهای کشور

علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور نیز در این نشست خبری گفت: در دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند، دو مسابقه برای ارزیابی میزان هوشمندی شهرهای کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری‌ها از پنل ارزیابی میزان هوشمندی شهرها استقبال خوبی کردند گفت: امسال قصد داریم این مسابقه را به‌صورت منظم‌تر و در دو سطح برگزار کنیم. یک مسابقه میان شهرداری‌هایی است که سال گذشته در همایش حائز رتبه برتر شده و جایزه گرفته‌اند. عملکرد و پیشرفت این شهرداری‌ها در حوزه هوشمندسازی در یک سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور
علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور

وی افزود: سطح دوم مسابقه میان سایر شهرداری‌هاست که در 5 محور عملکرد آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

براتی گفت: 1240 شهرداری در کشور داریم که 924 شهرداری زیر 20 هزار نفر و 50 شهرداری بالای 200 هزار نفر جمعیت داشته و هشت شهر نیز کلان‌شهر محسوب می‌شوند. همچنین 30 میلیون نفر از جمعیت کشور در 50 شهر و 20 میلیون نفر در 8 کلان‌شهر زندگی می‌کنند.

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: شهرداری‌ها و استانداری‌ها نقش ویژه‌ای در توسعه شهر‌ هوشمند دارند و معتقدیم با حضور در این همایش، یکی از مهم‌ترین اهداف ما که به اشتراک‌گذاری و تبادل تجربیات بین استانداری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور است اتفاق می‌افتد.

.

توسعه خدمات، محور اصلی همایش

سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش نیز گفت: موضوع اصلی همایش در سال گذشته اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها بود و در نتیجه بحث‌های انجام شده در آن، کمیسیون تنظیم مقررات در آذرماه سال گذشته مصوبه‌ای را در این خصوص تصویب کرد. همچنین به موضوع شهر هوشمند در برنامه ششم توسعه توجه شد که این موضوعات نشان داد همایش در دوره اول در زمینه تصمیم‌سازی موفق بوده است.

وی افزود: موضوع اصلی همایش دوم، توسعه خدمات شهری است و امیدواریم این موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم، چراکه اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد اما از آن‌ها بهره‌برداری لازم صورت نگیرد و خدماتی وجود نداشته باشد، آن زیرساخت عملاً کاربردی نخواهد داشت.

سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش شهر هوشمند
سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش شهر هوشمند

مظلوم درباره برنامه‌های دوره دوم همایش توضیح داد: یکی از برنامه‌های امسال برگزاری مسابقه بین شهرداری‌هاست و عملکرد آن‌ها در محورهای مختلف از جمله زیرساخت، سند راهبردی، خدمات شهری و شهروندی، اتوماسیون، جلب مشارکت مردمی و… سنجیده می‌شود. همچنین میان شهرداری‌های منتخب سال گذشته نیز مسابقه‌ای برگزار می‌شود تا مشخص شود در طول یک سال گذشته در جهت تحقق المان‌های شهر هوشمند چقدر موفق بوده‌اند.

دبیر اجرایی همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند ادامه داد: با همکاری مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب‌وکار نوپای فاوا، در نمایشگاه جانبی این همایش غرفه‌ای در اختیار استارتاپها قرار خواهد گرفت تا محصولات و خدمات خود را در حوزه هوشمندسازی معرفی کنند. همچنین از بهترین محصولات ارائه شده تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی افزود: اقدام دیگر توجه به موضوع ایده و سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های مرتبط با توسعه خدمات شهری با همکاری TrigUp شرکت فناپ است. فراخوانی منتشر شده است و بر اساس آن جوانان خوش‌فکر و خلاقی که ایده‌ای در این زمینه دارند این فرصت برای ارائه ایده‌هایشان در حضور سرمایه‌گذاران و شهرداری‌ها فراهم است. به‌این‌ترتیب مخاطب همایش نیز نسبت به سال گذشته که B2B بود افزایش یافته و قشر جوان و خوش‌فکر را نیز شامل می‌شود.

.

تلاش برای تصویرسازی درست از شهر هوشمند

محمود زرگر دبیر علمی همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند نیز در این نشست گفت: هزینه سرمایه‌گذاری در حوزه شهر هوشمند آن قدر بالا است که آثار آن بر دوش اقتصاد ملی سنگینی می‌کند.

وی افزود: موضوع شهر هوشمند در دستور دستگاه‌ها و دولت وجود داشت اما این همایش در دور نخست توانست به‌عنوان یک موتور محرک عمل کرده و به موضوع سرعت و جهت دهد.

محمود زرگر دبیر علمی همایش شهر هوشمند
محمود زرگر دبیر علمی همایش شهر هوشمند

زرگر در مورد دوره دوم همایش گفت: امسال این همایش در چهار محور استانداردها و پروتکل‌های فنی، الگوی بومی معماری شهر هوشمند، نقش شهرداری‌ها در اقتصاد و رفاه مردم و مدل‌های مشارکت ذینفعان در استقرار شهر هوشمند برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش گفت: برای توسعه شهر هوشمند ترکیبی از مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری، زیرساختی، سرمایه‌گذاری و فناوری لازم است و امیدواریم با گرد هم آوردن همه این گروه‌ها در این همایش، در تصویرسازی درست از شهر هوشمند اثربخش باشیم.

.

شهر هوشمند، چشم‌انداز توسعه دانایی محور

محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت نیز در این نشست خبری گفت: فاصله‌ای که امروز میان کشورها به وجود آمده است ناشی از دانایی است و امروز ثابت شده است که آن که داناتر است می‌تواند تواناتر نیز باشد.

وی افزود: ما در شرکت ایرانیان نت یک چشم‌انداز برای توسعه عناصر دانایی از جمله اقتصاد و فرهنگ در قالب شهر هوشمند تعریف کرده‌ایم چراکه این حوزه از دو شاخص اصلی سرعت و سهولت برخوردار است.

محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت
محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت

باقری چناری گفت: باید از یک‌سو زیرساخت‌ها را برای توسعه شهر هوشمند آماده کنیم و از سوی دیگر اکنون برخی زیرساخت‌ها در کشور فراهم است اما خدمات به‌خوبی روی آن‌ها توسعه نیافته و استفاده مفیدی آن‌طور که بایدوشاید از آن‌ها نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت گفت: سمینار دوم شهر هوشمند سرویس محور بوده و امیدواریم بتوانیم با به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها، به سمت ارائه سرویس‌های مناسب پیش برویم.

.

تعریف واحد در کنار توجه به ویژگی‌های متفاوت

اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: شهر هوشمند فراتر از شهرداری‌هاست و باید تمام نهادها بجای توسعه عمودی جمع‌آوری اطلاعات، به یکپارچه‌سازی روی آورده و با پیاده‌سازی معماری افقی میان سازمان‌ها، همه مراکز به هم وصل شوند.

اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه
اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه

وی افزود: باید در حوزه شهر هوشمند به یک تعریف مشخص و واحد برسیم تا از تکنولوژی‌زدگی پرهیز شده و کار به‌صورت اصولی و هماهنگ پیش برود.

ثنایی گفت: با این حال برای همه شهرها نباید یک نسخه واحد پیچید. برای مثال اولویت‌های هوشمندسازی در مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی با اصفهان به‌عنوان یک توریستی صنعتی متفاوت است.

.

توجه به شهر هوشمند، اشتغال‌زا است

مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری شرکت فناپ نیز در این نشست خبری گفت: شهر هوشمند می‌تواند زمینه‌های اشتغال‌زایی را به‌ویژه در حوزه کسب‌وکارهای نوین فراهم سازد.

وی افزود: برای مثال در تهران با معضل ترافیک مواجه هستیم؛ اما استارتاپهای زیادی این موضوع را به چشم یک فرصت می‌بینند و اکنون در حال سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار در این زمینه هستند.

مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری شرکت فناپ
مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری شرکت فناپ

نقی‌پورفر تأکید کرد: در کنار توسعه زیرساخت، باید به توسعه سرویس‌ها به‌صورت جدی توجه شود. فضای استارتاپی در کشور رو به رشد است و فناپ نیز آمادگی دارد از ایده‌هایی که قابل پیاده‌سازی باشند حمایت کند.

دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند اول و دوم شهریور در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.iransmartcity.ir مراجعه کنند.

منبع: ICTPress

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.