راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیروی انسانی کارآزموده پاشنه آشیل تحول در بانکداری

مرتضی ترک تبریزی؛ کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک / این روزها بحث‌های پسا برجام بر سر زبان‌هاست و همه صاحبان کسب‌وکار منتظر گشایش در کسب‌وکارشان هستند امیدوار به بهبود در کمیت و کیفیت در دریافت و ارائه سرویس‌هایشان می‌باشند و در این وادی سعی و تلاش وافری را به خرج می‌دهند.

بانک‌ها که از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند از این قافله مستثنا نیستند این روزها حرف از راه‌اندازی شعب خارج از کشور، اتصال به سوئیفت و ارتباط یا پذیرش کارت‌های جهانی و استانداردهای آن نقل جلسات و محافل آن‌هاست. برخی نیز که از قافله راه‌اندازی کربنکینگ دور مانده‌اند شاید امیدوار به سهولت بیشتر در دسترسی به فراهم آورندگان این سامانه زیرساختی می‌باشند. سامانه‌ای زیرساختی که زیربنای ارائه سرویس‌های بانکی است و مبنا و ستون ارائه سرویس‌های حضوری و غیرحضوری آتی است.

بانک‌هایی که سامانه کربنکینگ نداشته و یا به سامانه مناسب مجهز نیست با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از آن جمله کندی در راه‌اندازی سرویس‌های جدید است. به‌هرحال عضو لاینفک بانکداری دیجیتال وجود کربنکینگ به روز، کامل و جامع است که کلیه ماژول‌های موردنیاز یک بانک را در خود داشته باشد.

در حال حاضر چند کر داخلی توسط کارشناسان و شرکت‌های داخلی تولید شده و بعضاً نرم‌افزارهای کرینکینگ خارجی نیز به‌صورت مستقیم و یا از طریق شرکت‌های داخلی قابل‌ابتیاع است لیکن مشاهده می‌کنیم که هنوز خیلی از بانک‌ها نتوانسته‌اند خود را از این خوان اول عبور داده و تا از خوان‌های بعدی راحت‌تر عبور نمایند.

موارد و مسائل زیادی در این روز این مشکل دخیل است که خوانندگان محترم به آن واقف هستند لیکن با توجه به همایش اخیر پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص تحول در نظام بانکداری ایران و بحث‌هایی که در این دو روز همایش با مهمانان خارجی بحث و تبادل‌نظر شد و تجاربی که از نحوه کار در سایر بانک‌های دنیا مطرح گردید به نظر می‌رسد چند نکته در ایجاد این تحول در سیستم بانکداری ایران بیش از بقیه حائز اهمیت است.

بحث‌های اصلی مطرح شده در این همایش معرفی ساختارهای موجود در دنیا از قبیل آی اف دبلیو یا بایان برای شکل‌دهی به فرایندها و چیدمان ماژول‌ها است که بسیار در جای خود می‌تواند از به هدر رفتن انرژی مضاعف برای تفکر و ساخت آن‌ها در بانک‌ها بکاهد، لیکن موارد دیگری نیز مورداشاره شد که این موارد بارها در جلسات مختلف و همایش‌ها مطرح شده ولی به تصور آن که جزو عوامل حاشیه‌ای می‌باشند به‌صورت ریشه‌ای مورد تحلیل و بررسی و کالبدشکافی و ارائه راه‌حل واقع نشده لیکن باتجربه‌ای که در سایر کشورها در این همایش موردبررسی قرار گرفت می‌توان به کلیدی بودن این موضوعات و چالش‌ها در راهبرد تحول در سامانه‌های متمرکز بانکی پی برد.

نیروی انسانی کارآزموده پاشنه آشیل تحول در بانکداری
نیروی انسانی کارآزموده پاشنه آشیل تحول در بانکداری

از مواردی که به‌منظور مالک شدن یک سامانه کربنکینگ و یا اصلاح و به روز آوری سامانه موجود بسیار حائز اهمیت است پایداری و ثبات مدیریت و قدرت تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری در بانک‌هایی که در آن‌ها مدیریت به‌سرعت تغییر می‌کند معمولاً امکان‌پذیر نیست بررسی و انتخاب و آماده‌سازی تمهیدات برای حرکت به سمت ایجاد یا اصلاح یک کربنکینگ حداقل به یک سال زمان برای یک تیم ثابت دارد. این بررسی‌ها شامل تحلیل نیازمندهای نحوه خرید نرم‌افزار، تعاریف و انتخاب نیازمندی‌ها و نحوه پشتیبانی‌های آتی و مجوزها و… است که هریک به‌تنهایی به‌شدت نیاز به بررسی و مطالعه دارد.

عامل دیگر در این پروسه حضور و وجود یک گروه کاری فعال و چابک و کارکشته و آماده به خدمت از بدنه بانک است. از مهم‌ترین چالش‌های راه‌اندازی سامانه متمرکز، اطلاع از نیازهای بخش کسب‌وکاری و ایجاد فرایندهای سیستمی بر مبنای پروسه‌های در حال انجام و مهندسی آن‌ها برای بهبود در تبدیل سیستمی است. این امر امکان‌پذیر نیست جز با حضور افرادی که از آی‌تی و کسب‌وکار اطلاعاتی داشته و به‌اندازه‌ای منعطف باشند که بتوانند نیازمندی‌های ریز کسب‌وکار را از بدنه فعلی سخت بانک استخراج و به سیستم جدید منتقل نماید. این اطلاعات شامل سامانه‌های قدیمی و دیتاهای موردنیاز نیز است

قبل‌تر روی پروژه‌ای کار می‌کردم که به نقش مدیران ارشد Chief Technology Officer تکنولوژی در سازمان‌ها می‌پرداخت این افراد که مسئولیت ترجمه و انتقال دانش و تکنولوژی روز را برای بخش کسب‌وکار دارند نقش بسیار پراهمیتی را در پروژه‌ها دارند. این افراد با اطلاعات تکنیکال که دارند می‌توانند با قدرت مذاکره خود نسبت به تبیین تکنولوژی جدید برای بخش کسب‌وکار و مکان مورداستفاده و نحوه استفاده از آن را ارائه نمایند شاید نقش گروه بانکی و آی‌تی که در کنار شرکت یا بخش فنی پروژه حضور دارند بسیار به این گروه شباهت دارد آدم‌هایی که در بخش کسب‌وکار و آی‌تی هر دو حضور دارند و می‌توانند ارتباط و اتصال این دو بخش را به خوبی فراهم آورند چه بسیار گروه‌هایی که به دلیل عدم فهم مشترک با شکست مواجهه شده و تا ثریا رفته است دیوار کج آنان باید دائم در کنار پروژه حضور داشته باشند تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد حضور این فرد باعث نخواهد شد تا از بودن تیم کسب‌وکاری و تبیین همه نیازهای ایشان و رضایت آن‌ها از مطالبی که قرار است به کد تبدیل شود مطمئن شویم.

عامل بعدی در موفقیت پروژه کمیته‌های نظارت و بررسی سیستم‌ها است که بسیار حائز اهمیت است. این کمیته‌ها به‌صورت مرتب بایستی تشکیل جلسه داشته باشند حضور تیم کسب‌وکاری، نفرات واسط و افراد آی تی در این کمیته‌ها ضروری است. این کمیته دائماً محصولات ایجاد شده را موردبررسی قرار می‌دهد و نقطه نظرات و موارد لازم را مطرح و در دستور کار بخش فنی قرار می‌دهند باز هم لازم به تکرار است برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است افراد این کمیته به‌جز تیم آی‌تی از بدنه اجرایی بانک انتخاب گردند.

آن چه در پایان باز هم باید متذکر شد خرید یک کرینکینگ چه داخلی یا خارجی فقط ده درصد کار است و در اختیار داشتن نیروهای علاقه‌مند به پیمودن این راه سخت از اهم واجبات رسیدن به پیروزی در این راه سخت است.

3 دیدگاه
  1. آرزو علیلی می‌گوید

    نیروهای کارآمد باوجود مدیران ارشد ناکارآمد به هیچ دردی نمی خورد . وقتی مدیران ارشد بانکها و شرکت های تولید کننده توان فنی مناسب ، شرکت گردانی و مسئولیت پذیر نیستند و برخورد گذری با تمام پروژه ها صورت میگیرد نیروی کارآمد هیچ قدرتی ندارد و هیچ در هیچ نتیجه ی این بازی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.