راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی سایت تحلیلی BI Intelligence برای فین‌تک در سال 2016

میلاد منصوری؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک / ترندهای زیر بر اساس گزارشی از سایت BI Intelligence است که پنج مورد از برترین پیش‌بینی‌های خود برای فناوری‌های مالی در سال 2016 را ارائه کرده است. پیش‌بینی‌های آن‌ها بر اساس تحقیقاتی است که سال گذشته انجام داده‌اند، شامل پیش‌بینی‌هایی از رویکردهای صنایع، ردیابی داده‌ها و گفتگو با مدیران این صنایع است.

فین‌تک در سال 2016
پیش‌بینی سایت تحلیلی BI Intelligence برای فین‌تک در سال 2016

1-از آنجایی که بانک‌های جهانی به یک راه‌حل  یکپارچه مبتنی بر زنجیره بلاک برای انجام تراکنش‌های درون بانکی فکر می‌کنند، فناوری زنجیره بلاک به چیزی بیش از یک افسانه تبدیل خواهد شد.

Blockchain Technology همان تکنولوژی که زیربنای Bitcoin است پتانسیل این را دارد که نیاز به واسطِ مورداعتماد در تراکنش‌های مالی را از بین ببرد و هزینه‌های مربوط به معاملات را کاهش دهد. اگرچه بانک‌ها از اینکه چگونه فناوری زنجیره بلاک برهم‌زننده خواهد بود تصورات مختلفی دارند، ولی اکثراً در این موضوع که یک زمینه بالقوه برای صرفه‌جویی در هزینه است هم‌نظر هستند.

معتقدیم در سال 2016، بانک‌ها برای پیاده‌سازی یک راهکار یکپارچه جهانی مبتنی بر زنجیره بلاک برای مدیریت معاملات درون بانکی دور هم جمع می‌شوند. با گام‌هایی روشن برای اجرای تدریجی، این مورد احتمالاً در یک بازه زمانی چندساله خودش را آشکار کند. در حال حاضر 30 بانک جهانی به استارتاپ R3CEV که به طور متمرکز روی زنجیره بلاک کار می‌کند، پیوسته‌اند تا بر روی توسعه و توزیع یک دفترکل (Ledger) متن‌باز (open source) در سطح جهان کار کنند.

.

2- اپل، گوگل و سامسونگ تجارب کسب‌وکاری خودشان را پیرامون محصولات پرداخت خود خواهند ساخت.

با آمدن اندرویدپی و سامسونگ‌پی در سال 2015 آینده پرداخت‌های موبایلی را دیدیم که هر دو تجربه کاربری تقریبا مشابهی با اپل‌پی داشتند؛ اما تراکنش‌هایموبایلی در آغاز راه هستند.

در سال 2016 شاهد این خواهیم بود که این کمپانی‌ها تمرکز خود را بر روی تجارب کسب‌وکاری پیرامون محصولات پرداختی خود خواهند گذاشت که شامل افزایش تمرکز روی وفاداری، ذخیره‌سازی کارت‌ها و کوپن‌ها می‌شود. بخشی از این تجارب شامل یک کامپوننت فروشگاهی است که با بهره‌گیری از بیکن‌ها (Beacon) پیشنهادهایی را به تلفن‌های مشتریان هدایتمی‌کند. این اکوسیستم‌ها به بازیگران کلیدی پذیرش پرداخت‌های موبایلی تبدیل خواهند شد. طبق گفته‌های Accenture پیشنهاد‌ها و پاداش‌ها مشوق‌های خوبی هستند تا بزرگ‌سالان آمریکای شمالی را مایل سازد تا استفاده از پرداخت موبایلی را شروع کنند.

BI-Intelligence-2-Way2pay-95-04-29
مهم‌ترین دلایلی که کاربرانی که در حال حاضر از پرداخت‌های موبایلی استفاده نمی‌کنند را مایل به آغاز استفاده از پرداخت‌های موبایلی می‌کند

3- اپلیکیشن‌های مدیریت کسب‌وکار نصب‌شده روی ابزارهای کارت‎خوان موبایلی،  برای کسب‌وکارهای کوچک ضروری می‌شوند.

کارت‌خوان‌های موبایلی مسیر توسعه و پیشرفت مشابه تلفن‌های هوشمند  را طی می‌کند. حالا که خیلی از کسب‌وکارهای کوچک، چیزی حدود 40 درصد ابزارهای پرداخت موبایلی را پذیرفته‌اند، مانند آن‌هایی که به‌وسیله Clover و ShopKeep پیشنهاد شده است. با این وجود تمرکز بیشتری روی ظهور بازار اپلیکیشن‌های این حوزه را شاهد خواهیم بود.

در قلب این روند، داده‌های کسب‌وکاری قرار دارد. اپلیکیشن‌هایی که بتوانند با استفاده از این داده‌ها، نگاه درستی ارائه دهند پذیرش گسترده‌ای خواهند داشت. کسب‌وکارهایی که از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند به معنی افزایش فروش و افزایشتراکنش‌ها در front-office و همچنین افزایش بهره‌وری عملیاتی در back-office آن کسب‌وکارها است. برای توسعه‌دهندگان و پذیرندگانی که در ایجاداین بازارها شریک هستند، به معنی ایجاد یک جریان درآمدی قابل‌توجه جدید خواهد بود.

.

4- اپلیکیشن‌های سفارش‌دهی موبایلی به کانال تراکنشی مهمی برای رستوران‌های سریع‌السرویس تبدیل خواهند شد.

رستوران‌های سریع‌السرویس (QSRs) در حال معرفی پلتفرم‌های سفارش‌دهی دیجیتال برای افزایش میانگین ورودی‌ها، تکرارپذیری سفارش‌ها، وفاداری و درنهایت به دنبال افزایش فروش هستند. برای مثال، میانگین ارزش سفارش‌های اپلیکیشن موبایلی Taco Bell  بیست درصد بیشتر از سفارش در فروشگاه‌ها است.

میانگین ارزش سفارش‌های اپلیکیشن موبایلی Taco Bell و فروشگاه آن
میانگین ارزش سفارش‌های اپلیکیشن موبایلی Taco Bell و فروشگاه آن

شرکت Starbucks اخیراً ویژگی سفارش موبایلی از طریق اپلیکیشن را فراهم کرده است که به گفته خود شرکت به‌شدت مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیگر رستوران‌های سریع‌السرویس نیز درصدد افزایش فروش به شیوه‌های مشابه هستند و در حال حاضر 80 درصد از 20 برند برتر رستوران‌های سریع‌السرویس یا سفارش‌دهی موبایلی را ارائه می‌دهند و یا در حال آزمایش یکی از شیوه‌های سفارش‌دهی موبایلی هستند. به‌منظور به حداکثر رساندن منافع سفارش‌دهی موبایلی، رستوران‌ها به احتمال زیاد مشتریان را با برنامه‌های وفاداری و پاداش به استفاده بیشتر تشویق می‌کنند. ترکیب این کمپین‌ها با بالارفتن جایگاه سفارش‌دهی موبایلی، سرعت پذیرفته شدن و به‌کارگیری توسط مشتریان را افزایش می‌دهد.

.

5- مؤسسه‌های مالی سنتی با شراکت با استارتاپ‌های فناوری‌های مالی، به تهدیدی که استارتاپ‌ها برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند پاسخ می‌دهند.

طبق مطالعه‌های اخیر BI Intelligence بزرگترین تهدید برهم‌زننده‌ای که بانک‌های موروثی با آن مواجه هستند، از سوی شرکت‌های غیربانکی‌ای است که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. چند گزینه برای پاسخ به این تهدید وجود دارد؛ ساخت محصولات مشابه در خود بانک‌ها، خریدن این رقبا و یا شراکت با آن‌ها.

ما فکر می‌کنیم بانک‌ها استراتژی شراکتبا شرکت‌های فناوری‌های مالی کوچک‌تر را در پیش می‌گیرند تا خدمات آنها را بهبود دهند و آن‌ها را به مخاطبان بیشتری ارائه کنند. دلیلش این است که اغلب شراکت خیلی راحت‌تر از ساختن این محصولات در خود بانک‌ها است. استارتاپ‌های فینتک می‌توانند تمام تلاش خود را روی خلق یک تجربه کاربری عالی متمرکز کنند درحالی‌که بانک‌ها باید بر اصطکاک نوآوری در داخل یک سیستم سنتیغلبه کنند. با این اوصاف، خیلی از این استارتاپ‌ها قبل از این که بانک‎ها آن‎‌ها را بپذیرند، راه زیادی در پیش دارند که خودشان را اثبات کنند. شراکت برای بانک‌های فرصتی است که قبل از خرید یک استارتاپ آن را تست کنند.  ما قبلاً این استراتژی اتخاذ شده را در صنایع وام‌دهی دیده‌ایم. برای مثال، بانک‌های بزرگ مانند ING و JPMorgan Chase با استارتاپ‌های وام‌دهی دیجیتالی مانند Kabbage و OnDeck در جهت حمایت بهتر از کسب‌وکارهای کوچک مشارکت کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.