راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نظر مرکز پژوهش‌ها درباره استارت‌آپ‌های فین‌تک چیست؟

رضا قربانی / مرکز پژوهش‌های مجلس باید به میان بیاید. نهادهایی مانند مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع باید به این موضوع توجه کنند. در سال‌های گذشته بانک و بانکداری و در سال‌های اخیر پرداخت، مورد کم‌توجهی و بی‌مهری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قرارگرفته است. اقتصاددان‌ها کاری به پرداخت ندارند. کمتر به دنبال بررسی دقیق و علمی پرداخت هستند. هنوز کتاب‌های «تکست» بانکداری در ایران کم است. هنوز بانکداری بیشتر از آن‌که یک دانش مدون آکادمیک باشد، مهارتی است که بسیاری در طول کار آن را یاد گرفتند. با نگاهی به فهرست برترین مدیران بانکداری و پرداخت متوجه می‌شویم که برخی از آن‌ها از جنس مدیران نوگرای دولتی بودند و سال‌ها در فضای دولتی کار کردند و بعدازآن سیستم دولتی بیرون آمدند؛ اما هنوز هم وابستگی‌های متعددی به نهادهای مختلف دارند.

بااین‌حال هنوز بانکداری یک سری معما است که کمتر کسی آن را جدی می‌گیرد. درواقع بانکداری را کاسبی می‌دانیم معادل تولید و توزیع رب گوجه‌فرنگی. درحالی‌که بانکداری علاوه بر پیچیدگی ذاتی خود تأثیر شگرفی بر همه بخش‌ها می‌گذارد. یا مثلاً نگاه کنید به جدایی بورس و بیمه از هم و البته با بانکداری. با برگزاری نمایشگاهی که بانک و بورس و بیمه را در کنار هم بگذارد نمی‌شود گفت این سه در کنار هم و هماهنگ با هم هستند. جالب است که این ناهماهنگ‌ترین سه صنعتی که داریم یکی از متمرکزترین سیستم‌های رگلاتوری در سطح جهان را دارد. در عمل وقتی رگلاتوری به‌صورت متمرکز عمل می‌کند هماهنگی باید ساده و شدنی باشد. در اصل می‌خواهیم پاسخی درست برای سؤالی نادرست بیابیم.

تا زمانی که رگلاتورهای بیمه و بورس و بانک تمایل به تمرکز دارد و می‌ترسد که مشتی آدم‌خوار در سیستم گسترده به جان‌هم بیفتند چاره را در این می‌بیند که برای ریزترین امور هم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کند. شما هرگز نمی‌توانید حریف بچه‌ها شوید! نه در خانه و در جامعه! دقت کردید که وقتی بچه‌ها با هم بازی می‌کنند بین خودشان چقدر مسئله پیش می‌آید اما معمولاً و در بیشتر موارد بدون نیاز به حضور بزرگ‌تر (مرجع قانونی یا رگلاتور) مسائلشان را حل می‌کنند و تاریخ به ما نشان داده که این بده بستان‌های بچه‌ها منجر به پول‌شویی نشده است! و باز دقت کنید که این سیستم متمرکز رگلاتوری در سطح جهان‌هم متهم است به کم‌کاری درزمینهٔ مبارزه با پول‌شویی و عدم شفافیت. فناوری هم بلای جان شده است و نه‌تنها مشکلات را کمتر نکرده است که به مشکلات اضافه هم کرده. فناوری می‌توانست در کنار ابزارهای سنتی به کمک ما بیاید اما این اتفاق رخ نداده و ما هرروز که می‌گذرد بیشتر در حال دست‌وپا زدن هستیم. برگردیم به همان جمله اول. مرکز پژوهش‌های مجلس ورود کند و بررسی کند که این تمرکز ما را به کجا خواهد برد؟

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

2 دیدگاه
  1. احمد می‌گوید

    سلام میتونم بپرسم “استارت‌آپ‌های فین‌تک” یعنی چی اصلا ؟

  2. حمید می‌گوید

    استارت‌‌آپ‌های فین‌تک به طور کلی به استارت‌آپ‌هایی گفته می‌شود که در زمینه بانکداری و پرداخت یا حتی بیمه و بورس فعالیت می‌کنند. در جهان جاهایی مثل اسکوایر، استرایپ، کردیت کارما معروف هستند و در ایران هم جایی مثل زرین‌پال و دونیت و …
    در همین راه پرداخت سرچ کنید یک عالم مطلب پیدا می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.