راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معیارهای ارزیابی یک استارت‌آپ

سنجش و ارزیابی عملی است که به‌منظور یافتن نقاط ضعف و قوت کار و تحلیل آن‌ها انجام می‌دهیم؛ اما بهترین شیوه برای سنجش یک استارتاپ چیست؟ با توجه به معیارهای بین‌المللی، ارزیابی کسب‌وکارهای استارتاپی بر اساس چهار دیدگاه مختلف به صاحبان آن پیشنهاد می‌شود که عبارت‌اند از: دیدگاه شخصی، دیدگاه مصرف‌کننده، دیدگاه فنی و تخصصی و همچنین دیدگاه بین‌المللی.

.

زاویه دید شخص: ارزیابی از زاویه دید شخص به این معناست که شما اکنون که موفق به ایجاد کسب‌وکار خودتان شده‌اید، چقدر توانسته‌اید به اهداف اصلی و بینشی که از ابتدا در ذهن خود داشته‌اید نزدیک شوید و کاری که اکنون مشغول به انجام آن هستید چقدر با ارزش‌ها و باورهای حقیقی شما همخوانی دارد.

دیدگاه فنی و تخصصی: این دیدگاه در هر زمینهٔ کسب‌وکار معیارهای مخصوص به خودش را دارد. البته خود عمل استارتاپ نیز دنیای وسیعی دارد و دارای قواعد و قوانین مخصوص به خود است که عدم تسلط و توجه به این قوانین، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه آورد.

دیدگاه مصرف‌کننده (رأی‌گیری در سایت): بخش رأی‌گیری در سایت کاراستارتر بستری را فراهم کرده که استارتاپی‌ها بتوانند از میزان جذابیت کارهای خود از دید مردم (مصرف‌کننده‌ها) آگاهی پیدا کنند.

زاویه دید بین‌المللی (داوران): تیم داوری کاراستارتر متشکل از تعدادی کارشناس و متخصص در زمینه‌های مختلف کارآفرینی و کسب‌وکار است که همگی در خارج از ایران و در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند که هنگام ارزیابی استارتاپ شما مشخصه‌ها و معیارهای جهانی را مدنظر قرار داده و کارتان را همانند یک کسب‌وکار فرامرزی می‌سنجند.

.

معیارهای ارزش یک استارتاپ

در روزها و ماه‌های اولیه عمر یک استارتاپ، محاسبه ارزش آن کار بیهوده و بی‌فایده‌ای است. ارزش یک استارتاپ وقتی مهم می‌شود که آن استارتاپ به دنبال جذب سرمایه است و درواقع حاضر است درصدی از سهم استارتاپ خود را به سرمایه‌گذاری بفروشد. در این نقطه ارزش استارتاپ توسط بنیان گذران محاسبه و توسط سرمایه‌گذاران مزایده-مانند به تأیید می‌رسد. سرمایه‌گذاران برای اینکه ارزش استارتاپ شما را تخمین بزنند به نکات زیر توجه می‌کنند:

تیم بنیان‌گذار: مهم‌ترین معیار تجربه و دانش و انگیزه تیم بنیان‌گذار است. معیارهای دیگر مانند بازار هدف، کالا و طرح تجاری ممکن است که بعدها تغییر کنند (چرخش)، ولی تیم بنیان‌گذار اگر انگیزه کافی نداشته باشد، یا از هم جدا شود، احتمال موفقیت آن استارتاپ نزدیک به صفر خواهد بود.

سرعت رشد: هدف همه استارتاپ‌ها این است که سرعت رشد بالایی داشته باشند. برای مثال در شتاب‌دهنده Y Combinator که یکی از اولین و معروف‌ترین شتاب‌دهنده‌های دنیا است، از استارتاپ ها انتظار می‌رود که هر هفته ۱۰% رشد کنند! (معیار رشد برای هر کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. استارتاپی می‌تواند روی رشد درآمد تمرکز کند، یا تعداد یوزر، یا تعداد یا حجم کالاهای فروخته شده.) دو تا استارتاپ مختلف ممکن است هر دو ۱ میلیون کاربر داشته باشند. استارتاپ اول آن ۱ میلیون کاربر را در یک سال جذب محصول خود کرده است، استارتاپ دوم در ۵ سال. طبیعتاً استارتاپ اولی ضریب رشد بالاتری داشته و به مراتب برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر خواهد بود.

حداکثر بازار: در حالت ایده‌ال استارتاپ ها تا ابد در حال رشد هستند! فیس‌بوک عملاً به سقف افرادی که اینترنت دارند رسیده است و با پروژه internet.org در تلاش است که سقف را بالاتر ببرد و اینترنت و سرویس فیس‌بوک را به دورافتاده‌ترین قسمت‌های جهان نیز برساند.

همزمان با نهمین نمایشگاه بورس، بیمه و بانک –ایران فاینکس 2016، در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 21 تیرماه در ساعت 11:30 الی 13 فین استارز پیرامون نحوه ارزشیابی استارتاپ ها با حضور دکتر غلامعلی پور (معاون توسعه بازار شرکت فرابورس ایران) و دکتر سعید باجلان (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران) و دکتر پویانفر (مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزش پرداز اریان) بحث خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

منبع: فین استارز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.