راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت‌ها و چالش‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در استارتاپ‌های ایران

تعریف آکادمیک یک استارتاپ عبارت است از یک سازمان موقت که در جستجوی یک مدل تجاری مقیاس‌پذیر و پایدار است. ولی این تعریف هم کاملاً تمام زوایا و شرایط یک استارتاپ را توضیح نمی‌دهد. استارتاپ‌ها مثل شطرنج می‌مانند، قواعد بازی را می‌توان در چند دقیقه یاد گرفت ولی حرفه‌ای شدن، پیش‌بینی نیازهای بازار آینده و ضریب موفقیت بالا، سال‌ها تمرین لازم دارد. ازاین‌رو معمولاً شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری VC استارتاپ‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و علاوه بر فراهم‌سازی بازار موردنیاز آن‌ها، اصول کسب‌وکار را هم به آن‌ها می‌آموزند.

«استارت آپ» چند سالی می‌شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویدادهای مختلف و گردهمایی‌های متعدد در طول سال‌های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشورها، کاربران ایرانی نیز در تب‌وتاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند؛ اما همان‌طور که پیش‌تر شرح داده شد شرکت‌های VC نقش مهمی را در راهبری استارتاپ ها ایفا می‌کنند که در ایران اکثر این شرکت‌های VC نوپا هستند و مهارت لازم برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را ندارند و عمدتاً حمایت‌ها از نوع دولتی است که از قدرت کافی برخوردار نیستند، به همین دلیل نیاز به مشارکت با سازمان‌های سرمایه‌گذار خارجی امری لازم به شمار می‌رود.

از طرفی بنا بر گزارش‌های سالانه نهاد بین‌المللی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، علی‌رغم سیگنال‌ها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال 2015 وارد سومین سال متوالی کاهشی خود شد و 2.6 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت و ایران را در رتبهٔ 67 جهان از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار داده است.

اما دلیل ریسک‌پذیری پایین سرمایه‌گذاران برای ورود له بازار ایران چیست؟ چه راهکارهایی می‌توان برای بهبود شرایط فعلی اتخاذ نمود؟ این‌ها مسائلی است که فین استارز طی میز گردی همزمان با نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه – ایران فاینکس 2016، واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 20 تیرماه ساعت 16 الی 17:30، با حضور سعید رحمانی (مدیرعامل شرکت سراواپارس) و با حضور فریدون کورنگی (مدیرعامل و مؤسس مپس (مجتمع پارس سامانه‌های دانش پویا)) و امیرتقی خان تجریشی (مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی) به بحث خواهد پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فین استارز https://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

منبع: فین استارز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.