راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاسب خوب کیست؟

رضا قربانی / کاسب واژه‌ای است به معنای کسی که با صنعت یا خریدوفروش روزی تحصیل می‌کند. فرهنگستان به‌جای کاسب پیشه‌ور را وضع کرده است و این جمله بسیار تکرار شده که کاسب حبیب خداست! اما در صحبت‌های یومیه کاسب به معنای کسی است که در هر چیزی سودی را جست‌وجو می‌کند و به فکر دیگران نیست. تصور عامه این است که اگر کسی فقط به فکر سود خودش باشد آدم خوبی نیست و آدم خوب کسی است که به فکر سود دیگران هم هست. حالا این‌که کدام نگاه درست است بماند. آنچه مهم است این است که کاسب این روزها از معنای خوب خودش خالی‌شده و کاسب کسی است که:

۱. بتواند سازمان مالیات را بپیچاند. تا جایی که می‌تواند همه‌چیز را پنهان کند و هیچ‌چیزی را بروز ندهد. زمانی هم که می‌رود سازمان امور مالیاتی لباس‌های پاره‌پوره‌اش را تن کند و به وضعی آس‌وپاس برود آنجا و کاسه چه کنم و نداری دست بگیرد. کاسب خوب مالیات نمی‌دهد. اگر هم می‌دهد قطره‌چکانی.

۲. بتواند پول پیمانکارش را ندهد. یا اگر می‌دهد مدام دبه کند. مدام بزند توی سر مال. تا جای ممکن آن را کم کند. از انواع روش‌های قانونی و غیرقانونی برای تأخیر در پرداخت استفاده کند. کاسب کسی است که بیمه و مالیات را سپر بلا می‌کند و پیمانکار را مدام پی نخود سیاه می‌فرستند.

۳. بتواند باجه و دکه‌اش را بگذارد توی پیاده‌رو توی علف‌های سبز پارک‌ها و بعد بگوید تصاویری که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود شیطنت مشتی خبرنگار است که از زاویه‌ای خاص از این دکه‌ها عکس گرفتند. وگرنه این دکه‌ها در پیاده‌رو نیست و اتفاقاً هر کس دیگری هم بخواهد دکه بزند می‌تواند.

4. بتواند از بانک‌ها وام بگیرد و آن را پس ندهد. کاسب خوب وام را می‌گیرد که پس ندهد. می‌تواند خودش را نخبه اقتصادی معرفی کند و در کنفرانس‌ها و همایش‌ها هم رموز موفقیت را به مردم بگوید. می‌تواند بلافاصله که از زندان آمد روش‌های موفقیت را فریاد بزند و انگارنه‌انگار!

5. بتواند چندرغاز خرج کارهای ظاهراً خداپسندانه کند و پشت همین کارها پنهان شود و مدام از مسئولیت‌های اجتماعی‌اش بگوید. جوری که اشک در چشم همه جمع شود. انگار با همین چندرغازی که خرج کرده و چند صد برابر آن استفاده تبلیغاتی کرده همه مشکلات جهان حل‌شده است.

6. و در آخر و نه کم‌اهمیت‌تر از بقیه، کاسب خوب کسی است که موقعیت‌شناس باشد! مثلاً تا می‌تواند موقعیت‌ها را بشناسد و بداند پول کجاست. اگر هم جایی موقعیت نبود خودش موقعیت ایجاد کند. مهم نیست که بیت‌المال را حرام می‌کنند و یا پول چهار تا سهامدار از همه‌جا بی‌خبر را. مهم این است که از آب هم باید کره گرفت.

احیاناً اگر کسی این چند خط را خواند و خدای‌نکرده ذره‌ای به او برخورد برود خودش را درست کند نه این‌که دنبال ایراد گرفتن باشد.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.