راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانلود مستند چرخه حیات تولید نرم‌افزار (Software Development Life Cycle)

چرخه حیات تولید نرم‌افزار روندی است که تحلیلگران فن‌آوری اطلاعات با استفاده از آن اقدام به تولید و طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری و انطباق آن‌ها با نیازهای مشتریان نموده و در تحلیل خود نیازمندی‌های دنیای واقعی را مدنظر قرار می‌دهند. تحلیلگران فن‌آوری اطلاعات در تمامی روند تولید یعنی آزمایش، تجزیه‌وتحلیل و نگهداری، کلیه جنبه‌های مثبت و منفی را ثبت و موردتوجه قرار می‌دهند. SDLC حروف اختصاری Software Development Life Cycle است که به معنی چرخه حیات تولید نرم‌افزار یا سیستم است و برخی از تحلیلگران آن را روند تولید نرم‌افزار می‌نامند. چرخه حیات نرم‌افزار چارچوبی است که کلیه عملیاتی را که در هر مرحله از تولید نرم‌افزار انجام می‌گیرد تعریف می‌نماید. استاندارد 13307 یک استاندارد و معیار بین‌المللی جهت روند تولید نرم‌افزارها به شمار می‌رود. هدف از تدوین این استاندارد تعریف کلیه وظایف مرتبط با چرخه حیات تولید نرم‌افزارها است.

چرخه حیات تولید نرم‌افزار چیست؟

چرخه حیات تولید نرم‌افزار (SDLC) روندی است که در تولید و یا پروژه و یا تجدید طراحی یک نرم‌افزار در یک سازمان دنبال می‌گردد. این روند کلیه عملیات ازجمله نحوه تولید، نگهداری، جایگزینی و یا تغییر و یا بهبود کیفی نرم‌افزار را در برمی‌گیرد. چرخه حیات معرف شناسایی روش اصلاح و بهبود کیفی نرم‌افزار و روند تولید همه‌جانبه آن است.

تصویر زیر نشان‌دهنده مراحل مختلف چرخه حیات تولید نرم‌افزار است.

Software-Development-Life-Cycle
Software-Development-Life-Cycle

این راهنمای آموزشی حاوی مدل‌های گوناگون چرخه حیات تولید نرم‌افزار و سناریوهایی است که مدل‌های مختلف را مورداستفاده قرار می‌دهند. اطلاعات این راهنمای آموزشی مدیران پروژه را در انتخاب مدل مناسب پروژه یاری رسانده و همچنین برنامه نویسان و تست‌کنندگان را کمک می‌نماید که از اصول اساسی مدل‌های تولید آگاهی یابند. در این راهنما کلیه مدل‌های چرخه حیات تولید و یا تولید نرم‌افزار اعم از مدل‌های سنتی و یا مدرن بررسی گردیده و در پایان هر مرحله نظرات موافق و مخالف و راه‌های کاربرد عملی مدل‌های چرخه حیات تولید نرم‌افزار نیز مورد ارزیابی قرارگرفته است. مدل آبشاری و مدل V مدل‌های سنتی و از نوع افزایشی هستند. منظور از افزایشی این است که مرحله بعدی صرفاً می‌تواند پس از تکمیل مرحله قبلی آغاز گردد. این مدل‌ها برای پروژه‌هایی مطلوب هستند که نیازمندی‌های محصول روشن و آشکار بوده و این نیازها در طول دوره و تا تکمیل پروژه تغییر نخواهد کرد. مدل‌های تکراری یا حلزونی با تغییرات سازگار بوده و برای پروژه‌هایی که نیازمندی‌ها به نحوی تعریف و مشخص نشده‌اند و یا نیازمندی‌های بازار غالباً دچار تغییر می‌گردند مناسب می‌باشند. مدل بیگ بنگ از زمره روش‌های نادر در تولید نرم‌افزار بوده و صرفاً جهت پروژه‌های کوچک و یا دانشگاهی مطلوب است.

مدل چابک معروف‌ترین مدل در صنعت محسوب می‌گردد. مدل چابک با استفاده از شیوه مدل‌سازی توان تحویل سریع محصول به مشتری را دارا است. مدل چابک پروژه را به بخش‌های تکراری کوچک که هر یک دارای ویژگی خاصی است تقسیم می‌نماید. تعامل مشتری، در این مدل ستون فقرات متدولوژی را تشکیل داده و ارتباط باز با حداقل مستندات از مشخصات بارز محیط تولید چابک محسوب می‌گردد.

مدل تولید سریع و نمونه‌سازی نرم‌افزار، تکنیکی نوین در جهت شناخت نیازمندی‌ها در مراحل اولیه چرخه پروژه بشمار می‌رود. در این مدل و تکنیک، یک مدل نمونه و کاری جهت مشاهده و ارائه نظریات به مشتریان و ذینفعان ارائه می‌گردد. بازخورد مشتریان با شیوه‌ای منظم و متشکل جهت اصلاح و تکمیل محصول مورداستفاده قرار می‌گیرد.
این مستند را جناب آقای سعید قیدرپور کارشناس ارشد شرکت ملی انفورماتیک در اختیار مخاطبان راه پرداخت قرار دادند و شما می‌توانید آن را دانلود کنید.

Software-Development-Life-Cycle

1 دیدگاه
  1. N.Mir می‌گوید

    سلام. ممنون از این کتاب فوق العاده و جامعی که به اشتراک گذاشتین.
    (من خیلی وقته که دنبال یه آموزش جامع در رابطه با SDLC بودم و اینجا پیدا کردم.)
    ممنون از شما و نویسنده 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.