راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تیم‌های تریگ‌آپ به مصاف سرمایه‌گذاران رفتند

تیم‌های استارت‌آپی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ پس از پنج ماه تلاش، عصر روز گذشته برای جذب سرمایه‌گذار در دانشگاه خاتم طرح‌های خود را ارائه دادند.

این رویداد که شانزدهم خردادماه با حضور مدیرعامل هلدینگ فناپ و همراهی برخی دیگر از مدیران ارشد مجموعه، معاون توسعه فناوری پارک پردیس، جمعی از کارآفرینان و همچنین سرمایه‌گذاران برگزار شد، روز بسیار بزرگی برای 6 تیم استارت‌آپی تلقی می‌شد که طی پنج ماه گذشته ایده‌هایشان را در مرکز شتاب دهی تریگ‌آپ پرورش دادند.

در این مراسم، شهاب جوانمردی به‌عنوان مدیرعامل فناپ به فراگیر شدن مسئله نوآوری در جامعه اشاره کرد و گفت: «تقریباً همه ما باور داریم که نوآوری جزء جدانشدنی از توسعه کسب‌وکارها است اما آیا آنچه امروز در ایران روی می‌دهد آیا محکوم به سرنوشتی شیرین و خوشایند خواهد شد؟ گفتگو پیرامون دو موضوع ضرورت دارد؛ یکی در خصوص ایده‌ها، اینکه چطور بخواهیم ایده‌های مهم را از ایده‌های سطحی تشخیص دهیم و اینکه چقدر این ایده‌ها ناشی از نیازمندی جامعه، صنایع و خانواده‌های ما مطرح می‌شوند و چه بخشی از آن‌ها ممکن است کپی‌برداری از نقاط دیگر دنیا باشد.»

تیم‌های تریگ‌آپ
تیم‌های تریگ‌آپ به مصاف سرمایه‌گذاران رفتند

به گفته جوانمردی، موضوع دوم فاصله ذهنی موجود میان ایده‌پردازان، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و توقعاتی است که آن‌ها از یکدیگر دارند که بخشی از این مسئله به عدم بلوغ طرفین برمی‌گردد و بخشی نیز ناشی از این است که طرفین باید از خواسته‌ها، استراتژی‌ها و راهبردهایشان قدری بیشتر بدانند.

در ادامه این برنامه،‌ میزگردی پیرامون سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها شکل گرفت. حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک پردیس در پاسخ به اینکه نقش نهادهای حاکمیتی در تسهیل سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟ گفت: «همه سازوکارهای قانونی لازم در این خصوص هنوز ایجاد نشده است، اما مسلماً سلایق همه مجریان و شتاب‌دهنده‌ها باید در این اکوسیستم در نظر گرفته شود. از سویی معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری ممارست شدیدی برای آن داشت که مجری‌گری را در این چرخه به دست نگیرد و صرفاً حمایت‌کننده باشد.»

حامد ساجدی، مدیرعامل شرکت شناسا نیز در توضیح تفاوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها گفت: «سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تأمین مالی است که با خود شراکت به همراه می‌آورد و در این فرآیند الزاماً جابجایی مالی اتفاق نمی‌افتد؛ به‌عبارت‌دیگر در برابر تأمین مالی، سهام جابه‌جا می‌شود.» او همچنین تأکید کرد که در چرخه نوآوری باید مراقب باشیم دچار نگاه تولی‌گری و شبه‌دولتی نشویم.

مصطفی نقی‌پورفر، مدیر مرکز نوآوری فناپ نیز در توصیف ویژگی‌های یک سرمایه‌گذار خوب گفت: «استارت‌آپ در مراحل اولیه ریسک بالایی دارد، بنابراین سرمایه‌گذار باید تحمل بالایی داشته باشد و مشخص کند که می‌خواهد از چه مرحله‌ای وارد سرمایه‌گذاری شود.» به گفته وی،‌ سرمایه‌گذار باید به ساختارسازی مالی یک استارت‌آپ کمک کند. از طرفی، شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که سرمایه‌گذار از استارت‌آپ انتظار دارد.

خبریو، تهاتری، تله‌طب، قلمستون، پرواز روح و 3DFast طرح‌هایی بودند که مجریان آن‌ها با شرح چکیده‌ای از خدمات و محصولات آن‌ها در دقایقی کوتاه، درصدد جذب سرمایه‌گذار برای توسعه ایده‌هایشان به طرح‌های تجاری و تبدیل آن‌ها به شرکت بودند.

trig-index-way2pay-95-03-18c trig-index-way2pay-95-03-18a

«خبریو»، سامانه پایش و پردازش اخبار وب فارسی است که خبر را از میان صدها وب‌سایت و خبرگزاری پیدا و خلاصه‌سازی کرده و متناسب با رفتار کاربر به‌صورت هوشمند عمل می‌کند. این سامانه در حال حاضر از 600 وب‌سایت فارسی و 360 وب‌سایت انگلیسی‌زبان پشتیبانی می‌کند و 80 کاربر دارد.

«تهاتری»، مبتنی بر عرضه و تقاضا در حوزه املاک شکل گرفته و الگوریتم آن به‌گونه‌ای طراحی شده که هر فرد می‌تواند تشخیص دهد دارایی چه فرد دیگری را بگیرد. قدرت تحلیل جریان بازار با نشان دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری از ویژگی‌های این طرح است. این طرح در حال حاضر در مناطق یک و سه تهران با 280 مشتری فعال است.

«تله‌طب»، اما امکان ویزیت و مشورت کردن با پزشک متخصص را به کاربر می‌دهد. یک هزار کاربر و 35 پزشک تاکنون با این طرح همراه شده‌اند.

«قلمستون»، پلت‌فرمی است که امکان تولید و بارگذاری ویدئوهای آموزشی چنددقیقه‌ای را به مخاطب می‌دهد. از سوی دیگر دانشجویان و دانش‌آموزان نیز خریداران این ویدئوها خواهند بود. قلمستون هم‌اینک بیش از 600 محتوا و 424 کاربر دارد.

«پرواز روح»، اما یک بازی رایانه‌ای است. مجریان طرح می‌گویند تولید این بازی از تیرماه سال گذشته آغاز شده و تکمیل شدنش احتمالاً تا پنج ماه دیگر به طول می‌انجامد. به گفته آن‌ها تاکنون پنج ناشر تأیید کرده‌اند که حاضر به انتشار این بازی هستند.

«3DFast » امکان استفاده از خدمات آنلاین چاپ سه‌بعدی و فروشگاه محصولات سه‌بعدی را به کاربران می‌دهد. تاکنون 23 تأمین‌کننده در تهران برای همکاری با مدیران این سایت اعلام آمادگی کرده‌اند.

trig-index-way2pay-95-03-18b

به دنبال معرفی‌ طرح‌های پرورش‌یافته در مرکز شتاب‌دهی تریگ‌آپ، سرمایه‌گذاران برای بررسی این طرح‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری، جلسات متعددی را با مجریان آن‌ها خواهند داشت تا به بهترین انتخاب برسند.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.