راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رهگیری تراکنش‌های مالی با سیناپس اتیک

یکی از مشکلاتی که همواره مدیران مالی سازمان‌ها در پرداخت‌های الکترونیکی مشتریان خود با آن مواجه هستند، پیگیری پرداخت‌ها و رهگیری تراکنش‌های مالی آن‌ها است که نهایتاً باعث اختلاف حساب‌های میلیاردی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شود. رسیدگی به وضعیت این اختلاف حساب‌ها و تراکنش‌های مربوط، زمان زیادی را از بخش‌های مالی و حسابداری سازمان‌ها به خود اختصاص داده است.

فناوری‌های نوین در حوزه بانکی که از یک دهه گذشته به‌سرعت توسعه یافته و زمینه را برای ایجاد کسب‌وکارهای نوین فراهم کرده، علاوه بر مزایا، بنگاه‌های اقتصادی را با مشکلات جدیدی روبرو کرده است و گاها باعث شده سازمان‌ها استفاده از روش‌های سنتی را بر روش‌های نوین ترجیح بدهند؛ اما از سوی دیگر، موج فناوری‌های نوین به‌گونه‌ای در حال پیشروی است که همراه نشدن با این موج، می‌تواند خروج از بازار رقابت را به دنبال داشته باشد.

.

یک مشکل تکراری

سازمانی را تصور کنید که روزانه با مراجعین و مشتریان بسیاری سروکار دارد و هر یک باید به دلیل دریافت خدمات یا خریدی که انجام می‌دهند مبلغی را غیرحضوری به‌حساب سازمان واریز کنند،‌ مشکل اینجاست که مشخص نیست واریزهای صورت گرفته از طرف کدام مشتری است و درنهایت سازمان‌ها شاهد بروز اختلاف حساب در صورت‌های مالی خود می‌شوند.

.

رهگیری تراکنش‌های مالی با سیناپس

اکنون با سرویس جدیدی با نام سیناپس این مشکل برطرف خواهد شد،‌ شرکت اتیک سرویسی را ایجاد کرده است تا پرداخت‌های مدت‌دار و دوره‌ای مانند اقساط و … به‌وسیله شناسه قبض و شناسه پرداخت انجام شود و سازمان‌ها بتوانند واریز کننده وجه را به‌راحتی رهگیری کنند.

دراین‌باره فرهنگ فرزان، قائم‌مقام توسعه کسب‌وکار اتیک با بیان اینکه در طرح سیناپس به دنبال آن هستند که پرداخت‌ها را به پرداخت‌های شناسه دار تبدیل کنند، تأکید کرد: «یکی از معضلاتی که در تراکنش کارت به کارت وجود دارد این است که مشخص نیست چه کسی پول را به‌حساب واریز کرده است و اکنون مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارند که به همین دلیل، در حساب‌های خود مغایرت و اختلاف‌های میلیاردی دارند.»

.

حلقه واسط بین سازمان و مشتری

قائم‌مقام توسعه کسب‌وکار اتیک افزود: «اتیک با راه‌اندازی این سرویس، به‌عنوان حلقه واسط بین سازمان و مشتری، خدمت ارائه می‌دهد. درواقع سیناپس کاری انجام می‌دهد که اکنون شاپرک با پذیرنده‌ها انجام می‌دهد. شاپرک با سازمان،‌ مشتری نهایی و بانک در ارتباط است، به‌صورت روزانه به کارفرما گزارش می‌دهد و تمامی مبالغ را حداکثر طی 24 تا 48 ساعت، تسویه می‌کند.»

.

مزایای سیناپس

فرزان در توضیح مزایای استفاده از این سرویس برای سازمان‌ها گفت: «استفاده از این سرویس کاهش هزینه مذاکره با پذیرندگان قبوض، در اختیار داشتن شبکه گسترده پرداخت، تقسیط، شناسایی فرد پرداخت‌کننده قبوض، پرداخت از طریق تمامی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، مدیریت و ارائه یکپارچه اطلاعات را برای سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌کند. درواقع سازمان‌ها می‌توانند پرداخت‌های مشتریان خود را مدیریت و از طریق گزارش‌هایی که سیناپس فراهم می‌آورد، کلیهٔ پرداخت‌ها را ردیابی کنند.»

رهگیری تراکنش‌های مالی
فرهنگ فرزان، قائم‌مقام توسعه کسب‌وکار اتیک / رهگیری تراکنش‌های مالی با سیناپس

به گفته او، سازمان‌های متقاضی (صندوق‌های قرض‌الحسنه، فروشگاه‌ها و …) از سیناپس می‌توانند برای هر یک از پرداخت‌ها، شناسهٔ قبض و شناسهٔ پرداخت را در قالب یک قبض در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

فرزان مزیت‌های سیناپس برای مشتری نهایی (مصرف‌کننده) را چنین برشمرد: «عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، عدم التزام به ثبت در دفترچه اقساط و سهولت پرداخت (همانند قبوض خدمات شهری) برخی مزیت‌ها برای مشتریان نهایی است.»

قائم‌مقام توسعه کسب‌وکار اتیک در ادامه گفت: «البته با راه‌اندازی پرتال سیناپس، اشخاص هم می‌توانند مستقل از سازمان، از این محصول استفاده کنند. این سیستم زیرمجموعه حوزه بزرگ‌تری است که در دنیا با عنوان EBPP (ELECTRONIC BILL PRESENT & PAYMENT)  شناخته می‌شود و همه مسائل مربوط به پرداخت قبوض را در بر می‌گیرد.

او با تأکید بر اینکه سیناپس مغایرتی با موبایل بانک، اینترنت بانک و پرداخت از طریق سایر درگاه‌های بانکی ندارد،‌ خاطرنشان کرد: «پرداخت قبوض از تمامی درگاه‌ها امکان‌پذیر است و استفاده از این سرویس باعث راحتی کار مشتریان می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها به دلیل ایجاد سهولت برای مشتری، از این سرویس استفاده می‌کنند.»

منبع: اتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.