راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا تحول بعدی صنعت بانکداری در «ساعت‌بانک»ها خواهد بود؟

امیر بابازاده؛ واحد روابط عمومی و ارتباطات شرکت فرتاک / صنعت بانکداری به شکلی فوق‌العاده تکامل یافته است. امروزه بخش بانکی جهت انجام امور دورکاری خود، از شیوه‌های سنتی روی برگردانده و به یک شبکه پیشرفته‌تر و دیجیتالی متصل شده است. این در حالی است که بسیاری از کشورها هنوز در تلاش برای به دست آوردن تسهیلات بانکی عمومی هستند و در مقابل دیگرانی که در حال رشد هستند نه‌تنها در تعداد آمار و ارقام در حال پیشرفت هستند بلکه در حال رقابت جدی با سایر مؤسسات غیر بانکی قرار گرفته‌اند. با تمرکز بر بسیاری از فناوری‌های جدید می‌توانیم ظهور یک صنعت بانکداری خلاقانه را در سال 2016 مشاهده کنیم.

.

انقلاب دیجیتالی

بدون شک، تکنولوژی منجر به بسیاری از تحولات اخیر در تاریخ بانکداری شده است. بانکداری سنتی عملاً در حال تبدیل شدن بیشتر و بیشتر به یک موجود دیجیتالی مجهز است. این عمل حاکی از آن است که انقلابی عظیم صورت خواهد گرفت که از آن جمله می‌توان به مواردی از قبیل تحولات اساسی در مشکلات گرفتن پول نقد از طریق دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و حتی در مورد نوشتن فیزیکی چک‌ها به‌صورت فردبه‌فرد (P2P) اشاره کرد که با جست‌وخیز و شتاب بالایی این تغییرات صورت خواهد پذیرفت.

.

بنابراین در اینجا این سؤال پیش خواهد آمد که دقیقاً چه چیزی یک تکنولوژی P2P است؟

دارنده یک حساب P2P که با استفاده ابزار پوشیدنی روی مچ خود به آن دسترسی دارد قادر است در عرض چند ثانیه به دارنده حساب دیگری به‌صورت آنلاین و یا از طریق دستگاه تلفن خود پول منتقل کند. بانک‌های بزرگ مانند جِی‌پی‌مورگان چیس، ولز فارگو و بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر آماده استفاده از این فناوری هستند. این فناوری در حال حاضر به‌آرامی در حال به دست آوردن محبوبیت بیشتر خود و همچنین پیدا کردن مشتریان بیشتر در پرداخت‌های ساده‌تر و سریع‌تر بر بستر تلفن همراه است.

.

بانک خود را بپوشید

یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها در تکنولوژی جدید بانکی «ساعت بانک» یا همان Watch Bank است. بازار هنوز هم در مرحله نوپای خود با بسیاری از مشتریان، با استفاده از بانکداری اینترنتی از طریق تلفن همراه ارتباط برقرار می‌کند؛ اما پس از آن بانک‌ها نیازمند به ایجاد اپلیکیشن‌هایی برای خود هستند تا در عرصه رقابت بانکی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند. بانک‌هایی مانند اُرنج بانک، بانک آمریکا و ولز فارگو در حال حاضر راهبری اپلیکیشن‌های بانکداری ساعت‌های هوشمند سامسونگ و Android Wear را آغاز کرده‌اند.

ساعت‌بانک
آیا تحول بعدی صنعت بانکداری در «ساعت‌بانک»ها خواهد بود؟

از طریق ابزارهای بانکی پوشیدنی مثل دستبند یا ساعت، کاربر می‌تواند امور مالی خود را بدون نیاز به تلفن همراه پیگیری کند. اگر Smart Watch ها در کوتاه‌مدت بتوانند از یک محبوبیت مناسبی برخوردار شوند، موبایل‌ها بازخورد مناسبی را خواهند گرفت؛ اما این مهاجرت از جیب به مچ دست به نظر می‌رسد کمی طولانی باشد. این به دلیل نوآوری‌های ساعت هوشمند است و احتمالاً در زمانی اتفاق می‌افتد که بانک‌ها سخت در تلاش هستند تا خود را با کمک دیجیتالی شدن صنعت بانکداری حفظ کنند.

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد این نوآوری تست نشده باقی خواهد ماند و سال 2016 لبه‌ای خواهد بود تا دریابیم که مشتریان با تماشای مچ دستشان حساب بانکی خود را مشاهده کنند چگونه واکنشی از خود نشان خواهند داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.