راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کنفرانس کرادسورسینگ و چالش‌های جمع سپاری در ایران

باوجود رشد ۱۶۷ درصدی تأمین مالی جمعی در سال ۲۰۱۴ و جمع‌آوری بیش از ۱۶ میلیارد دلار از طریق این روش اما هنوز نه‌فقط در ایران بلکه در تمام دنیا بزرگ‌ترین مشکل استارت‌آپها، جمع سپاری است؛ برای حل آن‌هم نقش فرهنگ و قانون بسیار کلیدی است. هرچند سال‌هاست که کشورهای اروپایی و آمریکایی از روش‌های جمع سپاری استفاده می‌کنند و بانک جهانی هم پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۴/۴ میلیارد دلار از این راه جمع‌آوری شده باشد اما این موج تازه در خاورمیانه به راه افتاده، در حال ورود به ایران است. باید دید چالش‌های جمع سپاری در ایران چیست و تا چه میزان قابل‌اجرا است.

کنفرانس کرادسورسینگ
کنفرانس کرادسورسینگ و چالش‌های جمع سپاری در ایران

کنفرانس کرادسورسینگ در ایران

CSW یا کنفرانس کرادسورسینگ، جمعه هفته گذشته برای نخستین بار در خاورمیانه برگزار شد. مؤسس این رویداد Epi Ludvik Nekaj و تعدادی از فعالان داخلی و خارجی جمع سپاری از مهمان‌های این مراسم بودند. همه از تجربیات خود و مزیت‌های تأمین مالی جمعی گفتند و به چالش‌هایی اشاره کردند که بر سر راه موفقیت کرادسورسینگ می‌تواند به وجود بیاید.

.

ضمانت اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جمع سپاری

حمیدرضا حبیبی مدیر بازاریابی شرکت پیشگامان مهرصبا بزرگ‌ترین مشکل کشور در جمع سپاری را بحث اعتماد و قانون دانسته و درباره وضعیت قوانین این حوزه می‌گوید: «قانونی که برای کسب‌وکار در کشور وجود دارد متعلق به سال ۱۳۱۰ است ضمن اینکه ضمانت اجرایی ندارد.» به‌تازگی اما آن‌گونه که علی زند وکیل مدیر تحقیق و توسعه فرا بورس می‌گوید: «شورای عالی اشتغال، سازمان بورس را مسئول تنظیم مقررات و نظارت این موضوع کرده است.»

آثار مثبتی که کرادسورسینگ می‌تواند داشته باشد علاوه بر ایجاد ارزش مشترک برای کل جامعه، کمک به بهبود شاخص DB کشورها است. به گفته حبیبی: «کشور ما ازنظر شاخص Doing Business در رتبه ۱۱۸ است و این اصلاً جایگاه خوبی نیست.» به باور او: «بزرگ‌ترین چالش ما در این حوزه، وام است اما کرادسورسینگ می‌تواند به حل آن کمک کند.» حبیبی علاوه بر شرح سایر تأثیرات کرادسورسینگ ازجمله امور خیریه و کاهش فقر، به یکی دیگر از مزیت‌های آن چنین اشاره می‌کند: «اپراتورهای موبایل کشور از طریق پیامک هواداران توانستند ۱۵ تا ۲۰ میلیارد برای باشگاه‌های فوتبال کشورمان جمع‌آوری کنند.»

crowdsourcing2-index-way2pay-95-03-17

خسرو سلجوقی عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات هم ازجمله کسانی است که مشکل اصلی استارت‌آپها در کل دنیا را بحث تأمین سرمایه می‌داند. به گفته او: «کارآفرینان فکر می‌کنند باید به سراغ بانک‌ها بروند درحالی‌که روش‌های تأمین مالی متفاوت شده است.» در مورد جلب اعتماد مشارکت‌کنندگان در کرادسورسینگ او از لزوم گزارش مستقیم و ایجاد شفافیت می‌گوید. هدیه دل‌خوش از بنیان‌گذاران حامی جو هم که به جمع سپاری برای هنرمندان می‌پردازد، درباره جلب اعتماد در این حوزه بر لزوم داشتن عطش در صاحب ایده تأکید می‌کند.

جعفر محمدی مدیر اجرایی مرکز نوآوری شریف هم ضمن اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ کیک‌استارتر توانست ۵۲۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند، از چهار عامل رشد کرادفاندینگ در دنیا صحبت می‌کند. به گفته او: «فناوری (وب‌سایت و موبایل)، سرمایه پذیری و استفاده درست از پول، فرهنگ‌سازی در سطح مردم و حمایت دولت و بحث تسهیل قوانین از عوامل رشد کرادفاندینگ هستند.» به باور محمدی هرچند در مورد فناوری در ایران مشکل نداریم و ازنظر سرمایه پذیری وضعیت خوبی داریم اما هنوز در خصوص فرهنگ‌سازی و بحث قوانین مشکلاتی وجود دارد.

هدیه دل‌خوش اما درباره بحث فرهنگی نظر متفاوتی دارد. به گفته او و بنا بر نظرسنجی‌هایی که انجام شده و فیدبک‌هایی که دریافت کرده است: «مردم، آگاهی جمعی برای جمع سپاری را دارند.»

crowdsourcing3-index-way2pay-95-03-17

موضوع فرهنگ از نکاتی بود که حتی مهمانان خارجی این رویداد هم بر آن تأکید داشتند. ازجمله جنید اقبال مدیرعامل Careem بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده تاکسی در خاورمیانه. او پروژه کریم را از دوبی آغاز کرد و حالا در اغلب نقاط خاورمیانه سرویس‌دهی دارد. اقبال، رمز موفقیت و وجه تمایز کریم را در بومی‌سازی و تأکید بر فرهنگ بومی در تمام حوزه‌ها می‌داند. به باور او مهم‌ترین تأثیر چنین سرویس‌های گسترده‌ای در بین مردم، اشتغال‌زایی سریع آن‌ها است.

منبع: پیداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.