راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

95 میلیارد تومان هزینه تعویض کارت‌های تجارت

کارت‌های بانک تجارت تعویض می‌شوند. هفته گذشته بانک تجارت از مشتریانش درخواست کرد برای تعویض کارت‌هایشان به شعب این بانک مراجعه کنند. گفته می‌شود درصورتی‌که مشتریان تا آخر تیرماه برای تعویض کارت‌هایشان اقدام نکنند، کارت‌ها باطل خواهند شد.

روابط عمومی بانک تجارت در مورد این اقدام اعلام کرده تعداد کارت‌های این بانک که مشمول طرح تعویض هستند، حدود 7 میلیون فقره است و تعویض این کارت‌ها نیز دقیقاً در راستای دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص یکسان‌سازی خدمات کارت‌های بانکی شبکه شتاب صورت می‌گیرد.

طبق اعلام روابط عمومی بانک تجارت، هزینه‌ای که بابت تعویض این کارت‌ها از مشتریان دریافت می‌شود تنها معادل قیمت تمام‌شده کارت است و هیچ‌گونه درآمدی برای بانک نخواهد داشت.

روابط عمومی بانک تجارت اعلام کرده این هزینه نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی و معادل 1150 تومان خواهد بود، این در حالی است که مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد در حین تعویض کارت بدون اطلاع به مشتری، مبلغ 2300 تومان از حساب دارنده کارت کسر می‌شود.

نکته دیگر در اقدام بانک تجارت این است که بااینکه در خبر منتشرشده از سوی روابط عمومی این بانک تعداد کارت‌های مشمول تعویض 7 میلیون فقره عنوان‌شده، در مورد اینکه کدام دسته از کارت‌ها نیاز به تعویض دارند اطلاع‌رسانی نشده است؛ این در حالی است که بانک تجارت در حال حاضر مطابق آمار بانک مرکزی بیش از 41 میلیون کارت در دست مشتریان دارد. دراین‌باره کارشناسان می‌گویند آن دسته از کارت‌هایی که 19 رقمی هستند نیاز به تعویض دارند، بااین‌حال مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد در شعبه به مشتری دراین‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود و حتی کارت‌های 16 رقمی که تا 2 سال آینده هم مهلت انقضاء دارند تعویض می‌شوند.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که برای تعویض بیش از 41 میلیون کارت و دریافت 2300 تومان درمجموع حدود 95 میلیارد تومان از جیب مشتریان می‌رود. کارشناسان می‌گویند بانک تجارت از سال‌ها پیش طبق دستور بانک مرکزی باید اقدام به تعویض کارت‌ها می‌کرده که اقدامی صورت نگرفته است، بنابراین مشتریانی که کارتشان در چند سال آینده انقضایش تمام می‌شود متحمل هزینه اضافی می‌شوند.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.