راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تردید برای انتخاب کربنکینگ خارجی یا ایرانی

تولید نرم‌افزار داخلی، مدت‌ها است که گران‌تر از مدل خارجی آن تمام می‌شود. علت آن در چند چیز است که ما رعایت نمی‌کنیم یا از آن برخوردار نیستیم:

1. نیروهای کیفی ما، کم کیفیت‌تر از خارجی‌ها شده‌اند. نحوه تحصیل، انجام پروژه، تربیت اداری، روش کارآفرینی در دانشگاه و مانند آن‌ها باعث شده است که اکثریت نیروهای متخصص ما دارای کیفیت کمی باشند.

2. نیروهای باکیفیت مهاجرت می‌کنند و آنچه باقی می‌ماند نیروهای پرتوان و پرتلاش نیستند.

3. روش‌های مدیریت پروژه یا نداریم، یا رعایت نمی‌کنیم، یا اصلاً بلد نیستیم. در بهترین شرایط، کارایی خارجی‌ها را نداریم.

4. اختلاف‌های داخلی شرکتی و بیرونی با مشتری بیش‌ازحد معقول و معمول خارجی‌ها است. حتی به چند برابر می‌رسد.

5. روش‌های پشتیبانی و توسعه بعد از فروش ما ناقص، ابتدایی، بی‌تجربه و ناکارآمد است.

6. کارفرمایان ما حرفه‌ای نیستند و از حرفه‌ای‌ها برای برنامه‌ریزی، مذاکره، چانه‌زنی، گزینش، عقد قرارداد، کنترل پروژه، مدیریت پروژه و نظارت استفاده نمی‌کنند.

7. غربی‌ها برای فروش نرم‌افزارشان در تمام دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند و نسخ زیادی به فروش می‌رسانند که هزینه تولید را تقلیل می‌دهد و با مدل ایرانی آن به دلیل هزینه کمتر رقابت می‌کند.

در این صورت است که زمان، نیروی انسانی، سربار اداری، هزینه‌ها و ملزومات تولید یک نرم‌افزار، چند برابر تولید آن در دنیای غرب می‌رسد. کربنکینگ یکی از این نرم‌افزارهای مورد لزوم مملکت است. در حال حاضر نرم‌افزارهایی خارجی برای بانک‌های ایرانی وجود دارند که هزینه تولید آن‌ها به‌مراتب کمتر از مدل ایرانی است و پختگی آن بسیار بیشتر از مدل ایرانی است. به همین صورت است نرم‌افزارهای خارجی که از بی‌تجربگی ما استفاده می‌کنند و چند برابر قیمت واقعی، کربنکینگ را عرضه می‌کنند.

برای خرید کربنکینگ اکنون باید دقت بیشتری کرد. شاید مدل ایرانی آن بهتر و ارزان‌تر باشد و نیز ممکن است مدل خارجی آن بهتر و ارزان‌تر باشد؛ اما چیزی که مهم‌تر است، معماری و ساختار آن است که با توجه به رشد فناوری و دانش بانکی، از جایگاه مهمی برخوردار است. می‌توان یک نرم‌افزار ارزان و حتی خوب برای زمان حال خرید اما برای چند سال بعد مناسب نباشد.

منبع: راه راست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.