راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری جامع در ایران؛ نمی‎دانیم یا نمی‌توانیم؟

اگر هم بدانیم، نمی‌توانیم. امکانات کشور و مشکلات سیاسی و اقتصادی در حدی است که بانک‌‌ها قادر به پیاده‌سازی و انجام بانکداری جامع نیستند.

اولین مشکل ما این است که بسیاری از بانک‌های ما در فکر بانکداری جامع نیستند، بعضی آن را قبول ندارند و بعضی به همان روش سنتی گرایش دارند. علت عمده این طرز تفکر، انتخاب مدیران بانکی از نسلی است که خود را بروز نمی‌کنند. اگرچه مشکل تغییراتِ زیاد و سریع مدیران عامل بانکی نیز مزید بر علت است، اما در همین تغییرات نیز اگر مدیران عامل، قائل به بانکداری جامع باشند، می‌توانند بخشی از کار را انجام داده و بعدی‌ها بقیه کار را دنبال کنند.

اندکی از بانک‌های ایران به سمت آموزش و ایجاد بانکداری جامع رفته و آن را رها کرده‌اند. اندکی نیز هنوز در پی آن هستند و به‌آرامی آن را دنبال می‌کنند اما در بین مشتریان بانکی، شناخته‌شده نیستند و تأثیری محسوس در بازار بانکی ندارند.

مشکل اصلی ایران در ایجاد بانکداری جامع، وضع نامتعادل اقتصاد و کاسبی به دلایل عدیده سیاسی، اقتصادی، نظامی، قضایی و قانونی است.

ممکن است خط و خطوط سیاسی ما در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری در طی چهار سال ۱۸۰ درجه فرق کند! ممکن است تصمیمات اقتصادی ما توسط تیم‌های اقتصادی مجلس یا دولت کاملاً عوض شود! یکی از مکتبی پیروی کند که دیگر مخالف آن است! ممکن است نظامیان ما کارهایی انجام دهند یا تبلیغاتی انجام دهند که هم سیاست را متأثر کند و هم اقتصاد را! از رقابت فعلی و آتی آن‌ها با بخش خصوصی و دولتی هم نباید غافل شد. ممکن است قوه قضایی نیز بگیروببندی راه بیندازد که اقتصاد را متزلزل کند. نیز ممکن است نگیر و نبندی انجام دهد که امنیت و عدالت از بازار رخت بربندد و اقتصاد پارتیزانی حاکم شود.

ممکن است قانون‌هایی در مجلس قانون‌گذاری ما تصویب شود که دولت و ملت را دچار دردسر اقتصادی کند. نیز ممکن است قانون‌های لازم برای اقتصاد پویا و بانکداری جامع را تصویب نکند و اقتصاد را فلج کند.

این مشکلات در کنار نرخ بالای تورم و سود بانکی باعث می‌شود که اکثر کارشناسان و تحلیل‌گرهای اقتصادی و بانکی و بانکداری شخصی یا اختصاصی و شرکتی و امثال آنکه در بانکداری جامع مطرح می‌شوند، نتوانند مشتریان خود را راهنمایی کنند و تعامل و تجارتی سودآور و کم ریسک به آن‌ها پیشنهاد کنند.

درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد بانکداری جامع در این شرایطِ ایران، تقریباً غیرممکن است. اگرچه مواردی خاص و کم تعداد می‌توان ایجاد کرد که ریسک آن‌ها کم باشند، اما احتیاج به روابط و نوابغی دارند که تعدادِ موجودِ آن‌ها در ایران، فقط بکار ایجاد آزمایشگاه می‌آید و کارخانه نمی‌توان ساخت.

منبع: راه راست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.