راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکنولوژی چگونه بانکداری را متحول می‌کند؟

ندا لهردی / اخیراً اخباری درباره ارائه خدمات امنیت بانکداری با استفاده از سیستم تشخیص صدا و لمس توسط بانک HSBC منتشر شد. به‌این‌ترتیب این بانک اعلام کرده است که 15 میلیون مشتری آن می‌توانند از این به بعدازاین سرویس‌ها برای حفظ امنیت بیشتر اطلاعات خودشان استفاده کنند. در حقیقت همزمان بااینکه بانک‌ها امکانات و قابلیت‌های موجود در تکنولوژی‌های دیجیتال مانند ابزارهای موبایل، ابزارهای پوشیدنی و حضور از راه دور را شناسایی کرده‌اند، موجی نوآوری و استفاده از تکنولوژی در بخش مالی و بانکداری در سال‌های اخیر شکل گرفته است. در همین راستا مجله TechWorld به بررسی و معرفی بعضی از تکنولوژی‌هایی پرداخته است که می‌توانند شیوه بانکداری، انجام و استفاده از خدمات بانکی را به‌خوبی تغییر دهند. در اینجا با بعضی از این تکنولوژی‌های آشنا می‌شویم:

new-technologies-index-way2pay-95-02-25

.

 تشخیص چهره

 شرکت چینی فعال در عرصه تجارت الکترونیک یعنی Alibaba معتقد است که پرداخت‌ها می‌توانند تنها با یک لبخند انجام شوند! سیستم تشخیص چهره این شرکت که با نام Smile to Pay شناخته می‌شود، اوایل سال گذشته میلادی توسط «جک ما» مؤسس این شرکت در کنفرانس تکنولوژی این شرکت در نمایشگاه CeBit آلمان معرفی و رونمایی شد. این سیستم قرار است در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان بخشی از پلتفرم پرداخت الکترونیک Alipay این شرکت ارائه شود.

smart-glasses-index-way2pay-95-02-25

.

عینک هوشمند گوگل

 ازآنجاکه گوگل در یک سال اخیر به‌خوبی توانسته است توجه افراد را به عینک هوشمندش و استفاده از آن برای امور مختلف جلب کند، بانک‌ها هم آماده ورود به این عرصه شده‌اند. درواقع موسسه مالی و بانکداری اسپانیایی Caixa Bank به‌تازگی یک اپلیکیشن ویژه برای عینک هوشمند گوگل ارائه کرده است. این اپلیکیشن با مسیرهای درج‌شده و منتهی به نزدیک‌ترین شعبه هماهنگ شده و روی نمایشگر عینک نمایش داده می‌شود، اطلاعاتی مانند فاصله با نزدیک‌ترین شعبه و شماره تلفن را ارائه می‌کند و از سیستم تشخیص صدا هم بهره می‌برد.

robotic-index-way2pay-95-02-25

.

روباتیک

 در یک مثال جالب از سرویس اتوماسیون شعبه، مشتریان در شعبه‌های مشخص از بانک ژاپنی Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ قرار است مورد استقبال روبات‌های 58 سانتیمتری قرار بگیرند. این روبات‌های انسان‌نما که با نام NAO شناخته می‌شوند توسط شرکت روباتیک فرانسوی Aldebaran Robotics ساخته شده‌اند و می‌توانند به سؤالات رایج و اولیه مشتریان به 19 زبان مختلف جواب بدهند و همچنین حالات چهره و رفتار مشتریان را تحلیل کنند.

new-technologies2-index-way2pay-95-02-25

.

 واقعیت افزوده

 شاید کمی عجیب یا دست‌کم متعلق به آینده به نظر برسد، اما بانک استرالیایی Westpac سال گذشته میلادی یک اپلیکیشن واقعیت افزوده را برای ابزارهای موبایل عرضه کرد. این نرم‌افزار پردازش تصاویر سه‌بعدی، تصوری از سوابق معاملات و تراکنش‌های مالی را ایجاد کرده و همچنین جزئیاتی از نزدیک‌ترین شعبه‌ها به بانک Westpac را روی آن اضافه کرده و ارائه می‌کند.

beacon-index-way2pay-95-02-25

.

 تکنولوژی Beacon

 تکنولوژی iBeacon و بلوتوث کم‌مصرف یا BLE به بانک‌ها امکان شخصی‌سازی خدمات برای مشتریان در شعبه‌ها را فراهم می‌کند. موسسه مالی و بانکداری بریتانیایی Barclays یکی از اولین مؤسساتی بود که این تکنولوژی را آزمایش کرد و با استفاده از سیستم تعبیه‌شده در فضای داخلی، دسترسی به خدمات بانکداری را برای مشتریان معلول بهبود داد. این کار با استفاده از یک اپلیکیشن انجام شد که به کارمندان درباره ورود این افراد به بانک هشدار می‌داد. این تکنولوژی پتانسیل خوبی برای ارتقا و استفاده در آینده دارد.

virtual-reality-headset-index-way2pay-95-02-25

.

 هدست واقعیت مجازی Oculus Rift

بانکداری ویدئویی هم یکی دیگر از نوآوری‌هایی است که در میان بعضی از بانک‌ها و مؤسسات مالی مانند Barclays در حال اجراشدن است؛ اما گویا بانک آمریکایی Fargo کمی بلندپروازتر است. این بانک در حال استفاده آزمایشی از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Rift در آزمایشگاه دیجیتال خود در سان‌فرانسیسکو است تا با استفاده از آن به مشتریانش امکان ورود مجازی به شعبه و صحبت با کارمندان به‌صورت رودررو را بدهد.

bitcoin-index-way2pay-95-02-25

.

 پول‌های رمزنگاری‌شده

 بیت کوین (Bitcoin) ممکن است بیشتر از آنکه فرصت باشد، به‌عنوان تهدیدی برای متمرکز کردن سیستم‌های بانکی به‌حساب بیاید. صرف‌نظر از حواشی و مشکلات این واحد پولی مجازی در مبادلات بزرگ، مفهوم آن به‌عنوان پول مجازی اهمیت دارد و باقی می‌ماند. در سال 2014 موسسه وام‌دهنده آلمانی Fidor اعلام کرد که برنامه‌ای برای معرفی اولین بانک تخصصی برای مبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده دارد.

artificial-intelligence-index-way2pay-95-02-25

.

هوش مصنوعی

 تجزیه‌وتحلیل بزرگ داده‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها امکان تکیه‌بر هوش مصنوعی بیش از گذشته را دارند. در سال 2014 بانک سوئیسی بزرگ UBS وارد یک توافق تجاری با شرکت نرم‌افزاری Sqreem شد که به کمک آن حجم بالای اطلاعات درباره رفتار یک مشتری خرد و جزئی می‌شود تا به آن‌ها اطلاعات جزئی و شخصی‌سازی‌شده را بدهد.

new-applications-index-way2pay-95-02-25

.

 اپلیکیشن‌های ویژه استفاده در خودرو

شرکت ارائه خدمات مالی و بانکداری اسپانیایی CaixaBank به‌تازگی اولین اپلیکیشن بانکداری موبایل را ارائه داده است که امکان استفاده هنگام رانندگی از طریق عملکرد کنترل صدا را دارد. استفاده از تکنولوژی کنترل از راه صدای SYNC شرکت خودروسازی فورد با سیستم AppLink هم به رانندگان امکان کنترل حساب‌های بانکی خودشان، انتقال وجه و دسترسی به نزدیک‌ترین شعب بانک یا خودپرداز را می‌دهد. ساعت‌های هوشمند: تمایل به استفاده از ابزارهای پوشیدنی در بخش‌های مختلف رو به افزایش است و صنعت بانکداری هم از این روند مستثنا نیست. بسیاری از مؤسسات مالی و بانکداری مانند Nationwide که یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات مالی بریتانیا است، منتظر معرفی ساعت هوشمند اپل بوده‌اند. حالا این مؤسسان اپلیکیشن‌های مبتنی بر این ساعت هوشمند را برای مشتریانشان ارائه داده‌اند که امکان مدیریت حساب مالی آن‌ها از روی مچ دستشان فراهم می‌آورند.

digital-check-index-way2pay-95-02-25

.

 چک‌های دیجیتال

این روزها حتی بعضی از روش‌های بسیار قدیمی و سنتی‌تر بانکداری هم در حال تغییر و به‌روز شدن هستند. تصویر چک دیجیتال در موبایل‌های هوشمند -که در حال حاضر به‌صورت گسترده‌ای در آمریکا استفاده می‌شود- قرار است توسط مؤسسات مالی و بانکداری Barclays و Lloyds به بریتانیا هم بیاید و این امکان را به وجود بیاورد که اطلاعات پرداخت با استفاده از یک ابزار موبایل و به شکل دیجیتالی به‌حساب بانکی گذاشته شود.

biometric-tools-index-way2pay-95-02-25

.

 ابزارهای بیومتریک

 این ابزارها و سیستم‌ها می‌توانند پایانی بر عصر پسوردها و رمزهای عبور در پرداخت‌ها باشند. برای مثلاً مستر کارت در حال آماده شدن برای معرفی یک کارت بدون تماس جدید است که از یک حسگر اثرانگشت بهره می‌برد تا به‌این‌ترتیب شیوه تراکنش‌های مالی را ایمن‌تر کند. بانک بزرگ و معروف HSBC انگلستان هم بعد از سال‌ها مواجهه با حملات سایبری سیستم‌های امنیتی قدیمی خودش را کنار گذاشته و به استفاده از سرویس‌های امنیتی از طریق شناسایی صدا و لمس روی آورده است. کارشناسان انتظار دارند استفاده از این سرویس‌ها، نیاز به پسوردها و سؤالات یادآوری را به‌تدریج از بین می‌برد. شرکت بریتانیایی Barclays هم که در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکداری بین‌المللی فعالیت می‌کند، در سال 2014 سیستم امنیتی تشخیص هویت از طریق اسکن اثرانگشتان را برای انجام تراکنش‌های مالی خود معرفی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.