راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای هک دوباره سوئیفت چیست؟

۳ ماه پیش مهم‌ترین تیتر درباره سوئیفت «سوئیفت چیست» بود. بعد از راه‌اندازی «سپام» که قرار بود جایگزینی ملی برای سوئیفت باشد هم مدتی سوئیفت مورد توجه رسانه‌های ایرانی قرار گرفت؛ اما این حجم از توجه اخیر رسانه‌های ایرانی به «سوئیفت» بی‌سابقه است. بعد از برجام و اشاره رئیس‌جمهور روحانی به سوئیفت این شبکه پیام‌رسان بین‌الملی مورد توجه مردم قرار گرفت. دو هفته پیش خبری ناقص منتشر شد که فحوای کلامش هک شدن سوئیفت بود و دزدی میلیاردی که از طریق آن صورت گرفته است. این خبرهای در حالی منتشر می‌شد که سوئیفت صرفا یک شبکه‌ پیام‌رسانی و نه انتقال و جابجایی پول است. در هر حال از ظهر امروز خبری در رسانه‌ها پشت سر هم کپی پیست شد که می‌گوید: «سوئیفت برای بار دوم هک شد» و این در حالی است که دفعه قبل هم ماجرا مربوط به نفوذ به به بانک مرکزی یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای دنیا می‌شد و نه هک سوئیفت. فعلا رسانه‌ها دوست دارند سوئیفت هک شود!

پس ماجرای هک سوئیفت چیست؟

طبق بیانیه‌ای که سوئیفت منتشر کرده، شبکه سوئیفت، سرویس‌ها و نرم‌افزارهای پیام‌رسانی مرکزی به خطر نیفتاده است. سوئیفت می‌گوید که نفوذگران خراب‌کار و مهاجمان توانسته‌اند پیام‌های سوئیفت را از طریق ابزارهای موسسه‌های مالی که به شبکه سوئیفت متصل است بفرستند. سوئیفت معتقد است این حملات تصادفی نیست و برنامه‌ریزی شده است و برای هدف قرار دادن نقاط انتهایی پرداخت طراحی شده است.

طبق بیانیه سوئیفت در حمله دوم عاملان سرقت از یک نوع ویروس موسوم به «تروجان PDF ریدر» برای ارسال گزارش‌های PDF تایید کننده پیام‌ها برای پنهان کردن رد و اثر خود استفاده کرده‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.