راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرکت تکنولوژی و اطلاعات به سمت دانش بانکداری

حسن اسلامی؛ دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت پاسارگاد فرتاک آریان / امروزه اینترنت به بخشی از اقتصاد تبدیل شده است و فعالان بخش‌های صنعتی و کسب‌وکار این امر را بهتر درک می‌کنند و خواستار آن هستند. این امر در حالی است که استفاده از اینترنت را به عادات مصرف و معیارهای تصمیم‌گیری روزانه خود منتقل کرده‌اند.

در برخی موارد تنظیم تجارت‌های موجود در سطح جهان مجبور به مقابله ضروری با این انقلاب اطلاعات محور هستند. بانکداری الکترونیک بسیار تنظیم شده است؛ اما درعین‌حال هنوز تکامل یافته نیست. به همین دلیل است که استفاده از صنعت اینترنت باعث شده است تا یک تیم جدید از رقبای بانکداری به وجود آید.

این تیم‌های جدید به وجود آمده در صنعت بانکداری آزاد، عاری از هرگونه میراث، سیستم‌های منسوخ شده و ناکارآمد it و همچنین شبکه‌های توزیع فیزیکی و پرهزینه است. برخی معتقد هستند گوگل، فیس‌بوک و آمازون در حوزه گسترش بانکداری فعالیت بانکداری موفقی را انجام نداده‌اند. بااین‌حال بعید است که این شرکت‌ها از یک بخش که چنین ثروتی عظیم از اطلاعات و فرصت‌ها را برای سایر خطوط فروش ارائه می‌دهد دور بماند و هیچ‌گونه برنامه‌ای را برای این بخش نداشته باشد.

بانک‌ها از تاریخ عظیمی از اطلاعات مشتریان خود نگهداری می‌نماید و این یک مزیت رقابتی مهم است. اگر بانک‌ها بتوانند این اطلاعات را به دانش (دانش‌های اطلاعاتی و آماری) تبدیل کنند پس آن‌ها در ارائه خدمات بهتر و سرویس‌دهی برتر به نیاز مشتریان خود مفید واقع می‌شوند.

اما برای این کار نیاز است تا یک پلتفرمی متفاوت را از ابتدا توسعه دهند. یکی از این اعمال این است که نظام یکپارچه‌سازی عظیمی از داده‌های مشتریان بدون وقفه صورت گیرد. همچنین بانک‌ها نیازمند به ساختن یک اتحاد و تلاش هماهنگ در جهت سوق به نوآوری می‌باشند که در این راه یکی از مدل‌های بسیار مهم، مدل‌های نوآوری باز سازمانی است که در جهت غلبه بر محدودیت‌ها حرکت می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در جهت رشد و توسعه برنامه نظام بانکی جذب استعدادها در کارها در جهت ارزش دادن به تمام دارایی‌های نظام بانکی است. کارمندان، مشتریان، سهامداران و سایر سهامداران بانک می‌توانند و باید در طراحی محتوای بهتر کمک کنند. صنعت خدمات مالی در حال حرکت به سمت یک مدل اکوسیستم است که در آن بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک فرصت رسیدن به دسترسی جهانی به مناطق تخصصی را دارند.

این مدل شبیه به آنچه آمازون انجام داده است که در آن با باز کردن یک پلتفرم در یک حق انتخاب گسترده از طرف تأمین‌کنندگان به مشتریان طیف وسیعی از محصولات و خدمات خود را ارائه می‌دهد. گرچه این پدیده دیجیتالی شدن داده و تقاضای مصرف‌کنندگان هنوز برای رسیدن به جهان بانکی اجتناب‌ناپذیر است.

با گسترش طیف وسیعی از محصولات و خدمات در این راه، بانک‌ها باید تجربه مشتری مداری خود را بهبود بخشند. علاوه بر این همکاری میان تمام متقاضیان و مدیران توسعه کسب‌وکار، نوآوری را تحریک و موجب پدید آمدن خلاقیت‌های جدید در ارائه طیف وسیعی از خدمات جدید می‌گردد.

این تغییر در نظام بانکی به‌منزله یک چالش شدید برای بانک‌های امروزه محسوب می‌گردد ولی این عمل فرصت‌های گسترده‌ای را به بازار ارائه خواهد داد و حداقل دو راه به‌مراتب گسترده‌تر را با خود به همراه خواهد داشت:

راه اول: موجب دستیابی میلیون‌ها نفر از مردمی که از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند می‌گردد.

راه دوم: بانک‌ها قادر به گسترش ارائه خدمات خود فراتر از حوزه مالی خواهند بود که این امر استقبال از یک آرایه بی‌حدوحصر از محصولات و خدمات مبتنی بر دانش را شامل می‌گردد.

در عصر حاضر صنعت خدمات مالی به آنچه آن را BIT می‌نامند تبدیل شده است. این عبارت مخفف Technology-Information-Banking است. اما این صرفاً یک مرحله انتقالی در سفر به دانش بانکداری محسوب می‌گردد که ارزش بسیار بیشتری را فراهم خواهد کرد و تجهیز راه‌حل‌های بیشتر، بهتر و به‌طورکلی حمایت‌های مؤثرتری را از توسعه اقتصاد جهانی را به همراه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.