بانک‌ها

شهرنت‌ها فقط جای دوره‌گردها را گرفته‌اند، نه محل تردد مردم را! / تردید در عمل به وعده شهردار

نوشته شده توسط اتاق خبر راه پرداخت

برخی از شعبه‌های الکترونیکی بانک شهر همچنان در پیاده‌روها هستند و بعید به نظر می‌رسد با وجود قول شهردار در خصوص جمع‌آوری آن‌ها از جایشان تکان بخورند. چند ماه پیش بود که انتشار یک عکس در شبکه‌های مجازی از شعبه الکترونیکی بانک شهر در میدان فردوسی آغازگر یک مطالبه شهروندی شد. عابران پیاده‌ای که سهم‌شان از پیاده‌روهای شهر کاسته شده بود از مدیریت شهری که مدعی نگاه انسان‌محور به شهر هستند، خواستند که به نفع بانک‌ها از فضای اندکی که در حاشیه خیابان‌ها برای تردد دارند، کم نکند.

گفته می‌شود شعب الکترونیکی قرار بوده در بیش از ۱۰۰ نقطه تهران نصب شود که به دلیل برخی مقاومت‌ها تنها با نصب ۱۱ شعبه موافقت می‌شود اما نصب همین تعداد اتاقک و اشغال فضای پیاده به نفع شعب بانک شهر با نگاه انسان‌محوری که مدیریت شهری مدعی اوست در تضاد است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر از جمع‌آوری شعب الکترونیکی بانک شهر که در پیاده‌روها مستقر شده‌اند، خبر داد و گفت: «اینکه بررسی‌های لازم درباره تعیین‌تکلیف شعب الکترونیکی بانک شهر که در سطح تهران مستقر شده‌اند، صورت گرفته است و بر اساس بررسی‌ها مشخص شد، شرکت ساماندهی مشاغل زیر نظر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، موظف به ارائه مجوز به شعب الکترونیک است.»

حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر: «ما هیچ پیشخوانی در پیاده‌روها نداریم که مانع حرکت عابران پیاده رو شود.»

حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر: «ما هیچ پیشخوانی در پیاده‌روها نداریم که مانع حرکت عابران پیاده رو شود.»

اقبال شاکری با بیان اینکه معاونت خدمات شهری لیستی از این شعب که در سراسر شهر مستقر هستند تهیه کرده است، در ادامه گفت: «قرار شد تا شعبی که در داخل پیاده‌روها قرار دارند و مختل‌کننده رفت‌و‌آمد عمومی و حقوق شهروندی است، جمع‌آوری شوند. بر‌این‌اساس به گفته معاونت خدمات شهری، پیگیری و شناسایی شعبی که خلاف اصول در معابر مستقر شده‌اند، ادامه دارد تا نسبت به حذف و جمع‌آوری این شعب اقدام کند.»

از‌ سوی‌ دیگر مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر نیز گفت‌: «برای احداث ۲۰۰ کیوسک شهری، بانک مجوزها را از شهرداری گرفته است. مسیح قائمیان، درباره احداث ۲۰۰ کیوسک شهری بانک شهر که احداث برخی از آن‌ها تجاوز به حریم شهری است، گفت: بدون اخذ مجوز قادر نبودیم این بانک‌ها را احداث کنیم، پس احداث آن‌ها به معنای دریافت مجوز از شهرداری است.»

وی در پاسخ به سوال دیگری که اگر شهرداری بخواهد به درخواست همه بانک‌ها برای ارائه مجوز کیوسک بانک پاسخ مثبت بدهد، امکان تردد در شهر باقی نمی‌ماند، گفت: «اینکه چگونه و بر‌ چه اساسی مجوز داده می‌شود، مربوط به شرکت مربوطه در شهرداری است، ما تقاضا دادیم و مجوز را گرفتیم.»

شهردار تهران هم در حاشیه یکی از برنامه‌های شهری درباره استقرار باجه‌های بانک شهر در بعضی از پیاده‌روها گفت: «من هم شاهد بودم که به‌عنوان نمونه در میدان شوش عابر بانک‌ها در پیاده‌رو‌ها گذاشته‌اند و گفتم که از این کار جلوگیری کنند. البته این موضوع تنها مختص به بانک شهر نیست اما بانک شهر در اولویت جلوگیری قرار دارد. شهرداری هم حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمی‌تواند بگوید در پیاده‌رو باجه بزنید چراکه پیاده‌رو برای عابران پیاده است. به‌غیراز این مسئله موضوعاتی همچون دکل‌های مخابراتی و سد معبر مغازه‌داران و یا دست‌فروشان نیز وجود دارد.»

شهرنت‌ها فقط جای دوره‌گردها را گرفته‌اند، نه محل تردد مردم را!

شهرنت‌ها فقط جای دوره‌گردها را گرفته‌اند، نه محل تردد مردم را!

او تاکید کرد: «به منظور جلوگیری از اشغال فضای پیاده راه‌ها در تهران دستور داده شده تا کیوسک‌های بانک ها از این محل‌ها جمع‌آوری شوند که در این طرح بانک شهر در صدر برنامه قرار گرفته است.»

اما تنها به فاصله یک روز معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مورد فعالیت شعب الکترونیک بانک شهر گفت: «در جلسه‌ای مسئولان بانک شهر خواستار اختصاص حدودا ۵۰ مکان برای جانمایی شعب الکترونیک بانک شهر شدند، در نهایت با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و از آنجایی که در این شعب خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه می‌شود در نهایت با جانمایی ۷شعبه در محورهای مختلف شهر موافقت شد.»

عبدالهی با بیان اینکه تمامی محل‌های پیشنهادی مورد بررسی دقیق و کارشناسی شده بوده است ادامه داد: «بحثی در مورد دریافت اجاره بها با مسوولان بانک شهر نداشتیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سایر بانک‌ها نیز می‌توانند درخواست ایجاد و استقرار شعب الکترونیک در معابر پایتخت داشته باشند؟ عنوان کرد: «به هرحال بانک شهر متعلق به شهرداری است و خدماتی را که این بانک ارائه می‌کند سایر بانک‌ها ندارند اما می‌توانند درخواست داده و پس از بررسی، نظر نهایی ارائه خواهد شد اما باید بگویم بانکی ندیدم که به مانند بانک شهر بسته کامل خدماتی ارائه دهد.»

عبدالهی در مورد سد معبر یکی از شعب این بانک در پیاده‌رو میدان فردوسی نیز گفت: «شخصا از جانمایی میدان فردوسی بازدید کرده و باید بگویم اصلا مزاحمتی برای مردم ندارد چرا که پشت ایستگاه مترو مستقر است اما بدانید که اگر متوجه شوم جانمایی استقرار شعب برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده ضمن عذرخواهی از مردم، جانمایی را تغییر خواهم داد.»

kiosk-sha-Index-a-way2pay-95-02-12

با وجود انتقاد شهردار تهران به جانمایی برخی شعبه‌های الکترونیکی بانک شهر، مدیرعامل بانک شهر هم معتقد است جانماهایی‌های انجام شده کاملا دقیق و حساب شده است.

حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر در این خصوص توضیح می دهد: «ما هیچ پیشخوانی در پیاده‌روها نداریم که مانع حرکت عابران پیاده رو شود. شعبه الکترونیکی ما در میدان فردوسی که روبروی ساختمان بانک شهر است پشت ایستگاه مترو واقع شده است. این فضایی که الان پیشخوان بانک شهر نصب شده است پیش از این فضای خالی بود که تنها تعدادی دوره گرد و… در آن جمع می‌شدند.  در هیچ نقطه‌ای خارج از مصوبات قانونی غرفه نصب نکرده‌ایم و هر شعبه‌ای که کوچک‌ترین مشکلی در پیاده‌رو‌ها ایجاد می‌کند، اعلام شود تا آن را جمع‌آوری کنیم.»

به نظر می‌رسد مسئولان شهری از مکان‌یابی شعبه‌های الکترونیکی بانک شهر رضایت کامل دارند و بر خلاف وعده شهردار قرار نیست دکه‌ای از سطح شهر جمع‌آوری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پردخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید