راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکذیب اتصال پیمنت‌ وال آمریکا به شتاب و شاپرک ایران

مهر نوشت:

شرکت آمریکایی «پیمنت وال» در حالی مدعی اتصال شبکه انتقال پول آنلاین آمریکا به شبکه شتاب ایران شده است که مقامات مسئول در بانک مرکزی این موضوع را رد می‌کنند.  به گزارش خبرنگار مهر، برخی رسانه‌های داخلی در روزهای اخیر گزارش داده‌اند:

شرکت آمریکایی پیمنت وال (Paymentwall) در سایت رسمی خود اعلام کرده که اقدامات لازم برای هماهنگی و اتصال به شبکه شتاب ایران را فراهم کرده است.

هونور گاندی (Honor Gunday) مدیرعامل این شرکت می‌گوید:

شرکت ما در آمریکا واقع است و تبعیت از قوانین وزارت خزانه داری آمریکا برایمان بسیار مهم است. با وجود قشر تحصیل کرده ایران، باور داریم که این کشور پتانسیل فراوانی برای امور تجاری دارد و امید است که بتوانیم بزودی به شبکه شتاب متصل شویم.

این خبر طوری توسط برخی رسانه‌ها جلوه داده شده که گویا از این پس صاحبان کسب و کار در سراسر دنیا به زودی خواهند توانست از طریق شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی) واحد پولی ریال را نیز بپذیرد.

به گزارش بی‌بی سی، در اطلاعیه شرکت «پیمنت وال» آمده است:

تا زمان اتمام پروسه یک پارچه شدن با شتاب، پیمنت وال بیش از هر چیز مطمئن خواهد شد که با آخرین قوانین وزارت خزانه داری آمریکا منافاتی ندارد.

پیمنت وال که مدعی اتصال شبکه انتقال پول آنلاین آمریکا به شبکه شتاب ایران شده، شرکتی سان فرانسیسکویی است که خدمات آنلاینی در زمینه مالی، مشابه پی پال ارایه می‌کند.

 

شبکه شتاب ایران به «پیمنت وال» متصل نشده است

این اخبار در حالی در صدر خبرهای بانکی و اقتصادی قرار گرفته است که داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانکی مرکزی، این خبر را رد می‌کند و می‌گوید که قطعا شبکه شتاب ایران به «پیمنت وال» متصل نشده است.

مسئولان مربوطه در بانک مرکزی در گفتگو با مهر، انجام هرگونه مذاکره توسط بانک مرکزی هم با شرکت مربوطه را تکذیب می‌کنند. در همین حال، مدیران شرکت‌های فعال در بخش بانکداری الکترونیک می‌گویند که اتصال شبکه شتاب ایران به «پیمنت وال» بدون هماهنگی با بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست و این کار باید در سطح کلان از سوی مقامات مسئول در بانک مرکزی پیگیری شود.

 

بدون سیاست‌گذاری بانک مرکزی اتصال امکان‌پذیر نیست

محسن قادری مدیرعامل شاپرک در گفتگو با خبرنگار مهر با رد این موضوع که اتصالی بین شبکه شتاب ایران با «پیمنت وال» اتفاق افتاده است، انجام هرگونه مذاکره با شرکت مذکور توسط شرکت‌های فعال در بخش پرداخت‌های الکترونیکی در داخل کشور را رد کرد و از برگزاری جلسه‌ای برای مشخص شدن ابعاد این موضوع توسط شرکت‌های PSP داخلی خبرداد.

وی در پاسخ به این موضوع که پس چه دلیلی دارد که «پیمنت وال» چنین موضوعی را مطرح کرده است؟ گفت:

در این جلسه در این زمینه بحث خواهیم کرد. با شرکت‌های psp در این باره بررسی‌هایی را صورت دادیم و مشخص شد که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده و بحثی هم برای اتصال در کار نیست.

قادری با تاکید بر اینکه باید پیگیری‌های قانونی درباره انتشار این خبر صورت گیرد تا ابعاد آن مشخص شود، اظهارداشت:

برای انجام چنین طرح و برنامه‌ای، قطعا باید بانک مرکزی وارد عمل شود، زیرا این گونه اقدامات جزو پروژه‌های در سطح کلان است و باید برای آن از سوی بانک مرکزی سیاست‌گذاری صورت گیرد. بدون هماهنگی با بانک مرکزی اینگونه اتصالات و روابط امکان‌پذیر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.