راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افسانه فرهنگ‌سازی با رسانه‌های عامه‌پسند

رضا قربانی / چرا مطرح کردن سوژه‌های بانکداری و پرداخت در رسانه‌های عمومی مثل تلویزیون خطایی بزرگ است؟ نخواستم تند بروم وگرنه خطایی بزرگ عمق فاجعه را نمی‌رساند و بهتر است بگوییم خطایی نابخشودنی. پرسش درباره این خطا از داشتن پاسخی بدیهی رنج می‌برد که طرح آن خبر از بیماری وحشتناکی می‌دهد که احتمالاً به دلیل سواد رسانه‌ای محدود در حال شل کردن پایه‌های صنعتی متزلزل است. برخی تصور می‌کنند بانکداری، پرداخت یا هر ترکیب دیگری که با این واژه‌ها بتوان سرهم کرد چیزی مانند خبرهای زرد سینمایی است که پاپاراتزی‌ها عاشق آن هستند.

چرا نباید برای مطرح‌شدن بانکداری و پرداخت در رسانه‌های عمومی دست‌وپا زد؟ چرا؟ مگر تا الآن چند بار دیدیم که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران سراغ سوژه‌ای مرتبط با بانکداری و پرداخت بیاید و شری به پا نکند؟ مثلاً کیفیت شبکه بانک و پرداخت در سال‌های گذشته بهبود قابل‌توجهی داشته است؛ اما حتی یک‌بار هم نشد که صداوسیما در بخش‌های خبری خود این را مطرح کند.

یادتان بیاید چند سال قبل را که کیفیت شبکه پایین بود و مدام عابر بانک‌ها دچار مشکل می‌شدند. همین مشکل سوژه جذابی برای صداوسیما بود که در بخش‌های خبری هر وقت خبر کم می‌آورد به این بپردازد که چقدر کیفیت سرویس پایین است؛ اما الآن که کیفیت سرویس به‌طور محسوسی رشد کرده هرگز به سراغ این موضوع نمی‌آید. مگر این‌که زمانی مشکلی درجایی به وجود بیاید و صداوسیما به‌سرعت خودش را برساند. به‌عنوان نمونه کافی است شایعه نشت اطلاعات از شرکتی منتشر شود که بی‌بروبرگرد صداوسیما این شایعه را به یک بحران ملی تبدیل می‌کند که نتیجه‌اش می‌شود پیک زدن تعداد تراکنش‌ها در یک روز و هزینه‌های گزافی که یک رسانه عمومی به همه تحمیل می‌کند.

کافی است صحبت از این شود که قرار است کارمزد گرفته شود. ببینید صداوسیما چه‌ها که نمی‌کند؟ یادتان بیایید آن برنامه مناظره را که تازه نسبت به لشکر عظیم برنامه‌های سطحی تلویزیون کیفیت بالاتری دارد. در همان برنامه ببینید چطور لمپنیزم بر عقل و منطق غلبه کرد؟ ببینید چگونه دو نفر از کسانی که سال‌هاست در فضای بانکداری و پرداخت فعالیت می‌کنند کم می‌آورند. بله! چند بار دیده‌شده که پزشکان جراح بیایند در صداوسیما درباره این صحبت کنند که برای انجام فلان عمل جراحی از چه روشی استفاده کنند بهتر است؟ تابه‌حال چند بار دیده‌شده که مهندسان عمران بیایید و بحث‌های فنی‌شان را در رسانه‌های عمومی مطرح کنند؟ چه کسی گفته که چون بانکداری و پرداخت با همه مردم سروکار دارد باید آمد مسائل را در رسانه‌های عمومی طرح کرد که ظرفیت طرح آن را ندارند؟

رسانه‌های عمومی به درد کسانی می‌خورد که بدشان نمی‌آید به قیمت نابودی صنعت خودشان را مطرح کنند. برخی تصور می‌کنند رسانه‌های عمومی به درد فرهنگ‌سازی می‌خورند. کاش فقط یک مورد به من نشان می‌دادید که رسانه‌های عمومی توانسته‌اند فرهنگی ایجاد کنند که من دست از این دیدگاهم بردارم. رسانه‌های عمومی جای طرح موضوعات تخصصی نیست. هر حرفی جایی دارد و هر نکته مکانی.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.