راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاطمی در حاشیه همایش پنجم: مدل‌های کسب‌وکاریمان در بانکداری الکترونیک را باید بهبود دهیم

در حاشیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تیم راه پرداخت با حمایت دبیرخانه همایش فضایی برای انجام گفت‌وگوهای ویدئویی در اختیار داشت که تلاش شد در این دو روز از شرکت‌های مختلف و سازمان‌های مختلف با فعالان و صاحب‌نظران گفت‌وگوهای ویدئویی کوتاهی در خصوص موضوعات مختلف انجام شود.

آنچه در ادامه آمده بخشی است از گفت‌وگو با سید ولی‌الله فاطمی معاون فناوری اطلاعات و عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران درباره فضای پسا تحریم صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور. این گفت‌وگو از سری «گفت‌وگوهای ویدئویی راه پرداخت در همایش پنجم» است.

سید ولی‌الله فاطمی معاون فناوری اطلاعات و عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران
سید ولی‌الله فاطمی معاون فناوری اطلاعات و عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران

نگاه شما درباره فضای پسا تحریم در صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت چگونه است؟

به نظر من بهترین دوره‌ای که برای رشد و پوست‌اندازی در فضای کسب‌وکار و دانش فناوری و آی‌تی در پسا تحریم می‌تواند برای ما رخ دهد، در حال شروع شدن است و ما باید با نگاه مثبت و با کمک شرکت‌های بین‌المللی باسابقه، همه داشته‌هایی که در این چند سال کسب کرده‌ایم را به‌روز کنیم.

ما نیاز داریم که بسیاری از مدل‌های کسب‌وکاری خودمان در بانکداری الکترونیک را بهبود دهیم. بنا بر محدودیت‌هایی که داشتیم ناچار شدیم که در بعضی از دستورالعمل‌ها و مقررات‌مان جاده‌های فرعی برای خودمان درست کنیم، اکنون ما باید از این موقعیت استفاده کنیم و تمام مسیرهای فرعی را در یک مسیر اصلی بازسازی کنیم. اگر بتوانیم ریل بانکداری و نظام‌های پرداخت را در ریل واقعی خودش قرار دهیم قطعاً خواهیم توانست اثرات اصلی توسعه خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک را داشته باشیم.

ما هنوز در نظام بانکی بین اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و نظام‌های پرداخت یک سرمایه‌گذاری سودده است یا نه، رفتارهای متفاوتی داریم و مقررات در دوره‌های متفاوت، ما را متفاوت کرده است. باید بتوانیم این را یک بازنگری اساسی بکنیم؛ قطعاً باید همه کسب‌وکارها و همه سرمایه‌گذاری‌ها با نگاه توسعه‌ای و سودده باشند. اگر سودده باشند مطمئناً توسعه را هم به دنبال خواهد داشت.

قبول کنیم که دوره پسا تحریم خیلی از روش‌های دستوری که تا پیش از این در یک محیط بسته جواب می‌داده، دیگر کارا نخواهند بود. وقتی رقبای بین‌المللی دارید باید جهانی فکر کنید. وقتی هم می‌خواهید جهانی فکر کنید، مسیر تصمیم‌سازی، دستورالعمل‌ها و مقررات باید خودش مسیر توسعه را ایجاد کند.

در سال‌های تحریم به خاطر اینکه از دنیا عقب نباشیم بانک‌های ما با نگاه ملی سعی کردند سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند تا زیرساخت‌های ما رشد کند اما این نگاه نمی‌تواند جوابگوی سهامدار و سرمایه‌گذار و عاملان اصلی توسعه باشد و وقتی بازیگران بین‌المللی وارد جریان بازی شوند انتظار دارند که در ازای سرمایه‌گذاری سوددهی لازم را داشته باشد.

فکر می‌کنم که دوره پسا تحریم و رفع تحریم‌ها با ورود رقبای بین‌المللی باعث می‌شود که هم دانش فناوری خود را ارتقا دهیم و هم بتوانیم کسب‌وکارهای خود را مجدداً طراحی کنیم تا تضمین سودآوری همیشه در دستور کار ما وجود داشته باشد.

کدام بازیگر باید بیشترین انرژی را روی این پوست‌اندازی بگذارد؟

مسلماً اگر این تحول فراگیر نباشد، جواب نمی‌دهد. پس باید قبول کنیم همه اجزا باید در آن درگیر باشند تا اثرگذار باشد. ولی هرکسی به‌نوبه خودش می‌تواند با پوست‌اندازی و تحول خودش، اثربخشی خودش را افزایش دهد. اینکه توقع داشته باشیم همه اجزا باهم وارد این چرخه شوند توقع افراطی است. این کار حتماً سختی‌های خودش را هم دارد و پیچیدگی‌های بیشتری در قسمت قوانین و فرهنگ‌سازی نسبت به زیرساخت‌های فناوری و کسب‌وکارهای اجرایی وجود خواهد داشت. ولی ناخودآگاه همه باید در این مسیر با هم هماهنگ شوند.

توان شرکت‌های داخلی برای فعالیت در کشورهای خارجی را چطور می‌بینید؟

این فرصت بین‌المللی شدن می‌تواند کیفیت توان داخلی ما را تضمین کند. رقابت، توسعه می‌آورد. چون ما عملاً رقابت بین‌المللی نداشتیم و صرفاً در یک محیط بسته رقابت کرده‌ایم، ممکن است در برخی حوزه‌ها از رقابت بین‌المللی فاصله داشته باشیم. من فکر می‌کنم که اگر شرکت‌های داخلی در چرخه به‌روز کردن دانششان بتوانند به‌سرعت عمل کنند، همچنان بتوانند در حوزه بین‌الملل سهمی برای خودشان داشته باشند. در دنیای حرفه‌ای باید اثرگذار باشید و اگر پیرو باشید قطعاً عقب خواهید افتاد.

فایل ویدئویی مصاحبه راه پرداخت با سید ولی‌الله فاطمی معاون فناوری اطلاعات و عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.