راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در انتظار چه باشیم؟ / ۲۰۱۶، سال تحکیم نوآوری‌های پرداخت

فیلیپ کینگ؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت myPINpad / سال 2015، سالی متعالی برای صنعت پرداخت و تجارت بود؛ سالی که در آن تغییراتی از قبیل حرکت به سمت EMV در آمریکا و ورود اپل پی به انگلستان سروصداهایی را نه‌فقط در صنعت ما بلکه در همه بخش‌ها، پابه‌پای مشتریان و تغییراتی که جهان را به شکل کنونی درآورده به پا کرد. بااین‌حال اگر به سال 2016 نگاه کنیم، می‌توانیم از جدیدترین روندهای برتر شگفت‌زده شویم؛ هرچند بیشتر باید انتظار ادامه و تحکیم آنچه را که در سال 2015 دیده‌ایم داشته باشیم.

2016-Finte-index-way2pay-94-11-12

چه اتفاقی حول‌وحوش مهم‌ترین روندها خواهد افتاد؟ این‌ها چیزهایی است که من فکر می‌کنم:

بیومتریک: فروشندگان تا جایی که شانس با آن‌ها یار باشد محصولاتشان را می‌فروشند. بانک‌ها هم تقریباً تمام گزینه‌های موجود را بررسی می‌کنند و بیشتر آن‌ها را برای ماندن در فضای رقابتی در مقابل بانک‌های زیرک رقیب و نیز شمار زیادی از تأمین‌کنندگان غیر بانکی به کار می‌گیرند.

مقررات: دستورالعمل پرداخت از جانب اتحادیه اروپا، درهای جدیدی را به روی «مدیران پول» باز می‌کند. با قابلیت متمرکزسازی تمام بخش‌های سوابق مالی هر شخص در یک اپلیکیشن واحد، سرویس‌های جدید- برای بازار اتحادیه اروپا- مانند پرداخت اقساط، اعتبار فوری، سامانه‌های وفاداری و مواردی از این قبیل جایگزین اپلیکیشن بانکی خواهند شد.

تلاش بانک‌ها برای سرپا نگه‌داشتن خودشان: از این لحظه به بعد، بانک‌ها تلاش می‌کنند که همگام با نوآوری پیش روند. آیا آن‌ها قادرند با بانک‌های رقیب و دیگران خودشان را تطبیق دهند؟ آیا اصلاً این را می‌خواهند؟

پیشرفت پرداخت‌ها: اندرویدپی، اپل پی، پی‌پال و سامسونگ‌پی به کار واسطه‌ای خود ادامه خواهند داد و جایگاهی را به دست می‌آورند که به تمام اطلاعات حساب‌های بانکی دسترسی کامل خواهند داشت و تمامی پیشنهادها از قبیل فروش بیشتر را ممکن می‌سازند.

اتحاد: باوجود چنین بازار متنوع و وسیعی از پیشنهادات و راه‌حل‌ها، اتحاد اپراتورهای مقیاس بزرگ و راهبردی داخلی برای تولید تعدادی از پردازنده‌های سنگین‌وزن اروپایی اجتناب‌ناپذیر است.

تضمین هویت: تمرکززدایی اصالت‌سنجی به‌سوی تلفن همراه راهش را ادامه خواهد داد و به‌عنوان گامی مهم در جهت رسیدن به تضمین هویتی مناسب خواهد بود. حجم وسیعی از سرویس‌هایی مشابه miiCard به وجود می‌آیند. نرم‌افزار پین تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان سخت‌افزار خواهد بود و البته فرصتی برای دیگر بازیگران اکوسیستم و تولیدکنندگان ترمینال‌ها، به شرطی که آن‌ها نیاز به ساخت مدل کسب‌وکار جایگزین را درک کنند. اگر مسابقه‌ای برای اول بودن در این بازار باشد، مسابقه ماراتن است نه مسابقه دوی سرعت و موارد کاربردی جدیدی ظهور می‌کنند که برخی از آن‌ها در راستای انطباق با (PSD2 (Payment Services Directive خواهند بود. اصالت‌سنجی به‌مرور به‌عنوان چسب نگه‌دارنده تمامی اجزا در کنار هم شناخته می‌شود.

هویت: هویت یکپارچه همچنان در حال بحث و بررسی خواهد بود اما هیچ راه‌حل واحدی امکان‌پذیر نیست، بنابراین هویت یکپارچه پدیدار نخواهد شد، اما بحث در زمینه‌اش سازگار و سازنده خواهد بود.

نگرانی‌های حریم خصوصی: افزایش وسیع قابلیت‌های تلفن همراه طبیعتاً نیاز به تضمین هویت را افزایش می‌دهد که این مورد تأثیر منفی مستقیمی بر روی حریم خصوصی دارد. هرچه قابلیت‌های بیشتری بخواهید، باید اطلاعات خصوصی بیشتری از خودتان به اشتراک بگذارید.

امنیت: توسعه در هر دو زمینه گوشی تلفن همراه و اپلیکیشن، در درجه اول بر روی زیبایی‌شناسی و یا قابلیت تمرکز کرده است. تمرکززدایی مداوم اصالت‌سنجی و قابلیت‌های پرداخت نیازمند استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در مورد امنیت است. پیروی از مقررات، عقب‌مانده اما درراه است.

منبع: نشریه پرداخت سبز، سال چهارم، شماره اول از سری دوم، دی‌ماه 1394

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.