راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازنشسته فعال در حوزه بانکداری الکترونیکی ایران

محمدتقی چهرودی را حتماً کسانی که به دنبال تاریخچه بانکداری الکترونیکی در ایران هستند، می‌شناسند. او و همکارانش دهه 70 توسعه طرح جامع بانک ملی را آغاز کردند. چهرودی که پیش از آن در سازمان کشتیرانی فعالیت می‌کرد هیچ تجربه‌ای درزمینۀ بانکی نداشت. سال 72 بود که پروژه طرح جامع در بانک ملی شروع شد و او نیز به این پروژه پیوست.

محمد تقی چهرودی سال 89 پس از 18 سال فعالیت در بانک ملی بازنشسته شد
محمد تقی چهرودی سال 89 پس از 18 سال فعالیت در بانک ملی بازنشسته شد

خودش درباره تحولی که طرح جامع در نظام بانکداری ایجاد کرد می‌گوید: «تا قبل از این‌که سیستم یکپارچه بانکی به وجود بیاید، سیستم بانکی متکی بر شماره‌حساب بود نه مشتری. شما مشتری شعبه بودید نه بانک و از یک شعبه به شعبه دیگر شما را نمی‌شناختند. اصلاً چک یک شعبه در شعبه دیگر پاس نمی‌شد، می‌گفتند ۲۴ ساعت چک باید در شعبه باشد. سیستم متمرکز موجب شد از متکی به حساب بودن به سمت مشتری برویم. یعنی اگر برای مثال می‌زدند چهرودی چند تا حساب دارد؟ در سیستم لیست می‌شد. به این ترتیب سیستم از یک حالت جزیره‌ای پراکنده درآمد.»

چهرودی درباره سردرگمی بانک‌ها در مورد خرید نرم‌افزارهای بانکی می‌گوید: «وقتی عملاً نقشه راهی نداریم، یک سامانه خارجی وارد می‌کنیم و بدون اینکه مدل مفهومی را رعایت کنیم، محصولاتی روی آن نصب می‌کنیم. البته باید تأکید کنم نقشه راه با مدل مفهومی فرق دارد. تاکنون اغلب اول مدل مفهومی را می‌سازند، سپس محصولات و جای آن‌ها مشخص می‌شود و برای اینکه این مدل تحقق یابد نقشه راه نوشته‌شده و گفته می‌شود. درنتیجه وقتی اول از نقشه شروع نمی‌کنیم، به‌ناچار بدون برنامه حرکت می‌کنیم، بنابراین فقط می‌بینیم چه چیزی در بازار موجود است و آن را می‌خریم، بدون اینکه ببینیم نیاز چیست یا مشاهده می‌شود که فلان بانک سرویسی را آورده، بانک‌های دیگر هم همین کار را می‌کنند.»

چهرودی مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر دارد و مدیریت بازرگانی نیز خوانده است. او در دانشگاه دنتون تگزاس درس خواند و پس از اتمام تحصیلاتش به ایران بازگشت. سال 89 پس از 18 سال فعالیت در بانک ملی بازنشسته شد اما فعالیت‌های چهرودی درزمینۀ بانکداری الکترونیکی پس از بازنشستگی همچنان ادامه دارد.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.