راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش دوگانه فناوری اطلاعات در بانک‌ها

علیرضا لگزائی؛ معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات / کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان‌ها طی دو دهه اخیر تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. امروز دیگر IT به‌عنوان یک ابزار و یا تسهیل‌کننده سایر عملیات و فرآیندهای سازمان تلقی نمی‌شود، بلکه فناوری اطلاعات موتور محرکه همه بخش‌های سازمان است. درواقع باید گفت IT امروز در بانک‌ها نقش دوگانه استراتژیک و عملیاتی دارد، این نقش و رویکرد مسئولیت مدیران و کارکنان این حوزه‌ها را بسیار سنگین‌تر می‌کند چون علاوه بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ، در اجرا و پشتیبانیِ آنچه تصمیم‌گیری شده نیز مسئولیت خواهند داشت.

در سازمان‌های موفق امروزی استراتژی‌های IT را هم‌راستا با راهبردهای کسب‌وکار بنگاه تدوین می‌کنند، یعنی درواقع فناوری اطلاعات به‌عنوان جزء لاینفک تمام برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بانک‌ها قلمداد می‌شود. می‌توان تصور کرد که در حالت ایده آل استراتژی‌های بانک‌ها با حضور مسئولین و تصمیم گیران حوزه IT نوشته می‌شود و راهبردهای بخش فناوری اطلاعات نیز با حضور و مشارکت مدیریت ارشد و سایر بخش‌های بانک تدوین می‌شود. این رویکرد توسعه کسب‌وکار بانکداری بر محوریت IT را تضمین می‌کند. نیازهای بانک همزمان با تکنولوژی و اجزاء آن در حال تغییر است و خواسته‌های مشتریان نیز در حال افزایش است. آنچه در معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک تجارت دنبال می‌کنیم این است که حوزه IT پیش‌قدم شده و پیشرانه تغییر در بانک شود. می‌خواهیم تغییر را از همین‌جا آغاز کنیم، در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری بانک مشارکت فعال داشته باشیم و با ارائه مؤثر نظرات خود در طراحی مدل‌های خلق محصول در بهبود وضعیت کسب‌وکار و تأمین EPS بانک نقش واقعی داشته باشیم. موضوعی که در مسیر پیش رو برای توسعه حوزه فناوری اطلاعات بسیار مهم است افزایش توان مدیریت تغییر در حوزه IT بانک است؛ به این معنا که بتوانیم ضمن تخصیص بخش بیشتری از بودجه و امکانات و توان فکری برای تحقق اولویت اول، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کنیم که جریان عملیات جاری بانک نیز با حداقل مشکل و اختلال ادامه یابد.

.

مهم‌ترین اولویت : تحقق CoreBanking پیشرفته و متناسب با مأموریت‌ها

امروز اولویت اصلی در حوزه فناوری اطلاعات بانک تجارت ، تجهیز بانک به سامانه‌های کاربردی مرتبط با عملیات در قالب CoreBanking یا یک سامانه بانکداری یکپارچه و مشتری محور است. خوشبختانه قبلاً در این حوزه مطالعات بسیار خوبی انجام شده و به انتخاب محصول نیز رسیده‌ایم. قرارداد طراحی، تهیه و بومی‌سازی محصول نیز نهایی شده است. از نگاه ما مجموعه بانک تجارت توان به سرانجام رساندن یک CoreBanking پیشرفته و متناسب با مأموریت‌ها و نیازهای خود را در یک بازه زمانی حداکثر سه‌ساله دارد و انشا الله در پایان این سه سال همکاران عزیز شاهد نتایج پیاده‌سازی CoreBanking بانک تجارت به‌صورت عملیاتی خواهند بود. اولویت دوم ارتقاء و بهبود خدمات و سیستم‌های مبتنی بر IT در صف و ستاد بانک است، یعنی تا زمانی که اولویت اول محقق شود مکلف به افزایش کیفیت، سرعت و پایایی خدمات موجود هستیم. بالطبع هرچه پروژه بزرگ‌تر باشد ریسک‌های مترتب بر آن نیز بااهمیت‌تر می‌شود و باید تمرکز لازم بر مدیریت ریسک پروژه نیز صورت گیرد که این یکی از مهم‌ترین ملاحظات است. هدف ما این است که در انتهای این پروژه، به توانمندی طراحی مدل‌ها و خدماتی که وضعیت برد-برد را برای بانک و مشتری تأمین می‌کند دست‌یابیم. در مسیر توسعه خدمات نوین بانک تجارت ، شعبه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . برای یک بانک بزرگ دارای گستره جغرافیایی در سطح کشور، شعبه همچنان مهم‌ترین درگاه و پل ارتباطی با مشتریان است. علیرغم توسعه دیگر ابزارهای ارتباطی، شعبه همچنان نقطه اتصال بانک با مردم، بزرگ‌ترین مرکز تولید دیتا برای بانک و دماسنج رضایت مشتریان از خدمات است. بالطبع برای بانکی در اندازه بانک تجارت، داشتن شبکه شعب همچنان یک مزیت رقابتی است . اگر بتوانیم سیستم‌های انجام کار و ارائه خدمت در شعبه را ریل‌گذاری بهتری کرده و بهبود بخشیم اثرات آن را در سایر حوزه‌های ارائه خدمات بانک نظیر امور مالی، بین‌الملل، اعتبارات و. . . نیز خواهیم دید. البته برنامه‌ی ما این است که در کنار بهبود سیستم‌های شعبه‌ای بانک به فراخور ظرفیت‌ها و نیازها، پروژه‌های بزرگ دیگری را نیز کلید بزنیم که از آن جمله می‌توان به بهبود سوئیچ صادرکنندگی (خدمات کارت) و سوئیچ پذیرندگی بانک (در حوزه خدمات POS ) اشاره کرد.

.

نگاه راهبردی به توسعه خدمات

برنامه استراتژیک بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات با نگاه دقیق به محیط بیرونی کسب‌وکار بانک و تغییرات تکنولوژی تدوین خواهد شد. آنچه ما ازاین‌پس به دنبال آن هستیم این است که حتی برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز با نگاه استراتژیک تهیه شوند و بر اساس استراتژی‌های جدیدمان برنامه‌هایی با اهداف کمی‌ با معیار پذیرش مسئولیت در افزایش سهم بانک از بازار خدمات الکترونیک و نقش‌آفرینی در تحقق EPS ارائه دهیم. نگاهمان در این هدف‌گذاری کمی و ارائه برنامه با عدد و رقم و شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری نیز این است که نشان دهیم حوزه IT بانک تنها یک مرکز هزینه نیست، بلکه یک مرکز سود نیز هست و می‌خواهد در ایجاد درآمدهای کارمزدی و افزایش EPS بانک نیز فعال باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.