راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی مختصر به کارگاه استانداردهای شبکه بانکی در همایش پنجم

BIAN استانداردی بر پایه معماری سرویس‌گرا است که جهت تعامل بین سرویس‌های بانکی، ایجاد و IFW شامل مدل‌های کسب‌وکار مؤسسات مالی است که توسط شرکت IBM ارائه شده است. کارگاه «استانداردهای شبکه بانکی» به‌صورت مشترک توسط عبدالرضا مصدق، کارشناس ارشد مهندسی کسب‌وکار در شرکت خدمات انفورماتیک و زهرا دبستانی، کارشناس ارشد مهندسی و تحلیل داده در بعدازظهر اولین روز پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.

به گزارش دبیر‌خانه همایش، در این کارگاه ابتدا استاندارد (BIAN (Banking Industry Architecture Network و سپس چارچوب اطلاعاتی IFW(IBM Banking Industry Enterprise Models) معرفی و سپس ابعاد مختلف آن موردبررسی قرار گرفت. بنا به تعاریف ارائه‌شده از سوی مدرسین، BIAN استانداردی بر پایه معماری سرویس‌گرا است که جهت تعامل بین سرویس‌های بانکی، ایجاد و IFW شامل مدل‌های کسب‌وکار مؤسسات مالی است که توسط شرکت IBM ارائه شده است.

این کارگاه در دو بخش ارائه شد. مصدق، بخش اول را با معرفی و تبیین مفاهیم پایه استاندارد BIAN آغاز نمود و گفت: «در حال حاضر جامعه فناوری اطلاعات نیازمند یکپارچه‌سازی نرم‌افزارها و فرآیندهای قدیمی و کنونی خود است که باید هزینه‌های آن را تا حد امکان کاهش دهد. در این زمینه، هیچ بانک یا تولید‌کننده‌ای به‌تنهایی قادر به انجام این وظیفه نیست و تنها راه انجام چنین کاری، استاندارد‌سازی در صنعت بانکداری است و این جایی است که BIAN ایفای نقش می‌کند.»

کارشناس ارشد شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه پس از تشریح تفصیلی سازوکار حاکم بر BIAN و ساختار سازمانی آن، به چگونگی هماهنگی شبکه بانکی با استانداردهای وضع‌شده توسط آن پرداخت. او در پایان مباحث خود بر رابطه بین استاندارد BIAN و فرصت‌های پیش روی صنعت بانکداری از این ناحیه تأکید کرد. بنا به اظهارات او اخذ مجوزهای BIAN در سازوکارهای بانکی می‌تواند به‌عنوان مزیتی برای معرفی کیفیت خدمات بانک‌های تجاری عمل نماید.

در بخش دوم، دبستانی به معرفی IFW و ابعاد اصلی مرتبط با چارچوب آن و مدل‌سازی کسب‌وکار سپرده مدت‌دار با استفاده از IFW پرداخت. او در ادامه با تحلیل و طراحی یک سرویس نمونه با استفاده از IFW گفت: «IFW یکی از بهترین تجربیات صنعت بانکداری است که به کمک مدل‌های آن، می‌توان سرویس‌های BIAN را پیاده‌سازی کرد. IFW، یک چارچوب اطلاعاتی صنعت بانکداری است که توسط شرکت IBM منتشر شده است و این چارچوب انواع مختلف اطلاعات صنعت بانکداری را در قالب مدل‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند».

در بخش پایانی این کارگاه آموزشی پرسش و پاسخ‌هایی در زمینه استاندارد BIAN و سازوکار IFW و کارکردهای آن در صنعت بانکداری و چگونگی کاربردهای عملی آن، بین مدرسین و مخاطبان مطرح شد.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.