راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علیرضا ابراهیم: کیفیت سخت‌افزار را فدای قیمت نکنیم

در فضای راه پرداخت تاکنون بیشتر به سراغ افراد دانشی رفته‌ایم و یا به‌عبارت‌دیگر، به سراغ آدم‌هایی رفته‌ایم که بیشتر در جنبه‌های نرم‌افزاری یا کسب‌وکاری صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت فعالیت می‌کنند. دراین‌بین، احساس کردیم جای فعالان این صنعت در حوزه سخت‌افزار در راه پرداخت خالی است و کم‌کم به این فکر افتادیم با حفظ فضای دانشی راه پرداخت، کمی هم روی افرادی که در این صنعت در حوزه سخت‌افزار فعال هستند انرژی صرف کنیم. چراکه سخت‌افزار به‌تنهایی بخش مهمی از این صنعت را شکل می‌دهد و پرواضح است که نه نرم‌افزار و نه سخت‌افزار، هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و همراهی این دو با هم در کنار یک مدل کسب‌وکاری صحیح است که می‌تواند منجر به ارزش‌افزوده شود.

با همین دید، به سراغ علیرضا ابراهیم مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک رفتیم، کسی که بیش از یک‌میلیون و دویست هزار دستگاه کارت‌خوان را وارد ایران کرده است. ابراهیم فارغ‌التحصیل رشته حسابداری در سال 67 است و مدرک MBA از دانشگاه American University in Asia (امارات) دارد. در بین سابقه فعالیتش در چند کشور دنیا، جربه همکاری چندساله با IBM در کشور  انگلستان را نیز در کارنامه خودش دارد.

رضا ابراهیم مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک
علیرضا ابراهیم مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک

از IBM تا فرتاک

ابراهیم در خصوص ورودش به صنعت بانکی ایران با اشاره به فعالیتش در IBM آکسبریج در نزدیکی لندن می‌گوید: «قبل از بازگشتم به ایران، سابقه فعالیت بازرگانی زیادی در فضای بین‌المللی داشتم. همانطور که می‌دانید خریدهای خارجی برای شرکت‌های ایرانی هم با توجه به شرایط سال‌های گذشته ارتباط بین‌الملل خوبی را می‌طلبد و از آنجا که من سال‌ها خارج از کشور در انگلستان و امارات زندگی و در زمینه بازرگانی فعالیت کرده بودم، در این زمینه آشناهای زیادی داشتم. با ورودم به صنعت بانکی ایران، این آشنایی‌ها توانست به من کمک زیادی کند و خرید از کشورهای مختلفی مانند کانادا، آفریقای جنوبی، تایوان، کره، چین و بعضی از کشورهای اروپایی داشته‌ام و اکنون به عنوان مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک فعالیت می‌کنم.»

ابراهیم درباره حضور و فعالیتش در فرتاک می‌گوید: «بیشترین میزان تجربه‌ کاری‌ام را روی دستگاه‌های ترمینال پایانه فروش و کارت‌خوان داشته‌ام، یعنی حوزه‌ای که اکنون شرکت فرتاک به‌طور خاص و ویژه روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.خوشبختانه وقتی وارد فرتاک شدم توانستیم سبد کالای فرتاک را در زمینه پرداخت گسترده کنیم. ما در شرکت فرتاک از دستگاه‌های وریفون، بایتل و کسلز استفاده می‌کنیم که خرید آن‌ها با من است.»

.

سخت‌افزار باید باکیفیت باشد

رضا ابراهیم به‌عنوان مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک، به‌شدت معتقد است که سخت‌افزار باید باکیفیت باشد و با رفتن به سمت برندهای چینی‌ای که بی‌کیفیت هستند سخت مخالف است. ابراهیم دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه از آنجایی که خرید کالای بی‌کیفیت چینی در ایران باب شد، لطمه بزرگی به کالاهای باارزش و باکیفیت وارد شد و خیلی‌ها بدون اینکه به کیفیت محصول فکر کنند روی آوردند به کالای ارزان‌قیمت. البته سوءتفاهم پیش نیاید؛ مسئله چینی بودن محصولات نیست؛ بلکه مسئله بی‌کیفیت بودن محصولات است که متأسفانه در بین برندهای چینی این عدم کیفیت بیشتر از دیگر کشورها دیده می‌شود. چراکه ما برندهای چینی‌ای می‌شناسیم که اگر از برندهای معروف آمریکایی و اروپایی بهتر نباشند کمتر هم نیستند. ولی متأسفانه تقریباً هر آنچه از این کشور وارد ایران می‌شود آن بخش بی‌کیفیت ماجراست. پیرو همین رویکرد است که بعد از مدتی مجدداً بانک‌های بزرگ رو به خرید دستگاه‌های باکیفیت آورده‌اند چراکه متوجه اشتباه خودشان شده‌اند.»

.

عیار کیفیت را زمان نشان می‌دهد

او در ادامه می‌گوید: «به نظر من و دیگر همکارانم در فرتاک، درست است که برخی از دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های چینی گران‌تر هستند اما واقعیت این است که این دستگاه‌های باکیفیت‌تر می‌توانند در درازمدت خودشان را ثابت کنند، چون کیفیت بهتر چه ازلحاظ سخت‌افزاری و چه ازلحاظ عملیاتی می‌تواند رضایت‌مندی مشتری را به همراه بیاورد.»

.

کیفیت ارزان نیست

ابراهیم معتقد است لطمه‌ای که به سیستم بانکی ما می‌خورد دقیقاً همان لطمه‌ای است که در سیستم خودروهای ما وارد شده که فقط به لحاظ ارزانی کالا، خودروهایی را وارد مملکت می‌کنند که ازلحاظ قیمت هم دیگر خودروها را تحت شعاع قرار می‌دهد و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند سلامت دارنده خودرو است.

مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک این‌طور ادامه می‌دهد: «به همین ترتیب ما می‌توانیم به همه محصولاتی که وارد این مملکت می‌شوند این موضوع را تعمیم دهیم. محصولات بی‌کیفیت چینی بازار ایران را در اختیار گرفته درصورتی‌که همین چین بازار آمریکا راهم در اختیار دارد اما با کیفیتی باورنکردنی.

Reza-Ebrahim-farta-way2pay-index-94-10-19

نه‌تنها در حوزه دستگاه کارت‌خوان بلکه در دیگر حوزه‌ها هم همین شکل است؛ در برهه‌ای از زمان که از لحاظ تحریم‌ها به‌شدت تحت‌فشار بودیم به نمایندگی یکی از بانک‌های بزرگ کشور مأمور شدیم تا با یک شرکت چینی در خصوص واردات دستگاه خودپرداز یک تعاملی داشته باشم و حتی چند دستگاه از آن را برای بررسی بیشتر وارد کشور کردیم ولی وقتی از نزدیک کارشناسان ما آن دستگاه‌های خودپرداز چینی را بررسی کردند، به این نتیجه رسیدیم که آن برند به‌هیچ‌وجه با برندهایی مثل NCR از لحاظ کیفیت قابل‌مقایسه نیست و ما دیگر مذاکره با آن شرکت را ادامه ندادیم؛ جالب‌تر اینکه الآن شرکتی در ایران همان برند را به شکلی انحصاری وارد می‌کند. متأسفانه همین رویکردِ برخی از شرکت‌های داخلی که کیفیت را فدای قیمت می‌کنند، باعث شد حتی معدود شرکت‌هایی که قصد تولید محصولات با کیفیت در کشور داشتند را به ورطه نابودی بکشاند.»

به گفته رضا ابراهیم، او تیمش در شرکت فرتاک به‌طور ویژه روی کارت‌خوان متمرکز هستند ولی با توجه به تجربیات زیادی که در حوزه بین‌المللی داشته‌اند آمادگی فعالیت در حوزه بازرگانی در تمام حوزه‌های سخت‌افزاری و حتی نرم‌افزاری در فضای بین‌المللی را هم دارند.

.

رکورد یک‌میلیون و دویست‌هزار دستگاهی

از او می‌پرسیم که تاکنون چند دستگاه کارت‌خوان خریداری کرده است؟ ابراهیم قبل از هر چیز تأکید می‌کند که در انجام خریدها هیچ‌وقت تنها نبوده است و تک‌تک نام افراد تأثیرگذاری که در برهه‌ها زمانی مختلف در تیمش بودند را می‌آورد و می‌گوید: «فکر می‌کنم که بالای یک‌میلیون و دویست هزار دستگاه کارت‌خوان باشد؛ اما همان‌طور که گفتم خریداری این تعداد دستگاه صرفاً کار من نبوده و اعضای دیگری هم در این فرایند دخیل بوده‌اند. در طول این سال‌ها هم از برندهای معتبر زیادی خرید کرده‌ایم.»

رضا ابراهیم به‌عنوان مدیر تأمین و بازرگانی خارجی شرکت فرتاک تأکید می‌کند که آن‌ها در شرکت فرتاک به دنبال این هستند که طعم کیفیت را در حوزه دستگاه کارت‌خوان به مشتریانشان بچشاند و البته از روندهای روز دنیا در این صنعت هم بی‌خبر نیستند و فعالیت‌هایی در راستای جدیدترین روندهای دنیا در حوزه دستگاه کارت‌خوان نیز انجام می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.