راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک‌های خصوصی به شیوه جدید گرفتن کارمزد اعتراض کردند؟

نامه‌ای در رسانه‌ها منتشر شده که

کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی خواهان توقف اجرای بخشنامه اخذ کارمزد تراکنش‌های خرید از بانک‌ها پذیرنده شد
کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی خواهان توقف اجرای بخشنامه اخذ کارمزد تراکنش‌های خرید از بانک‌ها پذیرنده شد

به رئیس کل بانک مرکزی نوشته‌اند و خواهان توقف اجرای بخشنامه اخذ کارمزد تراکنش‌های خرید از بانک‌ها پذیرنده شد‌ه‌اند. در روزهای گذشته بانک مرکزی به صورت ناگهانی و طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از اول دی ماه کارمزد تراکنش‌های کارت‌خوان را بانک‌های پذیرنده باید پرداخت کنند نه بانک‌های صادرکننده. با توجه به این که بانک‌هایی مانند ملی تاکنون هزینه زیادی بابت کارمزد پرداخت می‌کردند از این ابلاغیه دفاع کردند و بانک‌های خصوصی که در زمینه پذیرش پیشتاز هستند اکنون بابت پول‌هایی که وارد حساب‌های آنها می‌شود باید کارمزد پرداخت کنند.

 

در نامه اعتراض به شیوه جدید گرفتن کارمزد چه نوشته شده؟

در این نامه آمده است که طبق رویه بین‌المللی کارمزد خرید از پذیرندگان اخذ می‌شود نه از بانک‌های آنان.

طبق بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شده است از اول دی‌ماه کارمزد تراکنش‌های خرید از دستگاه‌های کارتخوان توسط بانک‌‌ها پرداخت می‌شود.

 

این کارمزد که یک درصد از مبلغ خرید را شامل می‌شود، حداقل ۵۰۰ ریال و حداکثر ۲۵۰۰ ریال تعیین شده است که باتوجه به رسوب وجوه حساب پذیرندگان، از بانک‌های پذیرنده دریافت می‌‌شود و منابع حاصله از آن، در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)، شتاب و شاپرک قرار می‌گیرد.

در این نامه احتمال داده شده است که برخی از فعالان صنعت پرداخت (PSP) با هدف کسب سود کوتاه مدت با مراجعه به پذیرندگان تراکنش با تخصیص بخشی از درآمد حاصل از کارمزد نسبت به تغییر دستگاه‌های کارتخوان بدون اطلاع بانک اقدام کرده و در نتیجه بانکها به محلی برای تسویه تراکنش‌ها و ایجاد درآمد برای این شرکت‌ها تبدیل شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.