راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصتی برای تعامل با استارتاپ‏‌ها

ناصر غانم زاده؛ بنیان‌گذار گروه استارتاپ‏‌های ایران / گرچه فضای فناوری اطلاعات کشور تاکنون چندین نسل از استارتاپ‏‌ها را تجربه کرده است، در چند سال گذشته شاهد جریانی فراگیر و گسترده در راه‏‌اندازی استارتاپ‏‌ها بوده‏‌ایم. این جریان با همه انتقاداتی که گاه به آن وارد است توانسته است روحی تازه بر پیکره کهن‌سال صنعت فناوری اطلاعات کشور بدمد. این پیکره که (به‌جز ‌اندک شرکت‏‌هایی که توانسته‌‏اند خود را چابک و به ‏روز نگه دارند) بیشتر از شرکت‌‏هایی تشکیل شده که کالبدی نیمه‏‌جان دارند یا به‌واسطه وابستگی شدید به شرکت‏‌های بزرگ دولتی در وضعیت مناسبی به‏‌سر نمی‏‌برند و گاه حتی «وام-لازم» هستند.

خوشبختانه در الکامپ امسال (که بالاخره توسط نظام صنفی برگزار می‏‌شود) فضایی برای استارتاپ‏‌ها فراهم شده است. گرچه معمولاً نمایشگاه‌‏های این‌چنینی ارزش چندانی برای استارتاپ‏‌های ایجاد نمی‏‌کنند، ولی این گرایش به استارتاپ‏‌ها را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه می‏‌تواند نشان‏‌دهنده این باشد که این پیکره کهن‌سال بالاخره دریافته است که برای عقب نماندن باید خود را با استارتاپ‏‌هایی ‏هم‏پا کند که گاه فرسنگ‏‌ها از آن جلوتر هستند. از دیگر سو، الکامپ فرصتی است تا استارتاپ‏‌های چابک که موتور محرک نوآوری هستند، دستاوردهای خود در این مدت کوتاه نشان دهند و از فرصت‏‌های شبکه‏‌سازی که گاه برایشان سودمند است، بهره‏‌برداری کنند. همچنین برای آن ‏دسته از استارتاپ‏‌هایی که بخش مشتریانشان شرکت‏‌ها و سازمان‏‌های بزرگ هستند، فرصتی است تا از تجربه‏‌های شرکت‏‌های جاافتاده‌تر بهره ببرند، نیز گشایش دری برای همکاری‏‌های مشترک با اندک شرکت‏‌های پیشرو است.

در این نمایشگاه فرصت دیگری برای شرکت‏‌های جاافتاده‌‏تر و بنیان‏گذاران آن‌‏ها نهفته است و آن سرمایه‏‌گذاری‏‌های هرچند اندک در نقش فرشته‌‏ی سرمایه‏‌گذار (Angel Investor) در استارتاپ‏‌ها است. این کار فرصت‏‌های دوجانبه خوبی را برای هر دو طرف فراهم می‏‌کند. در پایان یادآور می‏‌شوم الکامپ فرصتی است درخشان برای نزدیک شدن این دو جریان اصلی فناوری اطلاعات کشور و این حرکت نظام صنفی را باید پاس داشت و آن را نشانه مثبتی از گام‏‌های سودمندتر دانست.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.