راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شمیر کرکال کارآفرینی در شاهراه بانکداری و پرداخت

شمیر کرکال در صفحه لینکدین خودش را یک کارآفرین در تقاطع میان بانکداری، پرداخت و فناوری معرفی می‌کند. کسی که تجربه قابل‌توجهی درزمینه مشاوره خدمات مالی و صنعت فناوری اطلاعات دارد. او از مؤسسان شرکت سیمپل است. سیمپل که در اصل با نام سیمپل بانک شناخته می‌شود، اواخر سال 2011 در آمریکا و باهدف آسان‌سازی بانکداری و برطرف کردن نیازها و انتظارات واقعی مشتریان از یک بانک، راه‌اندازی شد. سیمپل بر اساس تجربه کاربر از طریق اینترنت همراه طراحی‌شده و توجه تعداد زیادی از مشتریان و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

Shamir-Karkal-way2pay-index-94-09-15

سیمپل یک حساب بانکی در اختیار مشتری می‌گذارد که تمام ابزار لازم برای مدیریت پول را دارد و مدیریت مالی شخصی را آسان می‌کند. این شرکت عقیده دارد اتخاذ تصمیمات عاقلانه درباره نحوه مخارج و پس‌اندازها باید آسان و حتی جذاب باشد. تمام ابزار موردنیاز مشتری برای مدیریت پول، در حساب او گنجانده‌شده است. سرمایه موجود در حساب سیمپل، توسط بانک همکار آن‌ها، بانکورپ نگهداری می‌شود. سیمپل نیز تمام چیزهای دیگر را ارائه می‌دهد، که می‌توان به کارت ویزای سیمپل، نرم‌افزار قدرتمند موبایلی برای اندروید و آی‌اواس و یک رابط کاربری اینترنتی با پشتیبانی کامل مشتری اشاره کرد. در ماه فوریه سال 2014 بانک بی‌بی‌وی‌اِی سیمپل را به قیمت 117 میلیارد دلار خرید.

ایده اولیه راه‌اندازی سیمپل «بیایید یک بانکداری خرد راه‌اندازی کنیم» بود. در ابتدای راه او و همکارش متوجه شدند که بانک‌های بزرگ آمریکای از راه سردرگم کردن مشتریان با فرآیندهای پیچیده کسب درآمد می‌کنند. او می‌گوید: «بانک‌های بزرگ در 30 سال اخیر بیشتر از طریق کسب مال، خود را رشد داده‌اند. این در حالی است که مدل کسب‌وکاری بانک‌های کوچک برای بقای خود، از راه جذب سودهای بانکی بوده است. مسئله اینجاست که امروزه بانک‌های بزرگ در آمریکا از طریق دریافت کارمزد هزینه‌ها از مشتری، بیشتر درآمدهای خود را به دست می‌آورند. تمام این هزینه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری مرتکب یک اشتباه می‌شود.»

کرکال در دانشگاه بنگلور هند و در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر خوانده است. سپس در موسسه‌ای در هند که عنوان مرکز همزیستی فناوری اطلاعات را دارد، فناوری اطلاعات خوانده و بین سال‌های 2004 تا 2006 هم در دانشگاه کارنِیجی مِلون آمریکا به تحصیل علوم مالی و استراتژی پرداخته است.

پیش از اینکه به جاش رایش در راه‌اندازی سیمپل بپیوندد، مشاور تخصصی استراتژی مؤسسات مالی اروپا، خاورمیانه و ایالات‌متحده آمریکا در شرکت مک‌کینسی بود. او در حال حاضر عضو هیئت‌مدیره شرکت سیمپل در پورتلند است.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.