راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به جای USSD، اینترنت 3G و اپلیکیشن‌ها را جدی بگیرید

اخیراً محدودیت‌هایی در حوزه ارائه خدمات پرداخت روی درگاه USSD اعمال شده است. برخی معتقدند رمزگذاری نشدن اطلاعات بانکی مشتریان و قرار گرفتن آن‌ها روی سرورهای اپراتورها دلیل ممنوعیت‌های اخیر است؛ در چنین شرایطی استفاده از برنامک‌های مبتنی بر اینترنت برای ارائه خدمات پرداخت به‌عنوان یک راه‌حل میانی پیشنهاد می‌شود؛ اما پرسش اینجاست که آیا کد کردن اطلاعات توسط اپراتورها به‌منظور رعایت اصول امنیتی،‌ می‌تواند استفاده از درگاه USSD را همچنان به‌عنوان یک گزینه پیش روی مردم باز نگه دارد؟

محمد نژاد صداقت، مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «کد کردن پیام‌ روی USSD اگرچه شدنی است اما صرفه اقتصادی ندارد و از مسیر آینده دور است، بنابراین نباید روی تکنولوژی قدیمی سرمایه‌گذاری کرد. چراکه می‌توان با کیفیت خیلی خوب، محتوایی را روی 3G یا اپلیکیشن منتقل کرد و بهتر است USSD هر چه سریع‌تر با کانال‌های مطمئن‌تر جایگزین شود.»

او ادامه می‌دهد: «برنامک، شبیه به مدل اینترنت کار می‌کند و در این مدل، تمام پروتکل‌های امنیتی رعایت و کل کانال رمزگذاری می‌شود. داده‌ای که ردوبدل می‌شود نیز به‌هیچ‌وجه قابل‌تشخیص نیست و اپراتور هم در این میان دیگر نقشی ندارد.»

مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ، فعالیت انحصارطلبانه اپراتورها را یکی دیگر از مشکلات USSD دانسته و می‌گوید: «اپراتورها 80 درصد درآمد هر تراکنش را از آن خود می‌کنند،‌ درحالی‌که با مهاجرت خدمات روی بستر دیتا و اینترنت، این انحصارطلبی از بین می‌رود. در آن شرایط، اپراتور دیگر نمی‌تواند سهمی از درآمدها داشته باشد. ذخیره این درآمدها نیز منجر به ارائه و توسعه برنامک‌های کارآمدتر با محتوای غنی‌تر و ظاهری مناسب‌تر می‌شود تا بدین ترتیب مشتریان هم تشویق به استفاده شوند.»

به گفته وی، ممکن است در آینده نزدیک بخش عمده‌ای از تراکنش‌های پرداخت‌ روی اپلیکیشن‌ها انجام شود و به نظر، بانک مرکزی از این قضیه حمایت می‌کند؛ چراکه هم انحصار اپراتور شکسته و هم امنیت مشتریان حفظ می‌شود.

مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ در پاسخ به این سؤال که با توجه به ممنوعیت انجام تراکنش خرید و مانده‌گیری، چه اندازه از کاربران USSD ریزش می‌کنند، می‌گوید: «به گفته بانک مرکزی، کاربران هر بانک می‌توانند مانده‌حساب‌شان را از سوئیچ‌ بانک خود بگیرند؛ به‌هرحال این مسئله یک آسیب است. البته کاربر برای دریافت مانده‌حساب‌ کارمزد پرداخت می‌کند؛ یعنی صرفاً هنگام نیاز از USSD برای دریافت مانده‌حساب استفاده می‌کند. در شرایط نیاز، احتمالاً کاربر از USSD بانک خود استفاده می‌کند و با مشکل جدی مواجه نخواهد شد؛ بنابراین ریزش خاصی در سطح کلی نخواهیم داشت.»

به گفته وی، یکی از راه‌های زنده نگه داشتن کدهای دستوری، روی آوردن به خدمات ارزش‌افزوده است. چراکه USSD‌  کانالی کاربرپسند است و باید توانست از آن به‌عنوان یک کانال ارتباطی استفاده کرد. از طریق این کد می‌توان نظرسنجی و رأی‌گیری انجام داد و داده ردوبدل کرد. همچنین می‌توان به‌جز متن، محتواهای دیگری مشروط به کدگذاری جابه‌جا کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.