راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گرگانی‌نژاد: ۱۳ هزار سایت نماد اعتماد الکترونیک گرفته‌اند

مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران طبق ماده ۸۰ قانون تجارت الکترونیک مصوبه سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی تأسیس شد تا فضای تجارت الکترونیک، هویت دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین را ساماندهی کند. سال گذشته نیز آیین دادرسی الکترونیک در مجلس به تصویب رسید. محمد گرگانی نژاد، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران می‌گوید در حوزه تجارت الکترونیک مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌ایم و قوانین خوبی هم در این زمینه داریم.

گرگانی نژاد معتقد است با وجود اینکه برخی اسناد الکترونیک را قانونی نمی‌دانند اما این اسناد کاملاً قانونی است و در تلاشیم برای کاهش کاغذبازی‌های اداری و کاهش اتلاف وقت شهروندان از این روش استفاده کنیم. او ادامه می‌دهد برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک طراحی شد و هم‌اکنون هر فروشگاه اینترنتی و وب‌سایتی که تراکنش آنلاین دارد حتماً باید این نماد را در اختیار داشته باشد، ضمن اینکه فرهنگ‌سازی‌های لازم را برای توجه شهروندان به ای نماد در فروشگاه‌های اینترنتی انجام داده‌ایم.

برای اعطای نماد اعتماد نیز پیش‌شرط‌هایی چون تأیید صلاحیت صاحبان شرکت، آدرس و محل کار معتبر و تأییدیه سازمان‌های مربوطه در هر حوزه فروش اینترنتی وجود دارد.

مطابق با گفته‌های رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک هم‌اکنون ۱۳ هزار سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده‌اند و با هماهنگی پلیس فتا کم‌کم از فعالیت سایت‌هایی که ای نماد ندارند جلوگیری خواهد شد. در اسفند سال ۹۳ تعداد فروشگاه‌های اینترنتی‌ای که نماد اعتماد دریافت کرده بودند ۸ هزار سایت اعلام شده بود.

به گفته گرگانی نژاد برخی از شرکت‌های بازاریابی هرمی با وجود اینکه از وزارت صنعت مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند اما کالاهایی را عرضه می‌کنند که غیراستاندارد است و در کارگاه‌های غیرمجاز تولید می‌شود، اما مطابق با ماده ۸۷ قانون اصناف مسئولیت ساماندهی این شرکت‌ها بر عهده مرکز اصناف ایران است. مرکز اصناف ایران در ۲ ماهه اخیر موضوع ساماندهی به فعالیت شرکت‌های بازاریابی هرمی را در دستور کار قرار داده است.

منبع: ایکامیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.