راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا هر فرد این‌همه حساب‌های متعدد در بانک‌ها دارد؟

روزی که رفتم دانشگاه در بانک تجارت حسابی برایم باز کردند. آن زمان بانک تجارت ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها داشت. این بانک در خود دانشگاه شعبه هم داشت و بدون این‌که درخواستی داده باشم حسابی برایم باز شد. از این حساب استفاده خاصی نکردم و راکد ماند. بانک ملت هم شعبه‌ای در جلوی در دانشگاه داشت و آنجا هم به بهانه دیگری حسابی باز کردم و آن‌هم به‌مرور راکد شد. بعداً که شروع به کارکردم در بانک سامان حسابی باز کردم و به‌مرور چند حساب در شعبه‌های مختلف باز کردم و برای برخی فعالیت‌های مربوط به‌حساب جاری هنوز هم باید به شعبه افتتاح حساب بروم. سربازی هم که رفتم مجبور شدم حسابی در بانک سپه بازکنم که حقوق سربازیم به آن واریز شود.

هرکسی برای داشتن حساب‌های متعدد قصه‌ای دارد و نه در بانک‌های مختلف که در شعبه‌های مختلف هم هرکسی ممکن است چند حساب داشته باشد. این‌که در بانک‌های مختلف حساب‌های گوناگونی داشته باشیم هرکدام دلیل مشخصی دارد. همه با دلیل خاصی این تعداد حساب بازکرده‌اند و اگر یک حساب در یک بانک کار افراد را راه می‌انداخت حتماً به همان یک حساب اکتفا می‌کردند.

زمانی یکی از دوستان فعالم درزمینه فناوری‌های بانکداری می‌گفت برخی از بانک‌های ما بسیار پیشرفته هستند و از بسیاری از بانک‌های اروپایی و آمریکایی هم جلوتر هستند. آن زمان حرف من این بود که این مهم نیست که برخی از بانک‌های ایرانی چقدر جلو هستند. مهم این است که میانگین با واریانس کم، خوب باشد. اگر یکی از بانک‌های ما خوب باشند و بقیه بسیار پایین‌تر از آن اصلاً فایده ندارد. بانک‌ها بدون ارتباط باهم هیچ معنایی ندارند و هرکسی برای این‌که از خدمات بانک‌ها استفاده کند هیچ‌وقت از خدمات فقط یک بانک استفاده نمی‌کند و همیشه از میانگین بانک‌ها استفاده می‌کنند. زمانی که بانک‌ها در یک سطح نباشند طبیعی است که افراد به‌مرور حساب‌های مختلف در بانک‌های مختلف باز می‌کنند.

این‌که اخیراً گفته‌شده که بانک مرکزی به دنبال محدود کردن افتتاح حساب‌های متعدد در بانک‌های مختلف است را باید به فال نیک گرفت. این‌که هرکسی یک کد ملی دارد و همین کد ملی می‌تواند مبنای شماره‌حساب او باشد. البته برای شخصیت‌های حقوقی هم شماره ملی شرکت می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد. البته بانک‌ها محصولات متفاوتی دارند و افراد هم حق‌دارند از محصولات متفاوت استفاده کنند.

مهم این است که شیوه شناسایی افراد متحول شود. در حال حاضر ما از روش‌های شناسایی سنتی استفاده می‌کنیم و روش‌های بیومتریک و بسیاری از روش‌های نوآورانه دیگر به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است.

حساب‌های متعددی که افراد در بانک‌ها دارند بانک‌ها را با انبوهی از اطلاعات پراکنده روبه‌رو کرده است که دیر یا زود باید چاره‌ای برای آن بیندیشند.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.