راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزایا و معایب خرید آنلاین / تیغ دولبه خرید آنلاین

در دنیای امروز افراد زمان زیادی را آنلاین یا حداقل در پشت میز کامپیوتر می‌گذرانند. درنتیجه خرید آنلاین اتفاق دور از ذهنی نیست. زمانی که تبلیغات اینترنتی را با قیمت‌های مناسب مشاهده می‌کنید یا در حال جست‌وجو برای مشاهده قیمت یک کالا هستید به‌مرورزمان خرید آنلاین برای افراد به امری نام‌آشنا و عادی تبدیل می‌شود. خرید آنلاین در کشورهای پیشرفته بسیار طبیعی و عادی است. خرید آنلاین در کشور ما نیز در حال تبدیل‌شدن به امری روزمره و عادی است. شاید بتوان شروع این فرآیند را در پرداخت‌های آنلاین قبض‌های تلفن و برق و‌… دید. البته پرداخت آنلاین شروعی برای خرید آنلاین بوده است اما در روند خرید آنلاین نقش بسزایی داشته است. فروشگاه‌های آنلاین در کشور در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. شاید چند سال پیش کسی به خرید آنلاین اعتماد نمی‌کرد و تنها برای چک کردن قیمت به فروشگاه‌های آنلاین رجوع می‌کرد. اما با گذشت زمان، اعتماد بیشتر مردم، بیشتر شدن تعداد و فعالیت‌های این فروشگاه‌ها، سهم فروش فروشگاه‌های آنلاین در بازار افزایش یافت. شاید اولین کالاهایی که به‌طورجدی فروش آنلاین حول آن‌ها می‌چرخید وسایل الکترونیکی نظیر دوربین و تلفن همراه باشند. حتی امروز هم بیشترین توجه در فروشگاه‌های آنلاین حول تلفن‌های همراه و محصولات دیجیتال است و اخیراً فروش دیگر محصولات مانند لباس، مواد غذایی، محصولات بهداشتی و‌… شروع شده است. اما این روش فروش کالا مزایا و معایب خود را دارد و با توجه به تجربه‌های اشخاص در نقاط مختلف دنیا مزایا و معایب تقریباً یکسانی بروز می‌کنند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که سطح و گسترگی خرید آنلاین و خدمات و پیشنهادهای ارائه‌شده در کشور ما در حال رشد است و هنوز به سطح بین‌المللی نرسیده است. اما با سرعتی که کسب‌وکارهای این حوزه در حال گسترش هستند انتظار می‌رود در زمانی نه‌چندان دور شاهد خدمات و پیشنهادهایی با کیفیتی مشابه با کشورهای پیشرفته در این حوزه باشیم. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به مزایا و معایب خرید آنلاین بپردازیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

.

مزایای خرید آنلاین

– صرفه‌جویی در وقت و بدون مجادله: با توجه به محل زندگی شما، ممکن است نیازمند طی کردن مسافت طولانی جهت رسیدن به بازار یا محل خرید کالای موردنظر خود باشید. به‌علاوه باید میزان ترافیک، جای پارک خودرو و مسافت پیاده تا محل موردنظر را در نظر بگیرید. حتی ممکن است وسیله نقلیه نداشته باشید و رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی و رفتن به محل موردنظر برای شما سخت باشد. در بسیاری از مواقع شما نیازمند خرید تنها یک کالا هستید که میزان وقت و هزینه مصرفی برای رسیدن به فروشگاه موردنظر را توجیه نمی‌کند. درحالی‌که در خرید آنلاین شما در خانه خود کالای موردنظر را سفارش می‌دهید.

– کاهش مصرف بنزین: با توجه به گران شدن قیمت بنزین در چند سال اخیر، مقدار مصرف بنزین هرروز برای ما مهم‌تر می‌شود. حتی برای مسافت‌های کوچک هم بنزین مصرف می‌شود و برای آن ما مجبور به پرداخت هزینه هستیم لذا خرید آنلاین بسیار باصرفه‌تر از خرید فیزیکی در محل است.

– توانایی در مقایسه قیمت: وقتی شما در حال خرید در بازار یا در فروشگاه‌های موردنظر خود هستید به دلیل مشاهده کالا از نزدیک و برقرار کردن ارتباط بهتر با کالای موردنظر، شاید نتوانید جلوی خود را بگیرید تا از چند فروشگاه دیگر در مورد قیمت کالا پرس‌وجو کنید و کالای موردنظر خود را همان لحظه خریداری کنید. درحالی‌که در خرید آنلاین این اتفاق برای شما نمی‌افتد و شما قادر خواهید بود تا قیمت‌های کالای موردنظر خود را در دیگر فروشگاه‌ها هم چک کنید.

– مجبور به خرید نمی‌شوید: هنگام خرید بسیاری از ما با فروشندگانی برخورد کرده‌ایم که در ابتدای ورود به فروشگاه، شروع به توضیح دادن در مورد اجناس خود می‌کنند، در مورد تخفیف‌ها صحبت می‌کنند و ما را مجبور به در نظر گرفتن و خرید یک کالای خاص می‌کنند و بسیاری از افراد از قرار گرفتن در این حالت خوششان نمی‌آید. در خرید آنلاین کسی شما را مجبور به خرید نمی‌کند. شما می‌توانید با فراغ بال کالای خود را جست‌وجو کنید و باحوصله کالای موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

– نظرات کاربران: در خرید آنلاین شما قادر خواهید بود از نظرات خریداران پیشین و کاربران عادی در مورد محصول موردنظر خود اطلاع کسب کنید. امری که در خرید فیزیکی از فروشگاه اتفاق نمی‌افتد و شما مجبور هستید بدون دانستن نظرات دیگر استفاده‌کنندگان محصول موردنظر را خریداری کنید. حتی ممکن است شما برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین از نظرات دیگران مطلع شوید و برای خرید به فروشگاه‌های فیزیکی بروید. اما در کل هنگام خرید آنلاین می‌توانید در همان لحظه با توجه به نظرات دیگر مصرف‌کنندگان و با دانش کافی کالای موردنظر خود را خریداری کنید.

– حق انتخاب و سایزهای کامل: تابه‌حال چند بار برای شما پیش آمده است که برای خرید یک محصول به بازار یا فروشگاه رفته‌اید اما سایز موردنظر شما موجود نبوده است. این اتفاقی است که برای اکثر ما افتاده است. برخلاف فروشگاه‌های سنتی، در فروشگاه‌های آنلاین تمامی سایزهای یک محصول و انواع مختلف آن موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید محصول موردنظر خود را بدون جست‌و‌جوی بیشتر خریداری کنید.

.

معایب خرید آنلاین

– هزینه پست: هزینه پست محصول بسیار مهم است. گاهی حتی ممکن است هزینه ارسال محصول از خود محصول نیز بیشتر شود. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین ارسال رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. شما موقع خرید باید به هزینه ارسال توجه کنید و سپس اقدام به پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین کنید. بسیاری هنگام دیدن یک محصول کنترل خود را از دست می‌دهند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر کالای موردنظر را خریداری کنند. شما باید توجه کنید که آیا هزینه ارسال از هزینه رفت‌وآمد به فروشگاه فیزیکی کمتر می‌شود یا خیر، اگر این هزینه کمتر بود شما در معامله سود کرده‌اید.

– زمان انتظار: در خرید فیزیکی شما بلافاصله می‌توانید کالای خود را در اختیار داشته باشید. اگر شما کالایی را آنلاین خریداری کنید به‌طور متوسط یک یا دو روز باید برای تحویل کالا منتظر بمانید. اما برای همه‌چیز باید صبر کرد شاید این زمان انتظار ارزش کالای خریداری‌شده را برای شما بیشتر کند.

– نمی‌توانید آن را امتحان کنید: فرض کنید قصد خرید لباس به‌صورت آنلاین دارید، شما نمی‌توانید لباس موردنظر خود را قبل از خرید بپوشید و باید امیدوار باشید که با توجه به سایزهای کلی موجود، لباس موردنظر اندازه شما باشد. شما حتی نمی‌توانید قضاوت کنید که آیا این لباس مناسب شماست یا خیر. از طرف دیگر جنس لباس موردنظر را تا زمانی که آن را لمس نکنید نمی‌توانید تشخیص دهید.

– پس فرستادن محصول: بسیاری از فروشگاه‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا اگر از کالای موردنظر خود به هر دلیلی ناراضی بودید آن را برای شما تعویض کنند. اما بسیاری از فروشگاه‌ها هم این امکان را به شما نمی‌دهند و شما باید با اطلاعات ناقص و ناکافی کالای موردنظر خود را خریداری کنید و ممکن است این کالا برای شما مناسب نباشد.

– پرداخت ناامن: موردهای بسیاری از کلاه‌برداری‌ها و دزدی‌ها در دنیای آنلاین گزارش شده است. هنگام خرید ممکن است هکرها سایتی شبیه به سایت فروشگاه موردنظر طراحی کرده باشند و شما را وادار به خرید و پرداخت آنلاین کنند و اطلاعات عابر بانک شما را سرقت کنند.

– کالای آسیب‌دیده: کالایی که خریداری می‌کنید ممکن است به دلیل ارسال توسط پست در بین راه آسیب ببیند. شما باید امیدوار باشید که فروشگاه آنلاینی که از آن خرید می‌کنید مسئولیت کالای خریداری‌شده را تا محل تحویل بر عهده گیرد.

– امکان پرداخت نقدی نیست: اگر شما پول خود را از حسابتان برای خرید برداشته باشید نمی‌توانید از آن برای خرید آنلاین استفاده کنید. به‌علاوه در زمان خرید آنلاین چون شما پول را به‌صورت فیزیکی در دست ندارید امکان دارد به‌راحتی بیش از توان مالی‌تان خرید کنید.

منبع: هفته نامه تجارت فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.