راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تا سال ۲۰۳۰ ده درصد ثروت جهان بر روی زنجیره بلوک خواهد بود

هر روز که می‌گذرد بیت‌کوین جدی‌تر از گذشته می‌شود. با این که چند سالی از معرفی بیت‌کوین در دنیا نمی‌گذرد اما در همین زمان اندک نیز، سرعت رشد ارزهای رمزنگاری شده خیره‌کننده بوده است. همین چند هفته پیش بود که نشریه اکونومیست صفحه اول خود را به بیت‌کوین و قلب تپنده آن یعنی زنجیره بلوک اختصاص داد. در ماه‌های گذشته حتی برخی از بانک‌ها نیز به سراغ استفاده از زنجیره بلوک رفته‌اند؛ هرچند با انتقادهایی هم مواجه‌ شده‌اند که می‌گوید بانک‌ها فقط ظاهر ماجرا را چسبیده‌اند و اصل و روح بیت‌کوین را درک نکرده‌اند. در هر حال بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند آن را باید فراتر از دنیای پرداخت و بانکداری دید. این ارزهای جدید به دنبال تحقق بخشیدن رویای همیشگی انسان‌ها یعنی «آزادی» هستند.
وب‌سایت تک‌اینسایدر در مطلبی به ۲۱ فناوری پرداخته که تا سال۲۰۳۰ زندگی ما را متحول خواهند کرد. بیست‌ و یکمین مورد چیزی نیست جز بیت‌کوین. نویسنده تک‌اینسایدر می‌گوید که با اوج گرفتن فناوری زنجیره بلوک (blockchain) پول‌های بیشتری از این فناوری استفاده خواهند کرد و این به معنای رواج بیشتر ارزهایی مانند بیت‌کوین است. اما نکته مهم پیش‌بینی تک‌اینسایدر این است که در حال حاضر ۲۰ میلیارد بیت‌کوین معادل ۲۵ هزارم درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان (۸۰ تریلیون دلار) است. این درصد در سال ۲۰۲۷ به حدود ۱۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهانی می‌رسد. به عبارتی بیش از ۱۰ درصد سرمایه مردم جهان از زنجیره بلوک استفاده خواهند کرد.

ارزهای دیجیتالی از زنجیره بلوک همچون یک دفترکل، که در حسابداری، تمام  گردش‌های مالی در آن ثبت می‌شوند، عمل می‌کند که همه تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شوند و برای عموم هم قابل مشاهده هستند اما هیچ شخص خاصی بر آن کنترل ندارد.
زنجیره بلوک در مواردی فرا‌تر از ارزهای مجازی هم مورد استفاده قرار گیرد. براساس گزارش اکونومیست، احتمال آن وجود دارد که NASDAQ یا بورس نیویورک نیز این فناوری را در آینده نزدیک مورد استفاده قرار دهد و اطلاعات مالی و تراکنش‌ها را در اختیار شرکت‌ها بگذارد.

در پیش‌بینی دیگری که در همین مطلب منتشر شده گفته شده که در سال ۲۰۲۳ برای  اولین بار دولت‌ها از طریق زنجیره بلوک مالیات را دریافت خواهند کرد. دقت کنید که بیت‌کوین در ذات خود مرکز‌گریز است و توجه دولت‌ها به این ارز و قلب تپنده آن به معنای پذیرش تغییر از سوی نهادهای اقتدارگرای مرکزی است.

مطالب بیشتری درباره بیت‌کوین را می‌توانید در راه پرداخت مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.