راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هکاتون توسن دروازه‌ای برای ورود به اولین اپ استور بانکی ایران

آخر هفته گذشته پیش بود که اولین ماراتون برنامه‌نویسی بر پایه سرویس‌های بانکی در ایران توسط شرکت توسن برگزار شد که از آن با نام «هکاتون توسن» یاد می‌کنند که هکاتون توسن راهی است برای ورود به «توسن بوم» و یا همان اپ استور توسن. گزارش کامل راه پرداخت از این رویداد را می‌توانید در سایت راه پرداخت با عنوان «نگاهی مختصر به ایده‌های مطرح شده در هکاتون توسن» ببینید.

اکنون‌که چند روزی از زمان برگزاری این رویداد گذشته است زمان خوبی است برای اینکه گپ‌وگفت کوتاهی داشته باشیم با مسئولین برگزاری این رویداد که می‌توان گفت با وجود داشتن فضای جدی، با صمیمت و شور و هیجان خاصی برگزار شد. غیر از یک تیم از 25 تیم منتخب، باقی همگی در مسابقه حضور پیدا کردند و در این 3 روز روی توسعه و پیاده‌سازی ایده‌هایشان کار کردند. همچنین در مراسم اختتامیه این رویداد از اپ‌ استور توسن بوم نیز به عنوان اولین اپ استور بانکی ایران رونمایی شد که 24 تیم ارائه دهنده ایده در این ماراتون می‌توانند اپلیکیشن خود را در آن عرضه کنند.

همایون محبوبی مدیر اجرایی این رویداد، با اشاره به اینکه در مراسم اختتامیه، از بین تیم‌های شرکت‌کننده فقط یک تیم به MVP مورد نظرش نرسید، گفت: «این نکته مهمی است که نشان‌دهنده این است که گزینش ما خیلی خوب بوده و تیم‌های حرفه‌ای وارد این رویداد شده بودند. منتورهای هکاتون توسن هم که اغلب از همکاران باتجربه توسن و تعدادی هم از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و فعالان حوزه بانکی خارج از توسن بودند، نقش بسیار تأثیرگذاری در به نتیجه رسیدن تیم‌ها ایفا کردند.»

boom-rep-c-Index-way2pay-94-08-21boom-rep-b-Index-way2pay-94-08-21

او در ادامه می‌گوید: «نکته مهمی که باید اشاره کنم، این است که این اولین رویدادی است که مبتنی بر سرویس‌های واقعی برگزار شده و آن هم سرویس‌های آنلاین بانکداری الکترونیک؛ هیچ پروتوتایپی در کار نبود. در این سه روز همکاران پشتیبانی توسن یک محیط واقعی برای شرکت‌کنندگان فراهم کردند و تیم‌ها با دیتای کاملاً واقعی، تراکنش‌های مالی بر روی این محیط انجام می‌دادند و تراکنش‌ها و اسناد حسابداری در سامانه یکپارچه بانکی توسن (بنکو) صادر می‌شد.»

مدیر اجرایی توسن بوم در خصوص وضعیت داوری این رویداد نیز گفت: «داوری ما به دلایلی که در خصوص حرفه‌ای بودن تیم‌ها و رسیدن به MVP شان عرض کردم، خیلی سخت بود و نهایت تلاش خود را کردیم تا این کار کاملاً حرفه‌ای و عادلانه انجام شود. ملاک‌های داوری ما مبتنی بر نوآورانه و خلاقانه بودن ایده، ارائه مدل کسب‌وکاری مناسب، پیاده‌سازی تجربه کاربری حرفه‌ای، رسیدن به محصول اجرایی و درنهایت داشتن نظم، انگیزه و کار تیمی خوب بود.»

از همایون محبوبی می‌خواهیم کمی هم از ایده‌های برتر اولین دوره هکاتون توسن برایمان بگوید؛ او در این خصوص می‌گوید: «همان‌طوری که مطلع هستید، تیم «چوب‌خط» به‌عنوان تیم اول هکاتون توسن برگزیده شد. این تیم از شهر مشهد بود که توانست با پشت‌سر گذاشتن رقبای بزرگی، به این مقام دست پیدا کند. موضوع این اپ که به پیاده‌سازی خیلی خوبی هم رسیده بود، مدیریت پرداخت‌ها توسط شخص ثالث بود. این اپ برای خریدار این امکان را فراهم می‌کند تا به‌جای پرداخت مستقیم، با وارد کردن کد فرد پرداخت کننده، جزئیات را برای وی ارسال نموده و در صورت تأیید این فرد، عملیات پرداخت انجام شده و فرایند خرید تکمیل شود.

تیم دوم، تیم «هم‌پیمان» بود که مقام دوم را کسب کرد. این تیم یک اپ Crowdfunding یا اصطلاحاً جذب سرمایه مردمی را طراحی و پیاده‌سازی کرد. این اپ برای تسهیل در فرآیند جذب کمک‌های مالی برای خیریه‌ها و نیز مشارکت افراد در رسیدن به اهداف مشترک مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

boom-rep-Index-way2pay-94-08-21 boom-rep-a-Index-way2pay-94-08-21

به دلیل فشرده شدن رقابت، کمیته اجرایی تصمیم گرفت یک جایزه اضافه کند و درواقع دو تیم به‌عنوان تیم سوم دست پیدا کردند؛ تیم‌های «مدیریت شارژ ساختمان نیوا» و «موج». مدیریت شارژ ساختمان نیوا همان‌طوری که از اسمش پیداست، به موضوع پرداخت‌های منظم و مدیریت شده شارژ ساختمان‌ها که اغلب با مشکلاتی در ساختمان‌ها به همراه است، تمرکز کرده بود. ایده موج هم حول محور تجمیع حساب‌های افراد در بانک‌های مختلف و ارائه یک اپ جذاب و حرفه‌ای برای مدیریت حساب‌ها و گرفتن گزارش‌های مالی گرافیکی و تعاملی شکل گرفته بود. مشتریان بر اساس این گزارش‌ها می‌توانند بر روندهای دخل‌وخرج خود کنترل بیشتری داشته باشند و تصمیم‌گیری‌های مالی بهتری برای خود بگیرند.

یک جایزه هم به تیم قطره (دراپز) به‌عنوان ایده برتر تعلق گرفت. این اپ برای پس‌انداز کردن افراد راه‌حل الگوریتمیک ارائه می‌کند و مشتریان را به‌طور خودکار به سمت پس‌انداز کردن پول‌های خردشان هدایت می‌کند.»

مدیر اجرایی توسن بوم می‌گوید: «همان‌طوری که در وبلاگ توسن بوم هم پیش‌تر عنوان کردم (+)، برنده شدن و کسب مقام در هکاتون توسن هدف نیست. این رویداد زمینه‌ساز معرفی توسن بوم و تشکیل هسته اولیه از استارتاپ‌ها و فعالان جوان و خلاق بود که فکر می‌کنم گام اول را با موفقیت برداشتیم. همه تیم‌ها توانستند توانمندی‌شان را در این سه روز به رخ بکشند و همین‌که توانستند شرکت کنند و در مدت محدودی به یک محصول کمینه برسند، برنده هستند. هم‌اکنون صنعت بانکداری برای حل موضوع نوآوری و ارائه خدمات جدیدتر، بهتر و باکیفیت‌تر به مشتریان خود، می‌تواند با اطمینان خاطر روی این جوانان حساب کند و این دستاورد کمی نیست. از نظر ما عزیزانی که مقامی به دست نیاوردند، همچنین دوستانی که موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی نشدند، همه اعضای توسن بوم هستند، ما با همه این تیم‌ها کار خواهیم کرد و تمام تلاش خود را می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن، ایده‌هایشان را تبدیل به محصولات قابل‌ارائه در اپ استور توسن بوم کنند و به درآمدزایی برسند (+).

در پایان امیدوارم شرکت‌کنندگان عزیز، کاستی‌های احتمالی برگزاری این مراسم را بر ما ببخشند و با ارائه فیدبک‌هایشان، ما را در برگزاری هرچه بهتر این رویداد برای سال بعد یاری کنند.

همچنین از همه مربیان، داوران، مجریان و حامیان این رویداد و در کل همه عزیزانی که به ما در برگزاری این مراسم کمک کردند، تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت روزافزون برایشان دارم.»

در صورت علاقه به دنبال کردن اخبار مربوط به این رویداد می‌توانید وبلاگ توسن بوم به نشانی blog.tosanboom.com و کانال تلگرامی آن به آدرس telegram.me/tosanboom را دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.