راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سلفی‌ها و دگرگونی در بانکداری موبایلی

بزرگ‌ترین تفاوت بین جوانان هزاره سوم و نسل‌های دیگر پذیرش و استفاده از فن‌آوری در میان آن‌هاست. این ترجیح به انجام معاملات بانکی نیز گسترش می‌یابد که در آن مصرف‌کنندگان نسل Y ترجیح می‌دهند از قابلیت‌های دوربین در دستگاه تلفن همراه خود برای امور بانکی‌شان استفاده کنند.

عشق نسل هزاره از سلفی گرفتن نه‌تنها طریق تعامل مردم در محیط‌های اجتماعی و یا ثبت لحاظ خوش تفریحات را تغییر داده است، بلکه درواقع شیوه‌ی انجام کسب‌وکار از طریق کانال‌های تلفن همراه را دگرگون کرده و فرصت فوق‌العاده‌ای برای مؤسسات مالی و بازرگانان تلفن همراه به وجود آورده است.

به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت سنی در ایالات‌متحده و 90 درصد از صاحبان گوشی‌های هوشمند، عادات خرج جوانان هزاره سوم، تأثیر اقتصادی بزرگی دارد. درک اولویت‌های موبایلی جوانان هزاره سوم برای هر کسب‌وکار در هر صنعتی که می‌خواهد به این نسل پرنفوذ از مصرف‌کنندگان دست یابد، بسیار مهم است.

به همین دلیل، موسسه‌ی Mitek به تازگی با شرکت تحقیقاتی زاگبی اقدام به انجام یک نظرسنجی از یک هزار مصرف‌کنندگان آمریکایی سنین 18 تا 34 کرده است. در این نظرسنجی مواردی موردبررسی قرارگرفته‌اند که عبارت‌اند از: درک چگونگی استفاده‌ی جوانان هزاره سوم از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای امور بانک و تجارت؛ اینکه این مصرف‌کنندگان چه نوع قابلیت‌های موبایلی از شرکت‌های مورد معامله‌ی خود انتظار دارند و اینکه در آینده‌ی تجارت موبایلی خواهان چه هستند.

از خرید تا امور بانکی و پرداخت‌های موبایلی، جوانان هزاره سوم نه‌تنها کسب‌وکار روزانه خود را از طریق دستگاه‌های تلفن همراهشان انجام می‌دهند، بلکه به‌طور فزاینده‌ای بر اساس قابلیت‌های تلفن همراه خود تصمیم می‌گیرند که با چه کسی یا نهادی تجارت کنند. بررسی نشان داد که 86٪ از این افراد معاملات خود را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهند که در این میان 11٪ به‌صورت روزانه اقدام به این کار می‌کنند.

جالب‌توجه است که 42 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی اعلام کردند که تصمیمشان مبنی بر اینکه مشتری یک شرکت باشند و یا طرف معامله‌ی خود را تغییر دهند، بر اساس قابلیتی است که کسب‌وکارها به کاربران می‌دهند تا با تلفن همراه به امور مربوطه بپردازند.

در حالی بی‌شک مصرف‌کنندگان جوان امروز عاشق دوربین‌های گوشی‌های هوشمند خود هستند، این بررسی نشان داد که در تصمیم‌گیری‌های جوانان هزاره سوم برای انتخاب طرف معامله، دوربین گوشی ازجمله عوامل پیشران محسوب می‌شود. قریب به‌اتفاق 96 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی دوربین گوشی‌های هوشمند خود را بخشی بسیار مهم از موبایل می‌دانند، حال‌آنکه نزدیک به 50 درصد می‌گویند که تلفن همراه بدون دوربین «عملاً بی‌مصرف» است.

مصرف‌کنندگان هزاره می‌خواهند در معاملات (تراکنش‌های) روزانه خود بیشتر از دوربین تلفن همراه استفاده کنند. آن‌ها دوست دارند فرایند ضبط داده‌ها در هنگام ثبت‌نام در یک سرویس جدید از طریق کانال‌های تلفن همراه را، خیلی راحت با گرفتن یک عکس تکمیا کنند؛ و یا تثبیت هویت خود در طول تراکنش‌های موبایلی حساس را با گرفتن یک سلفی انجام دهند. یافته‌های کلیدی این بررسی عبارت‌اند از:

.

  • 68 درصد از جوانان هزاره سوم گفتند که ترجیح می‌دهند که همیشه به‌جای تایپ کردن دستی اطلاعات بر روی گوشی‌های هوشمند خود، از قابلیت کپچـر یا عکس‌برداری تلفن همراه استفاده کنند.
  • 28 درصد خواستار این بودند که ثبت‌نام در هر چیزی، از یک کارت اعتباری جدید تا عضویت در یک باشگاه ورزشی، با گرفت یک عکس از کارت شناسایی‌شان انجام شود.
  • چک کردن موبایلی سپرده، اینجاست که بیشتر جوانان هزاره سوم برای اولین بار در معرض قابلیت عکس‌برداری تلفن همراه قرار می‌گیرند (68٪)
  • اولین عرصه‌ای است که در آن مصرف‌کنندگان هزاره سومی خواهان مشاهده‌ی قابلیت‌های عکس‌برداری موبایلی بیشتری هستند، صنعت بانکداری است (40٪)؛ درحالی‌که 30٪ از صنعت خرده‌فروشی نام‌برده‌اند؛ روندی نیز آغاز شده است که نشان می‌دهد جوانان هزاره سوم هرچه پول بیشتری می‌سازند، بیشتر به عکس‌برداری موبایلی علاقه نشان می‌دهند.
  • عکس‌برداری موبایلی به‌سرعت در حال رشد است. سال گذشته، تنها 34 درصد از هزاره‌ی سومی‌ها با گرفتن یک عکس با دوربین گوشی‌های هوشمند خود یک چک را سپرده‌گذاری کرده‌اند، درحالی‌که امسال 54٪ سپرده‌گذاری‌های موبایلی انجام داده‌اند
  • 83 درصد از جوانان هزاره سوم بر این باورند که عکس‌برداری همراه، بخشی از تمام معاملات و تراکنش‌های موبایلی در پنج سال آینده خواهد بود.

.

یافته‌های بررسی روشن است: میل جوانان هزاره سوم به انجام همه‌چیز در دستگاه‌های تلفن هوشمند خود، به‌طور فزاینده‌ای به یک عامل نوظهور در تجارت تبدیل می‌شود؛ این نسل خواهان آن است که تمام تجارت و معاملات را طریق دوربین تلفن همراه خود دیجیتالیزه کند. کسب‌وکارهایی که می‌خواهند این مصرف‌کنندگان هزاره سومی را جذب کنند، می‌بایست به این یافته‌ها توجه کرده و قابلیت‌های عکس‌برداری موبایلی بیشتری به اپلیکیشن‌ها و خدمات خود اضافه کنند، زیرا ارائه یک اَپ تلفن همراه به تنهایی دیگر کافی نیست.

مصرف‌کنندگان هزاره سومی می‌خواهند به‌سرعت و به سادگی گرفتن یک عکس از آی دی خود بدون کاغذبازی یا تایپ کردن دستی، قادر به ثبت‌نام در برنامه‌های خرده‌فروشی و یا دیگر خدمات جدید باشند. آن‌ها می‌خواهند احراز هویت و تأیید پرداخت‌های موبایلی خود و دیگر معاملات و تراکنش‌های حساس را با یک سلفی انجام دهند.

شرکت‌های پیشرو در حال حاضر متوجه این روند شده‌اند و قابلیت عکس‌برداری تلفن همراه را نیز به راهکارهای خود وارد کرده‌اند. مسترکارت به تازگی اقدام به معرفی سرویس «پرداخت توسط سلفی» کرده است که از طریق آن اجازه می‌دهد تا مصرف‌کنندگان با یک عکس از چهره خود برای پرداخت‌های موبایلی احراز هویت کنند.

شرکت‌های دیگر نیز به‌خوبی اقدام مسترکارت را پی گرفته‌اند، یافته‌های این تحقیق نیز نشان داد که جوانان هزاره سوم برای امنیت در تراکنش‌های موبایلی خود ارزش قائل‌اند و سادگی گرفتن یک سلفی برای تأیید هویت را بسیار می‌پسندند. پنجاه‌وچهار درصد اعلام کردند که هنگام استفاده از تلفن همراه، امنیت بر راحتی ارجح است؛ ما نیز متوجه شدیم که جوانان هزاره سوم درواقع میلی به رها کردن تراکنش‌های موبایلی ندارند.

اما اگر غیرازاین باشد، دلیل را باید در روند بسیار کند و یا لزوم وارد کردن اطلاعات بیش‌ازحد، جستجو کرد. دوربین تلفن همراه را می‌توان راه‌حلی برای هر دو مسئله دانست و همان‌طور که قبلاً اشاره شد، جوانان هزاره سوم ترجیح می‌دهند که یک عکس بگیرند تا اینکه ملزم به تایپ اطلاعاتی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه خود باشند.

عکس‌برداری تلفن همراه می‌تواند با اضافه کردن یک لایه‌ی احراز هویت سریع و آسان برای کاربران، به سازمان‌های مالی در ایجاد توازن درست بین امنیت و راحتی کمک کند. قریب به‌اتفاق 86٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که هنگام افتتاح حساب و یا ثبت‌نام در یک سرویس جدید از طریق کانال‌های تلفن همراه، آن‌ها حاضر به گذراندن «چند مرحله اضافی به‌منظور بررسی هویت (خود)» هستند؛ و 64٪ نیز بر این باورند که شرکت‌هایی که به‌منظور بررسی و احراز هویت از عکس کاربران استفاده می‌کنند، حفاظت از اطلاعات حساب کاربر را با آخرین فن‌آوری‌ها انجام می‌دهند.

نهایتاً اینکه یافته‌های این نظرسنجی جدید را می‌توان به‌عنوان یک هشدار برای کسب‌وکارهایی که مایل به داشتن مصرف‌کنندگان هزاره سومی هستند، در نظر گرفت. ارائه قابلیت‌های پایه‌ای موبایل، دیگر کافی نیست. جوانان هزاره سوم می‌خواهند دوربین‌های تلفن همراه خود را برای بیشتر تراکنش‌های دیجیتال بالا ببرند و کسب‌وکار خود را به شرکت‌هایی بسپارند که خدمات نوآورانه و راحتی با استفاده از دوربین تلفن همراه، ارائه می‌دهند.

مهرداد دستورانی

منبع: FinancialBrand / بانکی (+++)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.