راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش نوآوری و عدم پویایی در بانک‌ها، معلول ضعف در ساختارهای بانکی و بانکداری الکترونیکی است

در اولین روز از نخستین همایش بین‌المللی تراکنش با که حضور و حمایت بانک انصار برگزار شد، دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار  به‌اتفاق مدیران عامل بانک‌های آینده، صادرات و بانک شهر در میزگردی تحت عنوان چالش‌های نوآوری در بانک‌های کشور شرکت کرده و تحلیل خود از وضعیت کنونی بانکداری دیجیتال و چالش‌های نوآوری در آن را ارائه دادند.

ansa-Index-way2pay-94-08-19

دکتر ابراهیمی به‌عنوان اولین سخنران، در ابتدا، چالش‌های نوآوری و خلاقیت در بانک‌ها را معلول ضعف بانکداری الکترونیکی کشور دانسته و گفت: بانک‌های ما اساساً به علت روزمرگی ناشی از حل مسائل مختلف، هوشمندانه اداره نمی‌شوند و کندی تحول، مانع خلاقیت و نوآوری آنان شده است.

دکتر ابراهیمی پس از آن به چالش مدیریت اخلاق در بانکداری کشور پرداخت و ضمن بیان مصادیق، گفت: مسابقه کنونی بانک‌ها به علت عدم روحیه مشارکت، نه بر اساس نیاز مبرمشان به همکاری و اقدامات مشترک، بلکه افتادن در چرخه اضمحلال و تمرکز بر رقابت ناسالم و افزایش هزینه برای یکدیگر است. وی افزود: نوآوری و خلاقیت با اخلاق حرفه‌ای ملازمت دارند و محورهای اصلی پارادایم آینده کسب‌وکار مدیریت اخلاق و توجه به عدالت است.

ansa-Index-way2pay-94-08-19a

دکتر ابراهیمی در ادامه، به ویژگی‌های رفتاری مشتریان نسل دیجیتال اشاره کرد و ضمن تأکید بر مهارت‌های این مشتریان در کاربرد اپلیکیشن‌های موبایلی و سامانه‌های الکترونیکی، ارتقاء و روزآمدی سامانه‌های الکترونیکی، گسترش عملیات بانکی در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت اطلاعات مبتنی بر توسعه زیرساخت‌ها، هوشمندسازی منابع انسانی و تسریع روندهای تغییر را ضرورتی انکارناپذیر در شبکه بانکی کشور دانست و گفت: ضعف سامانه‌های موجود الکترونیکی، ناهماهنگی میان سیستم‌ها و دشواری حرکت از یک محیط به محیط دیگر و عدم آموزش مشتریان موجب شده است که آنان رغبتی به استفاده از سامانه‌های الکترونیکی موجود نشان ندهند.

ansa-Index-way2pay-94-08-19c

مدیرعامل بانک انصار پس از آن به چالش امنیت و نظارت و کنترل در بانکداری دیجیتال پرداخت و ارتقای توانمندی‌های بانک‌ها را در مقابله با حملات و تهدیدهای سایبری، تنظیم مقررات نظارتی، حیطه‌بندی، دسترسی و محرمانگی اطلاعات ضروری دانست.

مدیرعامل بانک انصار در پایان به‌ضرورت یکپارچگی شکلی، کاربرد آسان و سرعت استفاده از سامانه‌های دیجیتال، انعطاف‌پذیری و سادگی تغییر در محیط‌های فناوری اشاره کرد و از عدم هماهنگی عملیات درون و میان بانک‌ها به‌عنوان یک چالش یاد کرد و محوریت مشتری در تولید محصولات بانکی را مورد تأکید قرار داد و گفت:  ایجاد سوپرمارکت‌های مالی و تأمین نظام‌های مالی در پارادایم جدید، نیازمند امنیت دیجیتالی، تسریع فرایندهای توسعه فناورانه و همچنین یکپارچگی و روزآمد شدن سیستم‌های الکترونیکی است.

در ادامه این میزگرد دکتر لـله‌گانی مدیرعامل بانک صادرات از بی‌ثباتی ناشی از شدت تغییرات سخن گفت که جز از طریق چابکی و واکنش متناسب و سریع مدیریت نخواهد شد. وی سپس به تعریف چالش، نوآوری و مبانی، انواع، پایه‌ها و حوزه‌های آن‌ها در دنیای کسب‌وکار امروزی پرداخته و نوآوری را عامل ایجاد ارزش و مزیت رقابتی و مدیریت چالش‌های موجود دانست.

پس از آن دکتر پور زرندی مدیرعامل بانک شهر به تشریح اقدامات این بانک در عرصه مدیریت پول خُرد پرداخته و ضمن تقدیر از بانک انصار به خاطر پیشتازی در این عرصه، همکاری و مشارکت همه بانک‌ها را در فرایندهای توسعه بانکداری الکترونیکی خواستار شد. وی در ادامه چابکی، همکاری و هماهنگی، ایجاد مرکز داده‌های مشترک و فضای مشترک برای کارت‌های شهروندی و رواج پول الکترونیکی و پر کردن فاصله میان مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات را راه‌حل‌های مقابله با چالش‌های پیش روی بانک‌ها دانست.

ansa-Index-way2pay-94-08-19b

دکتر رسول‌اف مدیرعامل بانک آینده آخرین سخنران این میزگرد بود و در ابتدا به تحولات گسترده در دنیای کسب‌وکار اشاره کرد و بهره‌مندی کامل مشتریان بانک‌ها را از دستاوردهای فناورانه، یک حق انکارناپذیر دانست. وی در ادامه نوآوری را لازمه مدیریت تغییر در پارادایم بانکداری برشمرده و با شرح ویژگی‌های نسل دیجیتال، از تحول و توانمندسازی منابع انسانی، تغییر نگرش، تغییر ساختار سازمانی، تحول در مقررات گذاری و آزادسازی ایده‌های محبوس به‌عنوان راه‌حل‌های مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها سخن گفت.

منبع: بانک انصار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.