راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به فعالیت‌های می‌نارد رییس توسعه سیستم پرداخت موبایلی پِی‌اِم

قبلا درباره سرویس پرداخت موبایلی اِم‌پسا در بخش انتخاب هفته گفته‌ایم. سرویسی که گفته می‌شود اقتصاد کشورهای توسعه‌نیافته را دگرگون کرده است، کشورهایی مانند کنیا و تانزانیا که درصد بالایی از مردم آن محروم از خدمات بانکی هستند و حتی یک حساب بانکی هم ندارند. این سرویس را شرکت وودافون طراحی کرده تا تنها با استفاده از یک گوشی همراه هوشمند، مردم کشورهای توسعه‌نیافته بتوانند خدمات پرداخت خود را انجام دهند.

مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار چنین پروژه بزرگی جان مِی‌نارد بود (+). او پیش از پیوستن به گروه اِم‌پسا، مدیر محصول تعدادی از محصولات وودافون ازجمله پیامک پرمیوم، نوار محتوای بزرگسالان و را‌هکارهای ایمیلی برای مصرف‌کنندگان بود. سال 2013 او به عضویت شورای پرداخت‌های انگلستان درآمد تا برای توسعه استراتژی پرداخت‌های موبایلی در انگلستان فعالیت کند.

اِم‌پسا سال 2007 و با پیش‌بینی بیش از یک‌میلیون مشتری در سال اول تاسیس شد و امروز این سیستم پرداخت پا را از انتظارات فراتر گذاشته و بیش از 17میلیون حساب ثبت‌شده دارد، یعنی تقریبا هر فرد بالغ در کنیا یک حساب دارد.

می‌نارد در مورد استراتژی وودافون برای توسعه اِم‌پسا می‌گوید: «ما در بازارهایی ورود می‌کنیم که مناسب‌مان باشد و هدف ما نیز بازارهای ترکیبی است؛ باید زمان معرفی محصول به بازار مناسب باشد و فضای قانونگذاری و مقرراتی نیز باید به ما این امکان را بدهد. به‌طورکلی شما اگر پنج سال آینده را ببینید تمام اپراتورهای محلی تلفن همراه در کشورهای درحال‌توسعه یک محصول پرداخت موبایلی را ارایه خواهند داد و قوانین و مقررات اجازه این فعالیت را به آنها خواهد داد.»

می‌نارد عضو هیات‌مدیره پرداخت خرد یورو (ERPB) در بانک مرکزی اروپا است. او در صفحه لینکدین، خودش را یک کارشناس در سطح جهانی در حوزه انتقال و پرداخت پول از طریق تلفن همراه معرفی می‌کند. علاوه بر این، او اکنون رییس توسعه سیستم پرداخت موبایلی پِی‌اِم است، سیستمی که توسط بانک‌ها در انگلستان ارایه‌شده. در این سیستم مشتریان با استفاده از شماره سیم‌کارت‌شان شناسایی می‌شوند نه شماره‌حساب بانکی.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.